Gå til innhold

Herpe/munnsår - smittet eget barn, mor sinna

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mest sansynlig har hun det også eller så har du smittet henne med det for lenge siden uten at han får utbrudd. Stor sjanse for at HUN er smittekilden. Dårlig gjort å bli sur på deg. Det er jo ikke kjekt med herpes. men hallo. Hadde det het "småmunnsår" - hadde hun neppe brydd seg.

Anonymkode: 561ea...b51

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et øyeblikk siden, minister-mio skrev:

Det er ille å behandle ungen din som en spedalsk for å unngå at de voksne i slekta som allerede har smitte i seg (se linken) ikke skal få ny smitte eller hva i alle dager tanken er.

barnet ditt er i følge deg lei seg for dette, det slipper de fleste andre barn som også har denne smitten.

Det er tydelig at du ikke kjenner meg når du antyder at jeg behandler barnet mitt som spedalsk. Hun er lei seg fordi hun får vondt og fordi hun ikke får kysse lillebror og oldemor akkurat når hun har utbrudd.

Vi har ikke sett noe tegn på at lillebror er smittet, og ingen andre i familien (mor, far, tanter, onkler, besteforeldre) har hatt utbrudd, så da synes vi det er greit å unngå at han kysses på mens hun har utbrudd. 

Synes ikke det er grunn til å bli ufin og synes ikke det skal være nødvendig å måtte forsvare seg for det heller.

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, Rararara skrev:

Det er tydelig at du ikke kjenner meg når du antyder at jeg behandler barnet mitt som spedalsk. Hun er lei seg fordi hun får vondt og fordi hun ikke får kysse lillebror og oldemor akkurat når hun har utbrudd.

Vi har ikke sett noe tegn på at lillebror er smittet, og ingen andre i familien (mor, far, tanter, onkler, besteforeldre) har hatt utbrudd, så da synes vi det er greit å unngå at han kysses på mens hun har utbrudd. 

Synes ikke det er grunn til å bli ufin og synes ikke det skal være nødvendig å måtte forsvare seg for det heller.

De fleste som er smittet får ikke utbrudd. Ved å nekte barnet å kysse familiemedlemmer hindrer du ingenting, mest sannsynlig er de smittet men får ikke utbrudd, du påfører kun barnet ditt unødig skam og jeg vil råde deg til å snakke med en lege som kan forklare dette for deg.

• Liker 17
Gjest supernova_87
Skrevet
3 minutter siden, Rararara skrev:

Vi vil jo gjerne unngå dette. Er det så ille av meg å ville unngå at barna mine får herpesmunnsår??

Selvsagt er det ikke ille av deg at du vil unngå at barna dine får herpesmunnsår, men jeg også reagerte på det du skrev at "hun er veldig lei seg selv for dette". Klart hun synes det er kjipt å ha munnsår, det er jo ikke behagelig, og det å ikke kunne kysse og kose så mye med andre er kjipt, men det er ikke snakk om fullstendig isolasjon, det går da an å klemme og være nær uten å kysse, eller gnikke ansiktet. Når du skriver at dere er "bekymret for smitte ellers" så overføres det til jenta, og utifra inntrykket jeg får av ditt syn på det "alle voksne må da klare å ikke smitte!", som om det var forferdelig at jenta ble smittet, og en generell holdning til det så er det kanskje ikke så rart om hun føler mer på dette enn nødvendig. Noe å tenke på.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Rararara skrev:

Enig med deg, det er jo bare en kort periode.Det er uansett viktig at hun lærer seg å passe litt på å ikke ha nærkontakt når hun har utbrudd. ellers er hun jo golden :)

Anonymkode: 561ea...b51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, minister-mio skrev:

Når de fleste blir smittet i løpet av barndommen gjelder ikke det lillebroren?

Hvis lillebror er under 1 år skal de unngå at han blir smittet da barnet kan blir alvorlig sykt og i værste fall død. Etter 1 år er ikke den risikoen for de konsekvensene der lenger.

Anonymkode: 64689...5a8

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, Rainstorm skrev:

Selvsagt er det ikke ille av deg at du vil unngå at barna dine får herpesmunnsår, men jeg også reagerte på det du skrev at "hun er veldig lei seg selv for dette". Klart hun synes det er kjipt å ha munnsår, det er jo ikke behagelig, og det å ikke kunne kysse og kose så mye med andre er kjipt, men det er ikke snakk om fullstendig isolasjon, det går da an å klemme og være nær uten å kysse, eller gnikke ansiktet. Når du skriver at dere er "bekymret for smitte ellers" så overføres det til jenta, og utifra inntrykket jeg får av ditt syn på det "alle voksne må da klare å ikke smitte!", som om det var forferdelig at jenta ble smittet, og en generell holdning til det så er det kanskje ikke så rart om hun føler mer på dette enn nødvendig. Noe å tenke på.

Beklager virkelig til TS for kupping av tråden :/

Føler for å forsvare meg igjen.

"Hun er lei seg for dette" Hun er altså lei seg for at vi sier hun ikke får kysse oldemor og lillebror når hun har utbrudd. Vi sier dette på en helt grei måte, hun kan gi klem og stryke på, men ikke kysse. Jeg synes ikke vi isolerer henne av den grunn.Hun er også lei seg fordi hun ikke får dele lipglosser og lypsyler med vennene. Hun får dele av det aller meste, men altså ikke dette. Hun blir lei seg når hun får utbrudd fordi hun får vondt og fordi hun selv synes det ser ille ut. (Og før jeg blir skutt for det : nei vi er ikke utseendefikserte jålebukker som ikke tåler sår osv på våre barn.)  Jeg trøster henne og prøver å lindre, selvfølgelig!! Vi behandler henne ikke som syk eller spedalsk. Jeg koser på henne som vanlig. Jeg synes ikke det er forferdelig at hun ble smittet, og oppfører meg heller ikke slik mot henne,  men jeg synes det er trist at hun får vondt.
Det er ikke noe hun tenker på eller snakker om mellom utbruddene, men hun får ikke dele lipgloss selv om hun ikke har utbrudd akkurat da.

Jeg kan kanskje ikke alt om munnherpes men hadde inntrykk av at det smittet under utbrudd og da mener jeg det er naturlig å prøve å unngå å smitte noen mens man har utbrudd.. overrasket over at noen kan bli så irriterte over at jeg skriver dette.

• Liker 6
Gjest supernova_87
Skrevet
11 minutter siden, Rararara skrev:

"Hun er lei seg for dette" Hun er altså lei seg for at vi sier hun ikke får kysse oldemor og lillebror når hun har utbrudd. Vi sier dette på en helt grei måte, hun kan gi klem og stryke på, men ikke kysse. Jeg synes ikke vi isolerer henne av den grunn.Hun er også lei seg fordi hun ikke får dele lipglosser og lypsyler med vennene. Hun får dele av det aller meste, men altså ikke dette. Hun blir lei seg når hun får utbrudd fordi hun får vondt og fordi hun selv synes det ser ille ut. (Og før jeg blir skutt for det : nei vi er ikke utseendefikserte jålebukker som ikke tåler sår osv på våre barn.)  Jeg trøster henne og prøver å lindre, selvfølgelig!! Vi behandler henne ikke som syk eller spedalsk. Jeg koser på henne som vanlig. Jeg synes ikke det er forferdelig at hun ble smittet, og oppfører meg heller ikke slik mot henne,  men jeg synes det er trist at hun får vondt.

Det er ikke noe hun tenker på eller snakker om mellom utbruddene, men hun får ikke dele lipgloss selv om hun ikke har utbrudd akkurat da.

Jeg kan kanskje ikke alt om munnherpes men hadde inntrykk av at det smittet under utbrudd og da mener jeg det er naturlig å prøve å unngå å smitte noen mens man har utbrudd.. overrasket over at noen kan bli så irriterte over at jeg skriver dette.

Så bra at du koser på henne som vanlig. Og du, jeg mente aldri at du/dere isolerte henne, bare understreket at selv om man ikke kan kysse og gnikke ansikt så er det jo mye nærkontakt som går helt fint!

Skjønner bedre nå, er godt å høre hun slipper å tenke på det imellom utbrudd. (Og jeg er i hvertfall ikke irritert, jeg bare reagerte litt på måten du skrev det.)

Skrevet

Jeg har selv munnherpes og må si at jeg gjør mitt beste for å unngå å smitte barna når jeg kjenner et utbrudd komme. At de fleste har dette viruset i kroppen allerede synes jeg er et tynt argument for å ikke gidde passe litt på. Utbruddene kan være smertefulle, langvarige og se ganske ille ut, det er nok til at jeg synes man fint kan være litt obs på smittespredningen. Det er som forkjølelse, selv om det er vanskelig å helgardere seg mot smitte og de fleste opplever å bli forkjøla, så er det ingen grunn til å hoste folk opp i ansiktet heller.... 

Med andre ord, av ren folkeskikk og respekt for andre mennesker, så bør man gjøre sitt for å unngå å spre smitte uavhengig av om det er herpes, forkjølelse eller ebola..

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis lillebror er under 1 år skal de unngå at han blir smittet da barnet kan blir alvorlig sykt og i værste fall død. Etter 1 år er ikke den risikoen for de konsekvensene der lenger.

Død? Hva gjør man når mor har munnherpes da?

Anonymkode: c6629...e3a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du hva man gjør? Har mor utbrudd må hun gjøre sitte beste for å unngå smitte babyen. Det går an, man må bare være veldig obs hele tiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, onyx skrev:

Hva mener du hva man gjør? Har mor utbrudd må hun gjøre sitte beste for å unngå smitte babyen. Det går an, man må bare være veldig obs hele tiden. 

2 minutter siden, onyx skrev:

Hva om mor ikke merker selv at hun har utbrudd? :( Jeg er ganske bekymret for dette, og visste ikke at babyer kunne dø av smitte!

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om mor ikke merker selv at hun har utbrudd? :( Jeg er ganske bekymret for dette, og visste ikke at babyer kunne dø av smitte!

Man merker jo når man har utbrudd - Det er et munnsår - altså får man et sår på leppa, og det prikker før såret kommer. 

Anonymkode: f743d...98f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du ikke merke at du har utbrudd?

Vet ikke om det stemmer at babyer kan dø av det, men det kan helt sikkert føre til svært mye ubehag og smerte hos babyer!

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man merker jo når man har utbrudd - Det er et munnsår - altså får man et sår på leppa, og det prikker før såret kommer. 

Anonymkode: f743d...98f

5 minutter siden, onyx skrev:

Vet ikke om det stemmer at babyer kan dø av det, men det kan helt sikkert føre til svært mye ubehag og smerte hos babyer!

Jeg får sjeldent sår. Det begynner å svi i leppa og får noen små blemmer. Men svi i leppa kan jeg gjøre om jeg er for tørr også.

AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig ikke at babyer kan dø av det!

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 minutter siden, onyx skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får sjeldent sår. Det begynner å svi i leppa og får noen små blemmer. Men svi i leppa kan jeg gjøre om jeg er for tørr også.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig ikke at babyer kan dø av det!

http://m.nettavisen.no/nyheter/baby-dde-av-herpeskyss/2558696.html

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men da merker du jo det! Jeg får også bare svie og et par små blemmer og med en gang jeg kjenner tegnene så smører jeg på salve og passer på å ikke kysse noen til utbruddet er over. Jeg smører også selv om det kanskje bare er tørr, sprukken hud for det kan fort utvikle seg til et utbrudd i skadet hud.

AnonymBruker
Skrevet

:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...