Gjest Balian de Ibelin Skrevet 28. mai 2016 #1 Skrevet 28. mai 2016 (endret) Er det riktig å dømme folk som levde før basert på de moralske normer av de 21 år hundre? I visse tilfeller vil jeg si det er riktig som med mord. slaveri, voldtekt og slike ting, Endret 28. mai 2016 av Balian de Ibelin
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #3 Skrevet 28. mai 2016 Det kommer an på hva du mener med å dømme, og i hvilken kontekst. Anonymkode: 0b83a...0b0
Purple Basil Skrevet 28. mai 2016 #4 Skrevet 28. mai 2016 Jeg synes ikke vi som lever i dag kan dømme folk som levde for f.eks 200 år siden. Man kan si at enkelte ting var forkastelig og uakseptabelt, men regler og normer var helt annerledes i tidligere tider.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #5 Skrevet 28. mai 2016 Jo, man kan dømme de. På samme måte som vi kan dømme mennesker i kulturer der de voldtar kvinner på fritt, selv om de har andre normer og moraler. Anonymkode: f8df7...c62
Tabris Skrevet 28. mai 2016 #6 Skrevet 28. mai 2016 Nei, det mener jeg blir helt feil. Hvis de opptrer riktig i henhold til de moralske regler i den tid, så blir det feil å dømme dem etter moralske regler i vår tid. Det samme kan sies om folk i fremtiden som skal dømme oss - det må ses i kontekst. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå