Gå til innhold

Kan jeg som stemor ...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kontakte helsesøster på stebarn sine vegne? 

Det har vært litt turbulent ei tid nå, og barnet sier selv det ikke har det bra og vil gjerne snakke med helsesøster. 

Har sagt ifrå til samboer om det, mast I det som føles en evighet om at han må ringe/ta tak, men ingenting skjer. "Jada, jeg skal ringe"..

Mora har vel også sagt hun skal snakke med helsesøster, men tror ikke det er gjort der heller.

Jeg kjenner jeg blir så fly forbanna over hvor lite ansvar mor og far tar I denne saken her, ihvertfall når barnet sier selv at h*n ikke har det bra! 

Så derfor lurer jeg på om det er innafor for meg som stemor å ringe hs selv? Har hatt lyst mange ganger, men føler likevel jeg tråkker over noen grenser hos mor (?). 

Det blir enten helsesøster, eller så sender jeg rett og slett en anonym bekymringsmelding, så ille er det. Jeg får så vondt av barnet som må lide oppi dette uansvarlige sirkuset!

Anonymkode: 7e867...cae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg har jo ringt en fastlege engang fordi jeg var bekymret for en av hans pasienter. Er det helsesøster på skolen? I så fall kunne jeg nok ringt dit også og spurt om hun kunne ta jenta inn til en samtale. Det er nok lurt å si ifra til far at du gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Spør far om du skal ringe, siden han bare utsetter. Det skaper fort konflikter hvis du gjør det uten å si ifra. Alternativet er selvsagt å kontakte barnevernet hvis ungen ikke har det bra. Da kan du være anonym. 

Jeg ville forøvrig vært betenkt hvis jeg hadde en kjæreste som ikke har vilje til å ta tak i ting som plager barnet hans.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør moren om hun har gjort det først. Hvis ikke så kan vel du og barnet dra dit sammen.

Anonymkode: 49a91...9e6

Gjest Kaffekrus
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal ringe helsesøster. Dette handler om barnets beste! Men si ifra til både far og mor først, slik at de er klar over dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir bare så matt av hele greia, og frustrert for at ingen av dem synes å ta tak I problemene. Bare lar det skure og gå, og den det til syvende og sist går utover er jo barnet! 

Far tror ikke mor har snakka med helsesøstra heller, da vi ikke har hørt noe.. Jeg kunne selvfølgelig spurt henne selv, men får ikke tlf nr hennes, av alle ting 😬

Ts

Anonymkode: 7e867...cae

Gjest summesumbi
Skrevet

Synes at du kan gjøre det jeg. Absolutt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg sagt til far at jeg bryr meg om barnet ditt og hvis du nå ikke ringer gjør jeg det. 

Hvis det er såpass alvorlig at barnet sliter veldig, så ja, jeg ville satt hardt mot hardt. 

"ring eller så gjør jeg det" !!! 

Barn trenger voksne som bryr seg/tar i et tak når mor eller far ikke får ut fingern. 

Telefonnr til helsesøster får du ved å ringe skolen. 

Takk for at det finnes en steforelder som deg ❤

Anonymkode: ca54d...2ca

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes at du skal gjøre det :) Skjønner ikke hvorfor du må ha tillatelse av foreldrene. Helsesøster har også taushetsplikt.

Du bare ringer for å avtale et møte for barnet, hvis det ikke vil gjøre det selv (jeg aner ikke om det er snakk om en syvåring eller en 15-åring). Tilby deg også å bli med.

Du kan også kontakte Utekontakten, om dere har det i byen.

Jeg ringte en gang Utekontakten for å avtale møte for ei jente. Jeg ble med og var en støttende person. Foreldrene til jenta ante ingenting om det, og det ser jeg ingen grunn til at de må heller.

AnonymBruker
Skrevet

Ofte er det helsesøster på skolen 1 eller flere dager i uka. I så fall kan du vel hjelpe * å komme i kontakt med denne? Eventuelt kjøre ungdommen til helsestasjon for ungdom. Trenger vel ikke ha avtale der?

Anonymkode: a8766...291

Skrevet

På helsestasjonen er det gjerne greitt å bestille time da de ofte er fullt opp med barnekontroller. Har de helsestasjon for ungdom er det fritt for å komme når man vil innenfor åpningstidene. 

Gjest Tutte
Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å få tak i tlf nr til mor? Hvis det ikke hjelper å snakke med far, bør du prøve og få snakket med mor også. Er litt vanskelig å gi råd om hva du bør gjøre så lenge man ikke vet hvor ille dette er da men. Er det veldig ille synes jeg det er rart foreldrene ikke tar tak i dette. Informer iallefall far som er din samboer før du gjør noe.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er vanskelig å rådgi deg i fordi vi ikke vet hva det gjelder. Ja, jeg forstår at du ikke ønsker å utlevere privatlivet på nett. 

Du må i det minste gi beskjed til en av de biologiske foreldrene om at du nå ringer. Men helsesøstre har så liten tid at det er jo vanskelig å komme i kontakt med dem. Hva med fastlegen til barnet? 

Ringer du anonymt til barnevernet så vil foreldrene forstå hvem melder er på bakgrunn av infoen du gir. Hvis barnet har det virkelig ille, hvorfor har da ikke kontaktlærer reagert? Har du vurdert å be barnet snakke med en lærer på skolen og be om heøsesøsterhjelp den veien? Den muligheten dukket opp mens jeg skrev, og jeg tror faktisk det er  en god løsning. 

Anonymkode: f88ae...6f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med helsesøster:)

Skulle ønske jeg var like heldig og hadde en stemor som deg når jeg var ung. Min stemor var grunnen til at jeg trengte helsesøster 😛. 

Lykke til, barnet kommer til og takke deg nå og senere :)

Anonymkode: d5455...93d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har mor hverken facebook eller registrert tlf nr? Hvis du Google så kommer sikkert noe opp på navet hennes.. finnet du henne på face kan du be om tlfnt hennes selv.

Anonymkode: 3f721...e72

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...