Gjest Jamila Skrevet 1. november 2004 #1 Skrevet 1. november 2004 Skal lage middag for 20 gjester i helgen. Forrett og hovedrett er klart, men jeg trenger tips til dessert. Har egentlig lyst til å lage sjokoladefondant, men har begrenset steikeovnkapasitet så det går ikke Har noen oppskrift på velprøvd og vellykket sjokoladedessert som kan lages på forhånd? Kanskje en sjokolade panna-cotta eller sjokolademousse?
Arkana Skrevet 1. november 2004 #2 Skrevet 1. november 2004 Du kan jo bruke mississippi mud cake oppskriften som jeg så du siklet på? En kremklatt på og det er en super dessert. Ellers er dette en nydelig sjokolademousse. Sjokolademousse (6 pers) 300 g sjokolade ½ dl sterk kaffe 6 eggeplommer 3 ss mykt smør 3 ss konjakk (kan sløyfes, jeg synes faktisk den er best uten) 3 eggehviter 3 ss sukker Brekk sjokoladen i biter og smelt den i kaffen. Pisk eggeplommene i sjokoladen, én om gangen, og pisk smør og konjakk i. Stivpisk eggehvitene, tilsett sukkeret og pisk ½ minutt til før hvitene vendes inn i sjokoladeblandingen. Fordel moussen i glass/kopper og sett kjølig før servering.
hegehi Skrevet 1. november 2004 #3 Skrevet 1. november 2004 Lagde denne i helgen: Mørk og hvit sjokolademousse (6-8 personer) 100 g mørk sjokolade 100 g hvit (eller lys, dersom du ikke liker hvit) sjokolade 4 egg (skilt) 2 ss kaffe eller brandy 3 dl kremfløte 0,5 dl vann 1 ss gelantinpulver Smelt sjokoladen i to skåler over vannbad. ha i 2 eggeplommer i hver når smeltet. Ha kaffen i den mørke sjokoladen smelt gelantinen i vannet, og rør halvparten inn i hver sjokoladeblanding. Pisk kremfløten og fordel i de to sjokoladeblandingene. Pisk eggehviter og skjær inn i de to blandingene. Hell begge blandingene samtidig over i en skål som tar min. 9 dl, slik at du får en halv skål av hver, eller hell dem en av gangen, men sett skålen på skrå eller noe slikt. Enkel å lage. Pyntet den med physalis-frukter
Amarone Skrevet 1. november 2004 #4 Skrevet 1. november 2004 Det går også an å lage en "variant" av sjokofondue: Fordel frukt og bær i porsjonskåler på forhånd. Brekk opp biter av mørk sjokolade i en stor bolle (kan naturligvis også gjøres på forhånd), og varm den opp i vannbad. Blandingen kan smaksettes på ulike måter: Kremfløte, portvin, konjakk, appelsinskall osv. Hell over i hver enkelt skål og server med en gang.
Gjest Zim-zum Skrevet 1. november 2004 #5 Skrevet 1. november 2004 Her er et lite tips til hvordan sjokolademousse kan serveres: Bruk en skål som er for liten til moussen. Klipp til matpapir som en rems som er lang nok til å gå rundt den øverste kanten av skålen. Plasser papiret på innsiden av den øvre kanten på skålen, og fest det øverst med en binders e.l. Hell moussen oppi skålen slik at den går over skålen og et stykke opp på matpapiret. Sett den så i kjøleskap til moussen stivner. Da fjerner du papiret forsiktig. Resultatet blir en mousse som ser ut som om den har "hevet seg" over skålkanten.
Gjest Jamila Skrevet 8. november 2004 #6 Skrevet 8. november 2004 Arkana-- det ble din sjokolademousse, og den ble svært vellykket! Pyntet med mokkabønner. Neste gang skal jeg være mer nøye med å skjære inn eggehvitene, så den blir enda luftigere. (nå rørte jeg inn halvparten og skar inn resten) Men smaken--mmmm! Lagde den uten cognac. Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå