AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #1 Skrevet 28. mai 2016 Situasjonen er sånn at jeg har vært sykemeldt i 1 år - og fikk deretter avslag på AAP. Har nå jobbet i noen uker i halv stilling (selv bedt om ulønnet permisjon i 50% - så jobber bare 50%). Må nå jobbe i 26 uker før jeg har krav på sykepenger fra nav igjen. Har forøvrig klaget på avslaget på AAP, men vet jo ikke når nav er ferdig med å behandle den.. Nå har det skjedd noe som gjør at jeg ikke klarer å være på jobb de neste ukene (Mamma ligger døende på Hospice, det er snakk om dager/få uker igjen). Jeg sover ikke, spiser ikke, er full av sorg og smerte, og ikke minst trenger jeg å være der for henne de siste dagene i hennes liv.. Dessuten ville jeg definitivt ikke klart å konsentrere meg på jobb nå. Spørsmålet er om jeg kan bli sykemeldt selv om jeg ikke har krav på sykepenger? Det viktigste for meg nå er å ha lovlig fravær, ikke lønn.. Men mener å ha hørt at man uansett for lønn de føste 14 dagene av en sykemelding da det er arbeidsgiverperiode, før nav tar over. Men vil nok uansett trenger sykemelding utover 2 uker.. Noen som har peiling på hvilke rettigheter jeg har - og hvordan jeg skal løse dette? Trenger desperat svar her.. Anonymkode: fbcb1...c86
Kanutte Skrevet 28. mai 2016 #2 Skrevet 28. mai 2016 Ja, det kan du. En sykemelding er legens vurdering av din arbeidsevne. Men det er ikke den som avgjør om du har rett til sykepenger eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #3 Skrevet 28. mai 2016 2 minutter siden, Kanutte skrev: Ja, det kan du. En sykemelding er legens vurdering av din arbeidsevne. Men det er ikke den som avgjør om du har rett til sykepenger eller ikke. Overhodet ikke. http://www.nordlys.no/dette-misforstar-folk-om-sykemelding/o/5-34-418599 Les punkt 1. En har ikke rett på sykemelding pga syke foreldre. Anonymkode: 2cda6...85d
Kanutte Skrevet 28. mai 2016 #4 Skrevet 28. mai 2016 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overhodet ikke. http://www.nordlys.no/dette-misforstar-folk-om-sykemelding/o/5-34-418599 Les punkt 1. En har ikke rett på sykemelding pga syke foreldre. Anonymkode: 2cda6...85d Selvsagt ikke. Jeg tok det som en selvfølge at det var HI syketilstand som gjorde at hun/han ikke kunne jobbe. Så om vedkommende har fått en psykisk reaksjon som utløser sykemelding så har vedkommende krav på det. Det er HIs arbeidsevne som skal vurderes, ikke hva det skyldes. Endret 28. mai 2016 av Kanutte 6
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #5 Skrevet 28. mai 2016 Velferdspermisjon er det du jakter etter, så kontakt nav. Du kan ikke sykemeldes for en syk foreldre, men du har krav på permisjon for å være sammen med de den siste tiden. Anonymkode: 312d5...eb8 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #6 Skrevet 28. mai 2016 Det er ikke noe hinder for at legen din sykemelder deg dersom du er syk, men du vil ikke få utbetalt noe. Men- du vil ha "gyldig" fravær fra jobb. Jeg tenker at det er velferdspermisjon med eller uten lønn og ikke sykemelding som er rett her. Anonymkode: dc468...da2 2
Sulosi Skrevet 28. mai 2016 #7 Skrevet 28. mai 2016 Ja du kan få sykemelding uten sykepenger, du får da iallefall godkjent fravær. Jeg har fått de en gang når jeg var ny i jobb og ikke hadde krav på sykedager. Spør sjefen hva som foretrekkes. Du kan og be om ulønnet permisjon. For jobben din økonomisk blir det ingen forskjell. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #8 Skrevet 28. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Overhodet ikke. http://www.nordlys.no/dette-misforstar-folk-om-sykemelding/o/5-34-418599 Les punkt 1. En har ikke rett på sykemelding pga syke foreldre. Anonymkode: 2cda6...85d Slutt å vær så bastant om ting som faktisk er komplisert. Hvis du selv leser punkt 1 så er omsorgsbelastning for for foreldre ikke grunnlag for sykepenger. Men det er altså ikke det TS spør om. Hun trenger ikke pengene. TS: Ulønnet permisjon kan du få fra arbeidsgiveren. Og her er det arbeidsmiljølovens bestemmelser som er relevante. Du trenger altså ikke å involvere verken lege eller nav. De aller fleste seriøse bedrifter kommer frem til en god løsning for arbeidstakeren ved en samtale. Men du kan altså se til lovverket om arbeidsgiveren er lite samarbeidsvillig. Anonymkode: a3c16...185 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2016 #9 Skrevet 28. mai 2016 Situasjone er ikke som folk over her tror at ts ønsker sykemelding fordi pårørende er døende, hun trenger aykemelding fordi hun selv er psykisk utafor på grunn av situasjonen hun befinner seg i, nemlig nedbrutt psykisk. Og det å ikke mestre jobben sin på grunn av sorg eller annen psyksiks påkjennen er faktisk sykemeldingsgrunn. Men om legen vil bruke sykemeldingsblankettetn eller et ordinært hvitt ark for å dokumentere at ts er uten av stand til å jobbe er det legen og ikke kg folket som avgjør. Sett at ts jobber i en butikk, i et kundemottak eller betjener farlige maskiner på ennfabrikk, er hun da mesteparten av tiden så gråtkvalt at hun ikke klarer å ha kontakt med andre eller å betjene den farlige maskinen, så er hun for syk (psykisk) til å være på jobb. Da er sykemelding rette tiltaket. Ts, gå og snakk med legen din go finn ut sammen med han hvordan dere best løser dette. Anonymkode: e050e...dd8 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #10 Skrevet 29. mai 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Slutt å vær så bastant om ting som faktisk er komplisert. Hvis du selv leser punkt 1 så er omsorgsbelastning for for foreldre ikke grunnlag for sykepenger. Men det er altså ikke det TS spør om. Hun trenger ikke pengene. TS: Ulønnet permisjon kan du få fra arbeidsgiveren. Og her er det arbeidsmiljølovens bestemmelser som er relevante. Du trenger altså ikke å involvere verken lege eller nav. De aller fleste seriøse bedrifter kommer frem til en god løsning for arbeidstakeren ved en samtale. Men du kan altså se til lovverket om arbeidsgiveren er lite samarbeidsvillig. Anonymkode: a3c16...185 Less punkt 1 selv. Det står klart og tydelig at man ikke kan sykmeldes for omsorg for foreldre. Jeg har ikke sagt et ord om sykepenger Anonymkode: 2cda6...85d
Glitnir Skrevet 29. mai 2016 #11 Skrevet 29. mai 2016 Den 28. mai 2016 at 12.16, AnonymBruker skrev: Situasjonen er sånn at jeg har vært sykemeldt i 1 år - og fikk deretter avslag på AAP. Har nå jobbet i noen uker i halv stilling (selv bedt om ulønnet permisjon i 50% - så jobber bare 50%). Må nå jobbe i 26 uker før jeg har krav på sykepenger fra nav igjen. Har forøvrig klaget på avslaget på AAP, men vet jo ikke når nav er ferdig med å behandle den.. Nå har det skjedd noe som gjør at jeg ikke klarer å være på jobb de neste ukene (Mamma ligger døende på Hospice, det er snakk om dager/få uker igjen). Jeg sover ikke, spiser ikke, er full av sorg og smerte, og ikke minst trenger jeg å være der for henne de siste dagene i hennes liv.. Dessuten ville jeg definitivt ikke klart å konsentrere meg på jobb nå. Spørsmålet er om jeg kan bli sykemeldt selv om jeg ikke har krav på sykepenger? Det viktigste for meg nå er å ha lovlig fravær, ikke lønn.. Men mener å ha hørt at man uansett for lønn de føste 14 dagene av en sykemelding da det er arbeidsgiverperiode, før nav tar over. Men vil nok uansett trenger sykemelding utover 2 uker.. Noen som har peiling på hvilke rettigheter jeg har - og hvordan jeg skal løse dette? Trenger desperat svar her.. Anonymkode: fbcb1...c86 Vær oppmerksom på at du aldri vil opparbeide deg sykepengerettigheter igjen når du bare går i 50 % av din 100 % stilling, 26 uker eller ikke. Det gjelder også arbeidsgiverperioden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå