Gå til innhold

Katten min blir angrepet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen, 

Jeg og kjæresten min fikk oss en hunnkatt for noen måneder siden. Etter at vi begynte å slippe henne ut blir hun jevnlig angrepet av noe jeg tror er en ukastrert hannkatt. En dag jeg kom hjem fra jobb fant jeg henne sammenkrøllet med svære bittskader i strupen og en opprevet øye. Hun hadde store blåmerker på hele kroppen og det var et under at hun ikke hadde indre blødninger eller punkterte lunger. Tok henne med til dyrlegen og det var såvidt vi fikk reddet henne. I natt skjedde det samme igjen, riktig nok ikke like alvorlig men nok til at hun ligger i sjokktilstand og hyperventilerer på sofaen. 

Jeg vet at katter skal ordne opp selv, men lurer likevel på om det er noen andre som har lignende erfaringer? Hun har katteluke slik at hun kan gjemme seg inne hvis det blir for skummelt. Akk.. synes det er utrolig dumt både for pus men også for oss som har punget ut med nærmere 10 000 i veterinærutgifter sålangt. 

Setter pris på alle tips og råd! 

Ha en fin lørdag :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold henne inne om natten, det er mitt beste råd! Et fint triks er å passe på å gi en liten godbit eller våtfor på kvelden så hun gjerne kommer hjem og så stenge katteluka for natten. 

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, onyx skrev:

Hold henne inne om natten, det er mitt beste råd! Et fint triks er å passe på å gi en liten godbit eller våtfor på kvelden så hun gjerne kommer hjem og så stenge katteluka for natten. 

Hei Onyx, 

Takk for svar. Forrige gang hun ble angrepet skjedde dette midt på lyse dagen. Når hun ser den andre hannkatten blir hun så redd at det hender hun tisser på seg. Uansett så kan vi nok absolutt prøve å holde henne inne om kvelden for å se om det blir noe bedre :)

Skrevet

Det er noe herk med ukastrerte hannkatter, de kan være veldig aggressive i sesongen. Hvis du vet hvor hannkatten hører til, så sier du fra til eier eller henger opp lapper i nabolaget med bilde av sinnakatta og oppfordrer til kastrering fordi den skader andre katter. Sistnevnte er forbausende effektivt, ingen liker å bli hengt ut offentlig selv om det er uten navnet til eieren...;)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Katter er jo veldig territorielle dyr og antagelig så har hun havnet på "hans" område. Kattene pleier jo å løse dette selv som du sier, men det kan kanskje ta litt tid før hannkatten aksepterer deres katt. Har dere egen hage/tomt? Da kan dere kanskje spre appelsin langs tomtegrensen så hannkatten holder seg ute (ettersom katter flest hater sitrus). Når han da ikke lenger får markert seg på deres tomt, så mister han territoriet. 

Jeg er ingen ekspert, så jeg vet ikke om dette vil funke, men det er en teori som kan testes.

Anonymkode: 15802...959

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg gått ut fra at katten din er kastrert ts? For er hun ikke det eller kun går på p-piller, da er det hun som tiltrekker seg hannkatten fordi hun har løpetid. KAtteparring kan være svært brutalt, bittskader er vanlig og ren voldtekt er vanlig....

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter er jo veldig territorielle dyr og antagelig så har hun havnet på "hans" område. Kattene pleier jo å løse dette selv som du sier, men det kan kanskje ta litt tid før hannkatten aksepterer deres katt. Har dere egen hage/tomt? Da kan dere kanskje spre appelsin langs tomtegrensen så hannkatten holder seg ute (ettersom katter flest hater sitrus). Når han da ikke lenger får markert seg på deres tomt, så mister han territoriet. 

Jeg er ingen ekspert, så jeg vet ikke om dette vil funke, men det er en teori som kan testes.

Anonymkode: 15802...959

Som du sier handler nok dette mye om territorium. Vi hadde noen nabokatter som nettopp har flyttet og "kampen" om hagen/e har begynt. Vi kan nok prøve å spurte litt sitrus rundt om i bedene for å se om det hjelper. Vi har kun en liten hageflekk som er inn-gjerdet av en terrasse.  

