Gå til innhold

Jeg trenger virkelig hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter veldig med en tidligere kjæreste som ikke vil la meg være i fred. Det er en lang og komplisert historie så ønsker egentlig ikke gå inn på detaljene her for jeg oppriktig livredd for hevnaksjonen om han finner ut at jeg har skrevet her. Jeg tror han er narsissistisk, eller psykopatisk manipulerende, selv om man skal være forsiktig med slike diagnoser så peker 98% mot dette. Det var en hevnrunde for nøyaktig 1 år siden, da brøt jeg alt å det ble et helvette, han kom krypende tilbake og var angrende synder og spilte på alt av samvittighet og følelser i meg så kalkulert og nøye planlagt. Jeg tok han inn i varmen igjen, noe jeg aldri skulle ha gjort!

Jeg var da i et nytt forhold med en tidligere kjæreste noe han sa han aksepterte, han forsto je hadde gått videre å han ville bare være min venn. I løpet av det siste året har jeg gjort mange store feil med han, jeg har hatt økonomiske problemer og han har stått der som en ridder i rustning hver gang og tilbydt seg å hjelpe meg med et lån, et lån jeg skulle betale tilbake i mitt tempo når jeg kunne, når jeg var på mitt mest desperate rakte han meg hånden å jeg bet på. Han har en spesiell evne til å få alt han sier til og virke så fornuftig og i orden. For en mnd tid siden begynte jeg skjønne signalene og tegningen, jeg ble veldig skeptisk og bestemte meg for å trekke meg unna, jeg ga beskjed om at dette skjevfordelte "vennskapet" ikke fungerte for meg og at jeg trengte avstand og villa være i fred. Nå har det bare bygd seg opp igjen fra ille til et helvette. Å jeg er livredd! Jeg får ikke puste, jeg sover ikke, jeg spiser ikke, jeg er egentlig midt i eksamenstid men klarer ikke møte på de. Jeg ringte politiet klokken 3 i natt for da var jeg desperat, jeg turte ikke være hjemme, men de kunne ikke gjøre noe. Jeg rimgte de i morges kl 9, samme svar da, fikk beskjed om å ringe de i 5 tiden i ettermiddag. Det er ikke det at jeg er konstant redd for at han fysisk skal komme å ta meg, men den psykiske terroren og makten han bruker mot meg ødelegger meg. I natt kontakten han moren min, jeg vet ikke hva han skrev til henne, hun er på ferie og ønsket ikke lese hele mailen fra han og jeg ønsker egentlig ikke å vite. Men nå begynner han på de rundt meg, og det værste er alle løgnene han sprer. Å at han vet så enormt mye om meg, hele historien min, og bruker gledelig alt i mot meg offentlig. 

Det er selvsagt utrolig mye mer i denne historien og utrolig mange hendelser jeg ikke ønsker skrive så åpent her med en gang, og kanskje ødelegger dette muligheten for råd, men alt i alt er alt jeg ønsker å bare få være i fred, men han gir seg aldri! 

Jeg vil bare leve igjen!!

Anonymkode: dfad7...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

La han smake sin egen medisin - gå på de rundt han?

Anonymkode: 8d79a...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

La han smake sin egen medisin - gå på de rundt han?

Anonymkode: 8d79a...21b

Det er jo bare å be om mer bråk. Han spiller et konstant offer, å mener jeg har ødelagt han fullstendig. Når jeg gjorde det slutt med han for 1 1/2 år siden forsøkte han og ta sitt eget liv. Og la ut offentlig avskjedsbrev der han ga meg skylden for alt og private bilder. Han gjør alt for å ødelegge meg og mitt liv. Jeg vil ikke ta igjen, jeg vil ha fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis personen har psykopatiske trekk, er det mest effektive å bryte kontakten helt. 

Bare holde tanken om at uansett hva han prøver, så vil du ikke ha kontakt. 

