Gå til innhold

Bloggere som ikke kan skrive riktig norsk

Gjest ti10

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som reagerer på alle disse bloggerne som ikke kan skrive riktig norsk? Pilotfrue og Komikerfrue er de første jeg kommer på. Særskrivingsfeil og stavefeil både på engelsk og norsk florerer jo hos disse. Blir ikke dette litt som kokker som serverer brent mat eller bussjåfører som kræsjer hver gang de kjører ruta si? Eller er det jeg som er smålig og negativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i dette.

Det florerer i tillegg med feil i setningsoppbygging og annen grammatikkfeil hos flere av toppbloggerne.

Når man driver blogg som forretning er helhetsinntrykket, slik jeg ser det, utrolig viktig. Rettskriving er da en betydelig del av dette. Jeg reagerer veldig på hvordan enkelte bloggere avfeier dette når dårlig skriftspråk blir påpekt overfor dem. De skylder på dårlig tid, at man ikke kan "lete med lupe" etter alle skrivefeil, og at tid med (eventuelle) barn er viktigere enn å sitte å korrekturlese alle blogginnlegg. Jeg er helt enig i at for mye tid foran PC'en vil stjele tid med barn, men det er bloggerne selv som påstår at bloggen er jobben deres. Da må de ta skriftspråket seriøst, ellers fremstår hele bloggen som useriøs og slurvete arbeid.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvsagt helt enig, men gjenspeiler ikke dette samfunnet forøvrig? At bloggerne sliter med rettskriving er en ting, men jeg river meg daglig i håret over hvor mange skrivefeil det er i norske aviser, særlig hos Nettavisen. Jeg gjetter det er fordi det kreves at det leveres artikler i et høyt tempo og at det derfor ikke er tid til å foreta en korrektur. Men likevel, uten å unnskylde noen: når journalistene ikke klarer det, hvordan skal vi forvente at bloggerne gjør det?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Deltidsjente skrev:

Jeg er selvsagt helt enig, men gjenspeiler ikke dette samfunnet forøvrig? At bloggerne sliter med rettskriving er en ting, men jeg river meg daglig i håret over hvor mange skrivefeil det er i norske aviser, særlig hos Nettavisen. Jeg gjetter det er fordi det kreves at det leveres artikler i et høyt tempo og at det derfor ikke er tid til å foreta en korrektur. Men likevel, uten å unnskylde noen: når journalistene ikke klarer det, hvordan skal vi forvente at bloggerne gjør det?

Synes du har et veldig godt poeng, men jeg reagerer mer (dvs. irriterer meg over) på gjentatte feil som kommer av manglende språkkunnskap enn en glipp på grunn av manglende korrektur. Man ser jo fort hva som er tilfelle. Som et eksempel skrev Komikerfrue i en periode konsekvent "whife" eller "whifey". Hvis man bestemmer seg for å gjøre en karriere ut av noe, må man i de aller fleste bransjer skaffe seg kunnskap om det man skal drive med. Synes det er litt respektløst overfor leserne deres, altså kundene deres, å satse på at "det får være greit så lenge de forstår hva jeg mener". (ts)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skriver feil hele hurven. Fra stavefeil til tegnsetting og setningsoppbygning☺👍 litt trist å se hvilken retning det norske skriftspråket har tatt de siste 10-15 årene. Ikke at de sier at de skriver bra norsk heller, men det lyser jo lang vei når noen virkelig ikke kan skrive. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er ikke bedre her på kg.

Nei, absolutt ikke. Men vi er ikke forbilder for drøssevis av småttiser som gjerne tror de skriver korrekt. De burde lese bøker i stedet ☺

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Egentlig er dette en del av en mer generell diskusjon av bloggere. Spørsmålet er hva man kan forvente av dem sånn totalt sett. Kan en bloggleser forvente noe av bloggeren i forhold til kvalitet, etikk og foretningsdrift? Er de bedrifter eller er de privatpersoner? Er bloggen til for å tilfredsstille bloggerens behov for oppmerksomhet og skrivelyst, eller er det slik at en blogger som har dette som jobb bør ha fokus på hva en kan tilby en leser?

Derom strides de lærde. 

Jeg tenker at det bør være naturlig at dersom man jobber som blogger så bør man ha yrkesstolthet. Alle som jobber i dagens Norge bør jo være opptatt av å gjøre en god jobb. Det er man jo også, fordi om man ikke gjør det, så får man jo advarsler eller i verste fall sparken. Det er kanskje her kimen til slett innsats hos bloggerne ligger. Det får jo ingen konsekvenser for dem om de gjør en dårlig jobb, i alle fall viser topplista det. Det er mye dårlig håndverk ute og går, og mye virker å være basert på hva bloggeren ønsker og har tid til (!!!). Så kommer jo dårlig utdanningsnivå på toppen selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalenderpiken

Jeg irriterer meg over den stadige engelske slangen som puttes inn i språket vårt, både skriftlig og muntlig. Det irriterer meg at man må bruke engelske ord når det finnes gode norske ord. Jeg så Mira Craig på tv her en kveld på Tidsbonanza hvor programlederen drev og ertet henne for den gangen hun hoppet ut fra scenen og knuste kneet. Hun omtalte det som : da hun hoppet ut i crowden ... konsekvent. Ærlig talt, publikum.. tilskuere. Hva er feil med å si det?! Høres bare helt rompenisse ut når man skal englifisere seg sånn.

Bruk norsk! Det er penest  - alltid!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...