Gå til innhold

Kjølig farge til varme rom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mine stuevinduer vender mot sør og jeg vurderer å male rommet i en kjølig tone for å få den svale følelsen. Men er det virkelig noe nytte i det? Noen her som har gjort det og kan fortelle om rommet føltes svalere etterpå? Vil ikke bruke tid og penger på det om det er bare bortkastet. 

Hvilke fargetoner og fargekart ble evt brukt?

Anonymkode: f44b7...3b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nylig malt spisestue og tv-stue, som begge vender mot sør, i blågrå farger.  Om dagen, når sol og lys kommer inn, oppleves de som svale og delikate.  Når det blir mørkt oppleves de som mye mørkere og lunere. 

Sjekk jotuns inspirasjonsblogg.  Veldig mange tips å få der :)

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg har nylig malt spisestue og tv-stue, som begge vender mot sør, i blågrå farger.  Om dagen, når sol og lys kommer inn, oppleves de som svale og delikate.  Når det blir mørkt oppleves de som mye mørkere og lunere. 

Sjekk jotuns inspirasjonsblogg.  Veldig mange tips å få der :)

Å supert! Jeg kunne tenkt meg noe sjøgrønt. Blåligt. Bare ikke altfor mørkt. Benytter du persienner eller gardiner også?

AnonymBruker
Skrevet

Malte du hele rommet eller bare bestemte vegger?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine stuevinduer vender mot sør og jeg vurderer å male rommet i en kjølig tone for å få den svale følelsen. Men er det virkelig noe nytte i det? Noen her som har gjort det og kan fortelle om rommet føltes svalere etterpå? Vil ikke bruke tid og penger på det om det er bare bortkastet. 

Hvilke fargetoner og fargekart ble evt brukt?

Farger virker, ja. Jeg malte soverommet mitt i en gulfarge som jeg opplever som kjølig om sommeren og lun og koselig om vinteren. Rommet vender mot nord. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cata skrev:

Farger virker, ja. Jeg malte soverommet mitt i en gulfarge som jeg opplever som kjølig om sommeren og lun og koselig om vinteren. Rommet vender mot nord. 

Gult er nydelig! Men jeg tror jeg må ha sjøfarger i dempede nyanser. Men av en eller annen grunn innbiller jeg meg at farger suger til seg varme..? Er så redd for at rommet sksl kjennes varmere. Pr nå er vegger hvite og gulv i en slags grå laminat(?).

Skrevet

Stua mi er mot sør og blir knallvarm om sommeren. Har malt tre vegger lyselysegrå og en vegg i støvblå, ganske lys. Det føles delikat og kjølig. Hvite gardiner

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, hjertesukka skrev:

Stua mi er mot sør og blir knallvarm om sommeren. Har malt tre vegger lyselysegrå og en vegg i støvblå, ganske lys. Det føles delikat og kjølig. Hvite gardiner

Ble det merkbar forskjell i temperatur fra tidligere? Høres nydelig ut.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gult er nydelig! Men jeg tror jeg må ha sjøfarger i dempede nyanser. Men av en eller annen grunn innbiller jeg meg at farger suger til seg varme..? Er så redd for at rommet sksl kjennes varmere. Pr nå er vegger hvite og gulv i en slags grå laminat(?).

Ja, fargene må du nesten velge selv :ler: , og gult på en stue ville vel vært litt i meste laget.  Jeg er veldig fornøyd med akkurat den gulfargen min, men hadde jeg skullet velge i dag så hadde det kanskje blitt en slags gråfarge på soverommet mitt selv om jeg ikke helt klarer se for meg hvordan en "kald-varm" gråfarge skulle vært. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ble det merkbar forskjell i temperatur fra tidligere? Høres nydelig ut.

Flyttet inn her for litt over et år siden, og da var veggene gule. Malte med det samme, så jeg vet ikke helt ang temperaturen, men det er et relativt lite rom så det varmes greit opp om vinteren også.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, hjertesukka skrev:

Flyttet inn her for litt over et år siden, og da var veggene gule. Malte med det samme, så jeg vet ikke helt ang temperaturen, men det er et relativt lite rom så det varmes greit opp om vinteren også.

Da håper jeg du kan ta bryet når de varmeste dagene er over og fortelle her hvordan det føltes? Regner med at det blir noe varme i sommer.

Skrevet

Ble fristet til å google fargekart. Lurer på om den som heter 775 (annen kolonne) kanskje kunne ha den effekten du er ute etter? Mulig den ville bli for skarp?

dmc_stor2.jpg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, hjertesukka skrev:

Greit å vite :) Stua er ikke så stor her heller.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å supert! Jeg kunne tenkt meg noe sjøgrønt. Blåligt. Bare ikke altfor mørkt. Benytter du persienner eller gardiner også?

På soverommet og i tv-stua har jeg lyse gardiner i lin.  Ellers i huset har vi ikke gardiner. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Malte du hele rommet eller bare bestemte vegger?

Hele rommet.  Jeg synes ikke fondvegger er så pent.  Det er forresten også kommet mange fine farger i kalkmalinger også nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...