Gå til innhold

Vektnedgang, hjelp meg å komme i gang!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har bestemt meg. Nå skal jeg klare det! Jeg skal ned i vekt å bli et sunnere friskere menneske. 

Hvor mye kg er ikke så interessant for meg, akkurat så mye at jeg føler meg bra, sunn og frisk.

Pr idag er jeg overvektig så det holder. Er 1.73 og veier en plass mellom 96 og 98 kg, går veldig opp og ned. 

Men nå vil jeg bli et nytt menneske! Vil spise bedre og trene mer. Men hvor starter jeg. Hva gjør jeg. Noen plasser står det "tren hver dag!" Andre plasser står det "tre dager er nok". Noen plasser står det "spis mest grønnt" andre plasser "proteiner er mest viktig"

går meg litt vill i jungelen av råd og tips, så.. Noen som kan hjelpe meg på veien til å bli et sunnere bedre menneske? 😊

Anonymkode: 0daa1...d1b

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hvis du logger næringsinnholdet i det du spiser, så unngår du å gjøre noen store blemmer. Altså spise noe som man tror er sunt, men som er usunt. Generelt er ting med mye sukker usunt (åpenbart).

Også er det viktig å kjenne på hvor mett man blir av ulike ting. Ting som metter mye i forhold til antall kalorier vil som regel være bedre enn ting som metter lite i forhold til kalorier. Både proteiner og grønt går under dette.

Gjest Nanne70
Skrevet

Det å starte en bedre og sunnere livsstil er ikke så vanskelig som man kanskje skulle tro. Ja, det florerer av mer eller mindre gode råd, men saken er at du må velge det som passer deg, og da må du kanskje prøve og feile litt.

Når det gjelder kosthold, trenger du ikke å gjøre noe særlig mer komplisert enn å kutte ned på raske karbohydrater og usunt fett. Spis langsomme karbohydrater fra grove kornprodukter og grønnsaker, få i deg protein fra egg, fisk, fugl, kjøtt og belgfrukter, og sunt fett fra olivenolje, raps, smør, kokosolje, avocado, fet fisk og nøtter. Fråts i bær, men ikke overdriv inntaket av frukt når du skal ned i vekt. Spis minst 3 måltider om dagen, og lær deg å kjenne på metthetsfølelsen. Det kan være greit å holde en oversikt over kaloriene, siden kaloriunderskudd er et must for å gå ned i vekt. Kaloribehovet ditt kan du regne ut ved hjelp av en BMR-kalkulator.

Når det gjelder trening, så tenker jeg at det er greit å starte med en treningsform du liker, og gjøre dette 3-4 ganger i uka. Husk å være i aktivitet de dagene du ikke trener, også. Når jeg sier "trene", så mener jeg fysisk aktivitet som er såpass anstrengende at du blir andpusten, svett og gjerne støl også. Når du er kommet i bedre form, kan du tilegne i alle fall 2 av treningsøktene dine til styrketrening, gjerne klassisk, "tung" styrketrening med basisøvelser som markløft, benkpress, knebøy, roing, skulderpress etc. Dette er trening som både brenner kalorier og strammer opp muskulaturen, og i tillegg styrker du skjelettet, øker hvileforbrenningen din og får god holdning :)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Å jeg håper du får noen gode råd, for jeg har det akkurat som deg. Jeg begynner for fullt på mandag!!

Jeg er også 173 og veier 90 kg, så ikke så langt unna deg. Vi skulle ha fulgt hverandre/hjulpet verandre....

Håper du kommer i gang og får gode råd. Selv skal jeg telle kalorier og skaffe meg en fitbit så jeg har kontroll på hva jeg faktsk forbrenner og får motivasjon til å bevege meg mer.

Lykke til.

Anonymkode: ae81c...2d5

AnonymBruker
Skrevet

Dette har hjulpet meg:

Kutte ut sukker, hvetemel og andre raske karbohydrater 

6 måltider pr dag, frokost, mellom, lunsj, mellom, middag og kvelds 👍🏻

Registrere maten i lifesum, veide alt jeg spiste, olje jeg brukte ved matlaging og ikke minst lørdagsgodis for å få en pekepinn hvor ille det blir, som igjen førte til at det var lett å spise mindre 👍🏻

Snakket positivt om meg selv, til meg selv 👍🏻

Gå og gå og gå.. dersom man trener en time, og setter seg i sofaen er det lite nyttig. Bedre enn ingenting ja, men hverdagsaktivitet er viktig 👍🏻 Skaff deg fitbit eller en annen aktivitetsmåler, og gå minst 10000 skritt hver dag. Dette hjelper mye om man har vært inaktiv en stund. 

Når vekta begynte å gå nedover, ble det lettere med annen type trening, som spinning, jogging, styrke osv. 

Jeg har gått ned 45 kilo, og holder vekta fordi jeg har endret måte å tenke på om mat og aktivitet 👍🏻

Anonymkode: 288c6...60f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å jeg håper du får noen gode råd, for jeg har det akkurat som deg. Jeg begynner for fullt på mandag!!

Jeg er også 173 og veier 90 kg, så ikke så langt unna deg. Vi skulle ha fulgt hverandre/hjulpet verandre....

Håper du kommer i gang og får gode råd. Selv skal jeg telle kalorier og skaffe meg en fitbit så jeg har kontroll på hva jeg faktsk forbrenner og får motivasjon til å bevege meg mer.

Lykke til.

Anonymkode: ae81c...2d5

Åh ja 😊 Vi skulle absolutt hjulpe hverandre. Jeg har allerede en fitbit å skal blir strengere med å nå mål. Skal også bruke my fitnesspal 😊

Anonymkode: 0daa1...d1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...