Vi kan absolutt prøve ditt forslag :) Takk skal du ha! 

Skrevet
6 minutter siden, onyx skrev:

Nå har jeg gått ut fra at katten din er kastrert ts? For er hun ikke det eller kun går på p-piller, da er det hun som tiltrekker seg hannkatten fordi hun har løpetid. KAtteparring kan være svært brutalt, bittskader er vanlig og ren voldtekt er vanlig....

Hei Onyx, 

Vår katt er kastrert, ja. Vi kastrerte henne før vi slapp henne ut (hun var inne frem til hun var 7 måneder gammel).:) 

Skrevet

Hvis du vet hvilken katt det er som angriper, så jager du den hver gang du ser haletippen på den. Vanngevær er visst meget effektivt, sammen med litt ilter fresing. Er det snakk om en liten kattungefrøken, mot en ukastrert hannkatt, så er det rått parti. Så da trenger hun allierte. Da min lille frøken begynte å være ute, så hadde jeg alltid vindu åpent, hørte jeg noe så var det rett ut og hjelpe. Dreit en lang en i at noen idioter sier katter skal ordne opp seg imellom. Liten katt trenger hjelp av stor, sint eier for å få territoriet sitt i fred.

• Liker 2
Skrevet

Lurt å ha katteluke, så hun kan komme inn om hun trenger det. Sannsynligvis vil hun bli tøffere med alderen.

Skrevet

Uff, katteluke der det er mange katter ville jeg ha tenkt litt på . Vi hadde to hunkatter (steriliserte) og hannkattene kom og tok seg gjennom luka. Men første gangen jeg så det jagde jeg den bort og fortsatte med det helt til den ikke turde komme. Så - er det mange katter eller en slik hannkatt der du bor, så tenk litt over om du bør ha luke. Særlig hvis hannkatten virkelig er en kranglefant.

Skrevet
3 timer siden, tussi680 skrev:

Uff, katteluke der det er mange katter ville jeg ha tenkt litt på . Vi hadde to hunkatter (steriliserte) og hannkattene kom og tok seg gjennom luka. Men første gangen jeg så det jagde jeg den bort og fortsatte med det helt til den ikke turde komme. Så - er det mange katter eller en slik hannkatt der du bor, så tenk litt over om du bør ha luke. Særlig hvis hannkatten virkelig er en kranglefant.

Katteluke med chipleser, så ikke uvedkommende katter kan komme inn.

• Liker 1
Gjest Tom/Loki
Skrevet

Det kan hjelpe å sterilisere katten.

AnonymBruker
Skrevet

Gå til innkjøp av en skikkelig vannpistol, gjerne de du pumper opp slik at du kan skyte langt ( jeg låner sønnens nerf vanngevær). Ha det liggende klart og bruk det til å jage sinnakatten når han kommer på tomten. 

Det kan virke litt brutalt, men heller det enn blodige oppgjør som ender hos veterinær. 

Anonymkode: c797e...664

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Tom/Loki skrev:

Det kan hjelpe å sterilisere katten.

Hun er det

Anonymkode: a9ef0...b1a

Skrevet
18 timer siden, tussi680 skrev:

Hei Tussi680

Katteluken er med chip - så fremmede katter skal ikke klare å komme seg inn på egenhånd. 

Skrevet

jeg har en bekjent som opplevde det samme.
Hun pratet med dyrlegen sin om akuratt dette der, da hennes katt gjentatte ganger ble angrepet og  banket jevnlig av denne hannkatten.
Hvor dyrlegen hadde kommet med råd  til henne om  hva som kunne gjøres.
Hennes katt lever nå i bestevelgående med snart et helt år uten angrep.
så Hør med dyrlegen din om det er noe regler/lover rundt akuratt dette eller om h*n har noen  råd.
kan være verdt og sjekke opp i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...