AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #1 Skrevet 28. mai 2016 Vi planlegger årets sommerferie til Danmark, hvor vi skal ta båten over med bil. Leser at det er anbefalt med pass, men vår sønn på 18 mnd har ikke pass. Holder det å medbringe fødselsattesten hans? Eller blir vi nødt til å skaffe pass for en Danmarksferie? Anonymkode: e7618...12f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #2 Skrevet 28. mai 2016 Det står at man bør gjøre det for sikkerhetsskyld. Så vi skaffer pass til vår på 2 år før vi reiser. Anonymkode: 9104f...bff
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #3 Skrevet 28. mai 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står at man bør gjøre det for sikkerhetsskyld. Så vi skaffer pass til vår på 2 år før vi reiser. Anonymkode: 9104f...bff Ja, jeg bare tenker på at der er forskjell på bør og må.. Regner jo med at vi får komme hjem igjen når det ikke står eksplisitt "må ha pass". Blir bare fryktelig styrete siden vi tenker å dra nå i begynnelsen av juni hører gjerne fra andre også, som kanskje har tatt båten nylig med barn? Anonymkode: e7618...12f
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #4 Skrevet 28. mai 2016 Vi måtte vise pass, da vi kom fra Danmark med fergen for 14 dager siden. Anonymkode: 84ce2...8d5
GammelKaktus Skrevet 28. mai 2016 #5 Skrevet 28. mai 2016 Jeg har alltid med pass når vi reiser til utlandet. Enten vi reiser til USA eller Danmark.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #6 Skrevet 28. mai 2016 Var i Danmark på onsdag og da var det ingen som sjekket pass. Reiste med Color Line fra Kr.sand. Anonymkode: 76fe3...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #7 Skrevet 28. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg bare tenker på at der er forskjell på bør og må.. Regner jo med at vi får komme hjem igjen når det ikke står eksplisitt "må ha pass". Blir bare fryktelig styrete siden vi tenker å dra nå i begynnelsen av juni hører gjerne fra andre også, som kanskje har tatt båten nylig med barn? Anonymkode: e7618...12f Mer styrete å ikke slippe inn. Skaff pass så kan dere slappe av på reisen Anonymkode: 7b05e...c81
Ananas. Skrevet 28. mai 2016 #8 Skrevet 28. mai 2016 Det er økt beredskap i grensekontrollen for tiden, det betyr at sannsynligheten for å måtte vise pass er høyere enn normalt. I tillegg er det slik at om dere skulle være så ekstremt uheldige at det skjer et terrorangrep e.l. mens dere er utenlands, vil grensene bli stengt, og det kan være helt nødvendig med pass for å få lov til å reise inn igjen. Anbefaler å skaffe pass, så er dere sikre på å få komme hjem.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #9 Skrevet 28. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi planlegger årets sommerferie til Danmark, hvor vi skal ta båten over med bil. Leser at det er anbefalt med pass, men vår sønn på 18 mnd har ikke pass. Holder det å medbringe fødselsattesten hans? Eller blir vi nødt til å skaffe pass for en Danmarksferie? Anonymkode: e7618...12f Å medbringe fødselsattesten her liten hensikt. Anbefaler UD pass, så skaff pass. Mye kan endre seg i verden på kort tid. Har du reisedokumentene i orden så slipper du å angre etterpå at du ikke skaffet pass. Jeg har faktisk vært tilskuer til at en småbarnsfamilie ble nektet fordi barnets pass var utløpt, det er ikke mange ukene siden. Anonymkode: 2ac7b...7c1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #10 Skrevet 28. mai 2016 Vi har dratt til Danmark hvert år siden jeg var bitteliten, jeg har aldri hatt pass med meg og barna mine har ikke pass. Vi har både kjørt bil og tatt båten. Vi voksne har måtte vise legitimasjon, men ikke barna. Jeg har ikke tenkt å skaffe oss pass i år. Anonymkode: 52ea9...6da
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #11 Skrevet 28. mai 2016 Du må ikke ha pass, men det er sikrest. Skal dere f.eks videre til Tyskland MÅ dere ha pass ellers blir dere sendt rett ut. Anonymkode: 8e4ee...c1d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #12 Skrevet 29. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må ikke ha pass, men det er sikrest. Skal dere f.eks videre til Tyskland MÅ dere ha pass ellers blir dere sendt rett ut. Anonymkode: 8e4ee...c1d NÅ gir du feil info. Vi har akkurat kommet fra Tyskland. Voksne hadde pass og vi hadde m fødselsattest på minsten, gikk helt fint i kontrollen det. Anonymkode: 59c21...590
stan Skrevet 29. mai 2016 #13 Skrevet 29. mai 2016 Passfrihet i Norden. Men man må kunne legitimere seg. I Norge har vi bare passet som internasjonalt godkjent legitimasjon. Når det går med fødselsattesten er det egentlig noen som tøyer reglene. Jeg har sørget for at ungene har gyldig pass til enhver tid, uansett om det er planlagt tur til utlandet er ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #14 Skrevet 29. mai 2016 http://www.norge.dk/Norsk/danmark/travelinformation/#.V0qffYqhzxA Hvor vanskelig er det å forstå at barn skal ha pass, også til Danmark? Se link. Anonymkode: 2ac7b...7c1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #15 Skrevet 29. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.norge.dk/Norsk/danmark/travelinformation/#.V0qffYqhzxA Hvor vanskelig er det å forstå at barn skal ha pass, også til Danmark? Se link. Anonymkode: 2ac7b...7c1 Selv i linken din så står det anbefales. Det er ikke påkrevd. Anonymkode: 82c85...d95 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #16 Skrevet 29. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.norge.dk/Norsk/danmark/travelinformation/#.V0qffYqhzxA Hvor vanskelig er det å forstå at barn skal ha pass, også til Danmark? Se link. Anonymkode: 2ac7b...7c1 Det er ikke vanskelig å lese at det anbefales nei, men ordlyden er ikke at man MÅ ha det. Jeg har lest der. Båten selv opplyser at fødselsattest er ok, derfor man kan begynne å lure. Videre opplyses det at ingen nordmenn skal være redd for å ikke slippe inn i Norge igjen fra Danmark, med legitimasjon som ikke er pass. Vi forsøker få pass klart før avreise, og satser på at det går greit. Anonymkode: e7618...12f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå