Gå til innhold

Tantebarn negativ til homofili...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tante til ei på 5. Jeg er også homofil. Dette er ikke noe jeg har fortalt barna i min familie, eller egentlig min familie. De aller nærmeste vet, men siden jeg er singel så er det ikke noe man ligger merke til. Far til barnet har uttrykt at han mener at menn og kvinner bør være ilag, jeg sa ingenting den gangen, men det var litt sårt. Siden vi aldri har pratet om det så vet jeg ikke hvor støttende han er, men jeg er ganske sikker på at han vet at jeg er homofil da jeg har pratet om det med hans samboer som er veldig støttende. For meg så er det ikke noe "big deal" og jeg tar det egentlig for et selvfølge at min familie støtter meg i et fremtidig forhold og respekterer det. Jeg tror ikke det blir noe problem med de voksne. Når det kommer til barna så føler ikke jeg at det er mitt ansvar å introdusere de til at det finnes andre typer familie. Det hadde vært lurt å prate med dem om det slik at de plutselig ikke kommer i en situasjon de føler ikke er "normal" fordi de ikke visste at to av samme kjønn kan være i lag. Men som sagt, det er opp til foreldre, jeg føler meg ikke komfortabel å ha en "prat" med mine tantebarn slik at de forstår at jeg er annerledes. 

Så til problemet, hvis det er et problem.... Jeg har vært hjemme hos mine foreldre på besøk etter eksamen for å få litt fred og ro fra studenter, og jeg hadde med meg datamaskin. Min bror og samboer blir invitert ut av venner og barna skal overnatte også. Jeg sitter for meg selv og spiller The Sims 4, altså et spill hvor jeg har mine egne mennesker i et hus som lever sine egne liv. Tantebarn på 5 kommer bort til meg og vil bli med, og jeg vil helst ikke fordi det kan være litt slitsomt når hun skal styre spillet, men jeg tenker at jeg må være grei og bare bli med på leken siden hun vil tilbringe tid med meg. I mitt spill, som er for meg og meg alene, hadde jeg en familie med to mødre og tre barn, og hun lurer "Hvor er pappaen?" Jeg prøver å si "De har ikke pappa." Hun sier "De to kan ikke få barn." Jeg sier "Jo, de kan det, men de må adoptere barn som ikke har mamma og pappa selv." (egentlig lastet jeg ned en modifikasjon til spiller slik at par av samme kjønn kunne bli gravide, men det trenger jeg ikke si til et barn) Hun blir da sur og vil at jeg skal LAGE en pappa, eller endre kjønn på en av mammaene! Hun sa hun ikke ville at de skulle være kjærester og at det skulle være én mamma og én pappa. Jeg ville ikke gjøre det fordi det er mitt spill og jeg har brukt mye tid på denne familien og bygget opp ferdigheter og formue. Jeg har en idé av hvordan JEG vil ha det fordi det er jeg som spiller dette spillet. Det høres kanskje teit ut for noen, men jeg spiller for meg og jeg pleier ikke spille med mine tantebarn så jeg føler ikke at jeg må endre på ting jeg har brukt mye tid på fordi hun ikke er fornøyd. Om jeg hadde visst at hun skulle komme så hadde jeg nok slått av maskinen før hun kom. Det var ikke en plan fra side å plutselig vise henne et homofiltekteskap. Jeg vet at hun ikke vet at det finnes homofile og at to kvinner eller to menn kan gifte seg. Men hun bare kom inn på rommet mitt og satte seg på fanget mitt og ville være med, og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Det endte med at jeg slo av maskinen og sa, på en snill måte, at vi måtte finne på noe annet. Vi kunne ikke spille fordi hun insisterte på at familien min var "feil" og krevde at jeg endret på spillet mitt. 

Jeg skjønner at dette er en 5 åring, og at hun ikke er en slem person eller noe, men jeg må innrømme at jeg ble veldig lei meg. :( Er det sånn det skal bli når jeg får meg partner? "Nei, tante det er feil! Du skal være sammen med en mann!" Er det far sine holdninger? Eller er det fordi hun ikke vet bedre? Jeg føler at jeg er mye mer redd for hvordan ting kan bli i fremtiden. Jeg har alltid vært litt redd for at mine forhold ikke vil bli godtatt like godt som mine søskens, men nå er det ganget med ti. 

Anonymkode: 9138e...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En femåring har ikke tatt inn over seg noen av disse tingene. 

Foreldrene kan være positive, men de har neppe satt seg ned og forklart ungen om homofili eller alternative måter å få barn på. Om du får deg en partner vil det være en anledning til å forklare ungen det. 

Tenk etter selv, når begynte slike ting å bli klart for deg? 

Folk vil nok også opptre anderledes når de er klar over at du er lesbisk. 

Heterofile forhold er tross alt vanligere, og folk flest antar man er heterofil til de får beskjed om annet. Det er jo ikke vondt ment, det er bare slik det er. 

• Liker 13
Skrevet

Femåringer kan være noen forferdelige regelryttere. De holder på å finne ut hvordan verden fungerer og kan tilte litt når ting ikke er som forventet. Hvis hun aldri har hørt om likekjønnet samliv, er det ikke så rart at hun mener du har laget en familie med "feil". Dette trenger ikke ha noe å si for hvordan hun vil oppfatte deg når du får kjæreste. Du kan eventuelt nevne episoden for forelderen som har vært støttende, så kan hun kanskje ta en prat med barnet om ulike samlivsformer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun er 5 år. Jeg ville ikke gjort noe sak ut av det.

Uansett er det masse fokus på dette i dagens skolevesen, det kommer når det kommer. 

Anonymkode: b1bb3...7fc

AnonymBruker
Skrevet

Hun kommer til å lire av seg dette, tror jeg. Hun er jo bare 5, og forstår ikke mye. Slike holdinger forsvinner mer og mer med de nye generasjonene, og hun kommer til å vokse opp med å forstå at homofili er helt normalt. 

Anonymkode: 06a27...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Hun hadde jo rett da. For hvis man har en far og en mor i spillet, så vil algoritmer i spillet sørge for at spillet blir enklere. Hun ville hjelpe deg

Anonymkode: 976fc...9f1

• Liker 6
Skrevet

En femåring ser på de rollemodellene hun har rundt seg. Hva hun selv opplever er mye viktigere enn hva noen har fortalt henne. Så at hun har erfart at foreldre består av en mamma og en pappa betyr ikke at faren hennes trenger å ha sagt noe negativt om homofile. Du skulle benyttet anledningen til å si: "Du har helt rett. Det er nesten alltid en mamma og en pappa. Men av og til kan det være to mammaer eller to pappaer. Da har de to mammaene fått hjelp av en mann til å få barn, og de to pappaene kan ha fått en dame til å hjelpe seg å få barn. Jeg hadde mest lyst til å ha to mammaer nå i spillet mitt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Forstår du ble litt lei deg, men hun er bare fem. du kunne startet et nytt spill med henne da :)

Anonymkode: 8c624...a72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

5 åringer er jo mentalt tilbakestående enda, de har null mulighet til å forstå at det eksisterer noe som ingen har fortalt dem om.

Anonymkode: 4c6e4...560

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun hadde jo rett da. For hvis man har en far og en mor i spillet, så vil algoritmer i spillet sørge for at spillet blir enklere. Hun ville hjelpe deg

Anonymkode: 976fc...9f1

På hvilken måte blir spillet enklere? Spillet diskriminerer ikke på noen annen måte at de av samme kjønn ikke kan bli gravide ilag, derfor kan de adoptere eller være utro. Men menn kan bli gravide av romvesner... :roll: 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hulderen skrev:

En femåring ser på de rollemodellene hun har rundt seg. Hva hun selv opplever er mye viktigere enn hva noen har fortalt henne. Så at hun har erfart at foreldre består av en mamma og en pappa betyr ikke at faren hennes trenger å ha sagt noe negativt om homofile. Du skulle benyttet anledningen til å si: "Du har helt rett. Det er nesten alltid en mamma og en pappa. Men av og til kan det være to mammaer eller to pappaer. Da har de to mammaene fått hjelp av en mann til å få barn, og de to pappaene kan ha fått en dame til å hjelpe seg å få barn. Jeg hadde mest lyst til å ha to mammaer nå i spillet mitt.

Jo, jeg burde kanskje ha sagt noe. :) Men jeg har ikke barn selv og jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal forklare eller om jeg bør forklare. Jeg vil liksom gi foreldrene en sjanse til å forklare selv. Hvis det er noe som er vanskelig for et barn å forstå så vil ikke jeg ta det opp uten at de er klar for det.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun kommer til å lire av seg dette, tror jeg. Hun er jo bare 5, og forstår ikke mye. Slike holdinger forsvinner mer og mer med de nye generasjonene, og hun kommer til å vokse opp med å forstå at homofili er helt normalt. 

Anonymkode: 06a27...ad6

Jo... det har du vel rett i. Jeg kjenner ikke noen på min alder som er homofober. Jeg har bare hørt om et tilfelle fra en kamerat som ikke fikk komme inn på en fest fordi han som eide leiligheten ikke ville ha en homofil mann der, men det endte med at alle de andre på festen ble sur fordi de mente at det ikke var riktig. Så jeg håper jo at det er holdninger som forsvinner når hun lærer mer at folk er forskjellig. 

Skrevet

Hun er bare 5 år. Hun vokser opp med mor og far. Mest sannsynlig har vennene foreldre av to kjønn. Det er normalen for henne. Når du da legger til at far ikke nødvendigvis fremmer homofili som en naturlig ting så er det ikke rart at hun reagerer som hun gjør. Far trenger ikke å ha sagt noe til henne sånn sett, men barn har store ører.. 