Psykopater er ofte vel talende og sjarmerende. Man skal være veldig sterk og klar for å holde stand. 

Når han skjønner at han er i ferd med å miste kontrollen, vil det komme mange og varierte utfall. Truende, bedende og hjelpende om hverandre. Kanskje vil han prøve å dra inn andre. Venner, familie og kollegaer. 

Men hold ut, så går det over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du fortalt han dette? Fortell at du er redd for han og at du nå anmelder han. Fortell det til en venn og kanskje du får bo borte en stund? Du er jo også litt dumsnill som tar han tilbake også da. Men nå må du rydde i dine feil og få han ut av livet ditt

Anonymkode: 7d186...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du fortalt han dette? Fortell at du er redd for han og at du nå anmelder han. Fortell det til en venn og kanskje du får bo borte en stund? Du er jo også litt dumsnill som tar han tilbake også da. Men nå må du rydde i dine feil og få han ut av livet ditt

Ja han vet nøyaktig hvordan jeg reagerer, så dette er beviste handlinger fra han der han spiller mest mulig på fryktene mine. Kommer en venn hit i dag så da blir det litt tryggere. Å ja, jeg var absolutt dumsnill og rett og slett dum bare også, å nå vil jeg bare leve. Ingen fortjener slik psykisk terror i livet, det hadde vært bedre å bare bli skikkelig banka opp, da vet man hvertfall hvor man har personen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hevn fungerer ikke på psykopater.

TS: I Norge finnes det bare ett sted som jobber spesielt med ofre av psykopater, Epitel.

Dropp politi, dropp psykolog, dropp advokat, dropp råd fra venner og familie, dropp råd fra diverse familirerådgivningskontorer.

Ta kontakt med Epitel, det er lang ventetid og i mellomtiden så må du behandle kontakt med overnevnte med at de ikke kan hjelpe deg.

Anonymkode: a4a95...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hevn fungerer ikke på psykopater.

TS: I Norge finnes det bare ett sted som jobber spesielt med ofre av psykopater, Epitel.

Dropp politi, dropp psykolog, dropp advokat, dropp råd fra venner og familie, dropp råd fra diverse familirerådgivningskontorer.

Ta kontakt med Epitel, det er lang ventetid og i mellomtiden så må du behandle kontakt med overnevnte med at de ikke kan hjelpe deg.

Men kan ikke politi hjelpe meg i å holde han på avstand? Om han får påbud om å ikke kontakte meg og min familie så bryter han vell loven om han gjør det alikvell? Har sendt mail til Epitel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ingenting av denne historien. Du var i et forhold/er? Så lånte du penger av en tidligere kjæreste du mener er psykopat for å dekke inn gjeld. Etter han har betalt for rotet ditt, som du kunne ordnet opp i på en million andre måter en å ta opp lån hos venner, så forteller du han at ikke vil være venner med han lengre. Så ringer du politiet? Fordi han ikke truer deg, men du mener han har psykisk makt over deg og fordi men du føler deg truet av at han skal gjøre noe mot deg eller noe. Så sier du at han vet mye om deg og bruker det mot deg offentlig på den ene siden og på den andre siden at det er løgner, han sprer, når du først sa det var sant? Jeg beklager, men jeg er tilbøyelig til å ta "psykopatens" side her. Utfra det du har skrevet. Alt jeg får ut av det, er at du har lånt penger av noen og gått under jorda i etterkant.

Anonymkode: 87a49...32b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan ikke politi hjelpe meg i å holde han på avstand? Om han får påbud om å ikke kontakte meg og min familie så bryter han vell loven om han gjør det alikvell? Har sendt mail til Epitel.

Jo de kan hjelpe til med slike enkeltting. Men de løser ingenting, og fungerer bare som en provisorisk løsning på et helt akutt problem. Politiet har verken ressurser til, myndighet til eller kunnskap nok til å hjelpe deg med en psykopat. Grunnen er ganske enkel, det en psykopat gjør mot sitt offer er sjelden ulovlig i seg selv. Det er summen av alt som først og fremst er skadelig. Og de handlingene som er ulovlig kan sjelden bevises. Derfor er alltid første råd: Røm. Det har du gjort, neste steg er å få helhetlig hjelp til å ta kontroll over livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner ingenting av denne historien. Du var i et forhold/er? Så lånte du penger av en tidligere kjæreste du mener er psykopat for å dekke inn gjeld. Etter han har betalt for rotet ditt, som du kunne ordnet opp i på en million andre måter en å ta opp lån hos venner, så forteller du han at ikke vil være venner med han lengre. Så ringer du politiet? Fordi han ikke truer deg, men du mener han har psykisk makt over deg og fordi men du føler deg truet av at han skal gjøre noe mot deg eller noe. Så sier du at han vet mye om deg og bruker det mot deg offentlig på den ene siden og på den andre siden at det er løgner, han sprer, når du først sa det var sant? Jeg beklager, men jeg er tilbøyelig til å ta "psykopatens" side her. Utfra det du har skrevet. Alt jeg får ut av det, er at du har lånt penger av noen og gått under jorda i etterkant.

Ja slik du legger det frem her er jeg nærmest enig med deg også. Men det er ikke så svart hvitt som det desverre. Hadde det vært det hadde nok saken løst seg utrolig mye enklere. 

Det var ikke for å dekke inn gjeld, det var ting han kom å ga meg, om jeg sa nei takk ble han sur og jeg følte meg til tider, ikke alltid, nesten tvunget til og ta i mot, hvor enn dumt det høres ut. Han fikk meg til å tro at alt han sa var riktig. Han kunne komme å gi meg en gave til 100kr for så å kjefte på meg neste uke for at jeg tok i mot, for så å be om unnskyldning igjen. Fullstendig kaos. Vi har en muntlig avtale på det jeg lånte om at det skulle betales tilbake med tiden når jeg var i en bedre økonomisk situasjon fordi jeg nå er student. Men når jeg ikke klarer å ha mer kontakt med han så er han rett i hevnmodus. Dette handler i hovedsak ikke om de pengene, dette handler om et menneske som bruker enhver situasjon for å dominere meg og ha makt over meg. Jeg er fullstendig klar over at jeg har gjort feil her, men ingen uansett fortjener å bli behandlet på denne måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja slik du legger det frem her er jeg nærmest enig med deg også. Men det er ikke så svart hvitt som det desverre. Hadde det vært det hadde nok saken løst seg utrolig mye enklere. 

Det var ikke for å dekke inn gjeld, det var ting han kom å ga meg, om jeg sa nei takk ble han sur og jeg følte meg til tider, ikke alltid, nesten tvunget til og ta i mot, hvor enn dumt det høres ut, og noen summer lånte jeg i god tro på at han var den hjelpsomme vennen han påsto han var. Han fikk meg til å tro at alt han sa var riktig. Han kunne komme å gi meg en gave til 100kr for så å kjefte på meg neste uke for at jeg tok i mot, for så å be om unnskyldning igjen. Fullstendig kaos. Vi har en muntlig avtale på det jeg lånte om at det skulle betales tilbake med tiden når jeg var i en bedre økonomisk situasjon fordi jeg nå er student. Men når jeg ikke klarer å ha mer kontakt med han så er han rett i hevnmodus. Dette handler i hovedsak ikke om de pengene, dette handler om et menneske som bruker enhver situasjon for å dominere meg og ha makt over meg. Jeg er fullstendig klar over at jeg har gjort feil her, men ingen uansett fortjener å bli behandlet på denne måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke for å dekke inn gjeld, det var ting han kom å ga meg, om jeg sa nei takk ble han sur og jeg følte meg til tider, ikke alltid, nesten tvunget til og ta i mot, hvor enn dumt det høres ut. Han fikk meg til å tro at alt han sa var riktig. Han kunne komme å gi meg en gave til 100kr for så å kjefte på meg neste uke for at jeg tok i mot, for så å be om unnskyldning igjen. Fullstendig kaos. Vi har en muntlig avtale på det jeg lånte om at det skulle betales tilbake med tiden når jeg var i en bedre økonomisk situasjon fordi jeg nå er student. Men når jeg ikke klarer å ha mer kontakt med han så er han rett i hevnmodus. Dette handler i hovedsak ikke om de pengene, dette handler om et menneske som bruker enhver situasjon for å dominere meg og ha makt over meg. Jeg er fullstendig klar over at jeg har gjort feil her, men ingen uansett fortjener å bli behandlet på denne måte. 

Ok, men jeg forstår fremdeles ikke helt hva han har gjort mot deg. Det virker jo nesten som dere var kjærester, samtidig som du hadde en annen kjæreste. Og at hevnen hans ikke dreier seg om penger men følelser? Psykopater utnytter vel helst folk, men her høres det mer ut som om det dreier seg om at han hevner seg fordi du har avvist han eller noe sånt? Har han følelser for deg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke si til en psykopat at du er redd. Det gir han følelse av makt. Du må late som om du er uredd. Å anmelde ham er nok klokt. Det sies også at å ignorere psykopaten over tid vil hjelpe, når han ikke kommer noen vei. Og det med å bo hos en venn/ venninne en periode er sikkert også lurt. Ikke sitt inne alene med bekymringene dine. Snakk med venner, familie og finn deg en psykolog som kan gi deg proffe råd.

Lykke lykke til!

Anonymkode: 609e5...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, men jeg forstår fremdeles ikke helt hva han har gjort mot deg. Det virker jo nesten som dere var kjærester, samtidig som du hadde en annen kjæreste. Og at hevnen hans ikke dreier seg om penger men følelser? Psykopater utnytter vel helst folk, men her høres det mer ut som om det dreier seg om at han hevner seg fordi du har avvist han eller noe sånt? Har han følelser for deg eller?

Han har truet meg, fysisk angrepet meg, forsøkt og ta livet sitt fremfor meg så jeg måtte bruke all min makt i å holde han igjen, han har ringt hysterisk gang på gang og truet med å ta sitt eget liv, han har tatovert øynene mine, fødselsdatoen og andre ting ang meg på kroppen sin, han har spredd bilder og screenshots av private ting og samtaler på offentlige media, han har spredd løgner om meg til gud og hvermann, han har løyet, utnyttet, spilt et spill og fått meg til og tro at han var en god venn. Han har brukt fryktene mine mot meg, manipulert seg inn i livet mitt og hjerte mitt med et eneste mål om å knuse meg, han har gått inn i en offer rolle nå der han mener opriktig jeg har ødelagt hans liv, han har kontaktet familien min og vennene mine for å spre stygghet, han har spilt et gjennomført spill på samvittighet, min frykt for hans liv, min frykt for mitt eget liv på en solid måte. Han har nok enorme følelser for meg, å har sittet med et håp om at det skulle bli oss igjen. Noe jeg hele veien har gitt klart utrykk for at det aldri blir. Jeg har vært tydlig på at jeg kun ville ha et vennskap men at det ville ta tid og bygge opp tilitt igjen etter at han gjorde alt dette i fjor også. Å dum som jeg var trodde jeg på han når han la seg flat å sa han ikke var den personen lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke si til en psykopat at du er redd. Det gir han følelse av makt. Du må late som om du er uredd. Å anmelde ham er nok klokt. Det sies også at å ignorere psykopaten over tid vil hjelpe, når han ikke kommer noen vei. Og det med å bo hos en venn/ venninne en periode er sikkert også lurt. Ikke sitt inne alene med bekymringene dine. Snakk med venner, familie og finn deg en psykolog som kan gi deg proffe råd.

Lykke lykke til!