Foreldrene mine sa aldri noe til småsøskna mine om dette. Det kom nok opp en gang eller to. Min yngste bror er 7 år. Han har vokst opp med at storesøster har jentekjæreste. Så for han er det faktisk normalt, selv om "alle andre" har kjæreste av motsatt kjønn. Jeg tror ikke du skal ta til deg at ditt tantebarn tenker slikt hun gjør. Du får heller forklare til henne at jenter kan være kjæreste med jenter. Og gutter med gutter. Etterhvert blir hun eldre og forstår det nok bedre også. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Hactar skrev:

Femåringer kan være noen forferdelige regelryttere. De holder på å finne ut hvordan verden fungerer og kan tilte litt når ting ikke er som forventet. Hvis hun aldri har hørt om likekjønnet samliv, er det ikke så rart at hun mener du har laget en familie med "feil". Dette trenger ikke ha noe å si for hvordan hun vil oppfatte deg når du får kjæreste. Du kan eventuelt nevne episoden for forelderen som har vært støttende, så kan hun kanskje ta en prat med barnet om ulike samlivsformer.

Hun er litt "regelperson". Jenter skal gå i rosa og gutter i blå. Dette er gutteleke, dette er jenteleke. Jeg tror hun lærer det av andre barn i barnehagen. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg burde kanskje ha sagt noe. :) Men jeg har ikke barn selv og jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal forklare eller om jeg bør forklare. Jeg vil liksom gi foreldrene en sjanse til å forklare selv. Hvis det er noe som er vanskelig for et barn å forstå så vil ikke jeg ta det opp uten at de er klar for det.

It take's a village to rise a child. Ikke vær redd for å forklare barn ting :)

Barn får alt forklart ting fra andre enn foreldrene i barnehagen. Og til høsten begynner hun vel på skole? Du trenger ikke å gå i dybden. Til oftere og tilfeldigere det nevnes, til mer naturlig blir det for barnet. Du er tante, du har også ansvar for henne. Lær henne gjerne andre ting også. Så blir du en ressurs for jentungen. Tanter er en fantastisk gave, ofte kan barn betro ting til tanter som de ikke våger å fortelle foreldrene siden tanter (og onkler) ikke er oppdragere, bare omsorgspersoner.

• Liker 1
Gjest chiki
Skrevet

Du kan ikke skylde på en 5 åring! Hun vet ikke va adoptere betyr engang.

synd du er så innesluttet med legningen din, det er nok ett av problemene.

broren til mannen min er homofil, og eldstejenta vår på 5 år har visst det i minst ett år. Han sendte podtkort fra spania og skrev til slutt: det er mange søte gutter her nede!(lykke til med å ta den samtalen med (navnet til eldste jenta);)  Hun har blitt forklart at mange gutter blir forelsket i gutter, og mange jenter blir forelsket i jenter. At de også kan gifte seg. 

Hun fulgte opp med å si at stakkar, da kan jo ikke onkel ole få barn. Da tok vi samtalen om at det finnes mange barn som ikke har en mamma og pappa, og at da kan onkel adoptere ett barn. Det syntes hun var veldig fint:) vi snakker titt og ofte om at onkel liker gutter. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal nevne dette naturlig til barna jeg. Mitt barn har hele tiden visst at hennes onkel har guttekjærester. Det har vært sånn helt fra barnet forstod hva kjæreste betydde. Hvis dere spiller igjen en gang, så kan du ganske enkelt fortelle at "noen gutter har guttekjærester og noen jenter har jentekjærester, og de vil også ofte ha barn, selv om de ikke er gutt og jente". Du får sikkert mange spørsmål, men barn er naturlig "open minded", med mindre noen har innprentet noe annet. 

Anonymkode: 9ea9a...7c6

Skrevet (endret)
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er litt "regelperson". Jenter skal gå i rosa og gutter i blå. Dette er gutteleke, dette er jenteleke. Jeg tror hun lærer det av andre barn i barnehagen. 

Ja, de lager seg systemer.

Vår fireåring lurte på hvem som var mammaen til ei jente vi kjenner. Vi forklarte bare at hun ikke hadde mamma, men at hun hadde to pappaer. Det godtok han med en gang, eneste var at han syntes det var litt urettferdig at han selv bare hadde én pappa...

Derimot sliter vi skikkelig med å få ham til å godta at også jenter kan være kule og ikke bare fine, så det er ikke nødvendigvis de største spørsmålene de er mest rigide på. Man må bare utfordre dem på forestillingene deres ved å forklare hvordan ting henger sammen, så blir de mer fleksible etter hvert.

Endret av Hactar
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun ikke vet hva homofili er, så er det jo ikke rart at hun lurer på hvor pappaen i spillet er. Og ikke skjønner greia med to mammaer...

Du kan jo ikke kalle henne negativ til homofili, når hun ikke vet hva det er.

Anonymkode: fcfae...135

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror forresten at når barn lurer på hvordan barn kommer til verden, så er det naturlig for mor og far å si at når de er glade i hverandre, så sår han et frø som vokser i hennes mage og bla bla.

Ikke før barnet har oppdaget at en annen i barnehagen har to mammaer eller et mørkt barn har lyse foreldre f,eks, blir andre varianter forklart. Barna blir født av ei dame, og en mann må til enten han bare bidrar med sædceller eller mer. Men barn kan kommer til ulike familier på ulike vis, og fra starten være del av en "utradisjonell" familie

Anonymkode: fcfae...135

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...