Men han kjenner meg så utrolig godt, han vet jeg har angst, han spiller bevist på det. Han vet akkurat hvordan jeg reagerer i forskjellige situasjoner. Jeg prøver å bare bite tennene sammen, men jeg føler meg veldig alene og er oppriktig redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men han kjenner meg så utrolig godt, han vet jeg har angst, han spiller bevist på det. Han vet akkurat hvordan jeg reagerer i forskjellige situasjoner. Jeg prøver å bare bite tennene sammen, men jeg føler meg veldig alene og er oppriktig redd.

Ja, du må bite tennene sammen, jeg vet det ikke er lett, men du må vise deg sterk nå, han forventer angst og usikkerhet hos deg, så da må du vise ham et annet mønster hos deg selv. "Jeg var redd og hadde angst, men nå er jeg ikke redd lenger" type holdning. Du må bare kutte han helt ut, ikke gå i dialog meg ham overhodet. Han vil da bruse kraftig med fjærene en periode, men du bare tenke at det vil gå over. Du må ha noen fortrolige som støtter deg. Har du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lykke lykke til!

En psykopat vet om ts er redd eller ikke de smarteste er eksperter i psykologi og kan lure politiet trill rundt.

Anonymkode: 319b6...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, du må bite tennene sammen, jeg vet det ikke er lett, men du må vise deg sterk nå, han forventer angst og usikkerhet hos deg, så da må du vise ham et annet mønster hos deg selv. "Jeg var redd og hadde angst, men nå er jeg ikke redd lenger" type holdning. Du må bare kutte han helt ut, ikke gå i dialog meg ham overhodet. Han vil da bruse kraftig med fjærene en periode, men du bare tenke at det vil gå over. Du må ha noen fortrolige som støtter deg. Har du det?

Jeg skal absolutt prøve det! Er ikke i noe dialog overhodet, har blokkert, byttet nr, alt som må til egentlig bortsett fra å flytte. Jeg har venner rundt meg, men jeg synes det er vanskelig å forklare alt til de, de forstår ikke den makten han har og har hatt over meg, den blindheten jeg har hatt. Ja jeg har vært dum og dumsnill, men jeg har også blitt lurt og utnyttet. Men burde jeg fremdeles ringe politiet klokken 5 og prate med de? For de pengene jeg har lånt av han vil jeg betale tilbake, fordi det var et lån og jeg er ikke interessert i å svindle han på noen måte, jeg har såpass selvrespekt. Så om jeg kan kontalte de for å få hjelp til å sette opp en nedbetalingsløsning så de blir en tredjepart og jeg ikke trenger å forholde meg til han. For det er det siste han har å bruke mot meg nå, å han bruker det for alt det er verd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal absolutt prøve det! Er ikke i noe dialog overhodet, har blokkert, byttet nr, alt som må til egentlig bortsett fra å flytte. Jeg har venner rundt meg, men jeg synes det er vanskelig å forklare alt til de, de forstår ikke den makten han har og har hatt over meg, den blindheten jeg har hatt. Ja jeg har vært dum og dumsnill, men jeg har også blitt lurt og utnyttet. Men burde jeg fremdeles ringe politiet klokken 5 og prate med de? For de pengene jeg har lånt av han vil jeg betale tilbake, fordi det var et lån og jeg er ikke interessert i å svindle han på noen måte, jeg har såpass selvrespekt. Så om jeg kan kontalte de for å få hjelp til å sette opp en nedbetalingsløsning så de blir en tredjepart og jeg ikke trenger å forholde meg til han. For det er det siste han har å bruke mot meg nå, å han bruker det for alt det er verd. 

Ta opp et forbrukslån og betal han alt med det samme. Lån av famile etc. Dette er en krisesituasjon.

Skal du ta dette opp med politet så sørg for at de vet at motivet hans er pengeinnkreving. Politiet er bedre på å håndtere ulovlige metoder for innkreving av penger enn de er til å håndtere psykopater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...