Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Gynokolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man bli henvist fra fastlege for å få gynokologtime på Haukeland? Og går det ann å spørre om man kan få en kvinnelig gynokolog? Jeg er student og har ikke altfor mye penger til å bruke på dette (det er derfor jeg ikke går til en privatklinikk).

Anonymkode: 1c9ee...650

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må bli henvist, Vet ikke på Haukeland, men bla på Ullevål så får man brev om at man ikke kan velge kjønn eller etnisitet på legen. 

Anonymkode: a489d...7ca

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må bli henvist, Vet ikke på Haukeland, men bla på Ullevål så får man brev om at man ikke kan velge kjønn eller etnisitet på legen. 

Anonymkode: a489d...7ca

Selvsagt kan man det, bare si man ikke er komfortabel med legen når det dukker opp en fyr eller en utlending. De kan ikke tvinge deg til å få fitta undersøkt. Så bestiller du ny time, til slutt tar de hintet.

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må man bli henvist fra fastlege for å få gynokologtime på Haukeland? Og går det ann å spørre om man kan få en kvinnelig gynokolog? Jeg er student og har ikke altfor mye penger til å bruke på dette (det er derfor jeg ikke går til en privatklinikk).

Be legen skrive at du sterkt ønsker kvinne i henvisningen. 

Anonymkode: c9116...048

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må ha henvisning til gynekolog.

Med mindre du trenger gå til gynekolog pga mistanke om kjønnssykdom. Da har Haukeland et gratistilbud. Der du kan ringe direkte å få time. Men der kan du ikke be om kvinne/mann.

http://www.helse-bergen.no/no/OmOss/Avdelinger/hudavdelinga/poliklinikk-for-seksuelt-overforte-infeksjoner/Sider/Hva-kostar-konsultasjonen.aspx

Anonymkode: 79ee0...484

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må ha henvisning. Sykehus regnes som spesialisthelsetjenesten, der blir du sluset inn av fastlegen. Eventuelt om du er under 20 år og kan benytte helsestasjon for ungdom. 

Ved henvisning til sykehus, må du ta den legen som dukker opp. Selv ikke de ansatte vet alltid hvilke leger som har poliklinikk vakt på sykehusene. Hvorfor ønsker du å komme til Haukeland og ikke til en avtalegynekolog? Prisen er den samme. 

Anonymkode: 0f246...368

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du må ha henvisning. Sykehus regnes som spesialisthelsetjenesten, der blir du sluset inn av fastlegen. Eventuelt om du er under 20 år og kan benytte helsestasjon for ungdom. 

Ved henvisning til sykehus, må du ta den legen som dukker opp. Selv ikke de ansatte vet alltid hvilke leger som har poliklinikk vakt på sykehusene. Hvorfor ønsker du å komme til Haukeland og ikke til en avtalegynekolog? Prisen er den samme. 

Avtalegynekolog? Vet ikke helt hva det er? Er første gang jeg skal gå til gynekolog :)

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avtalegynekolog? Vet ikke helt hva det er? Er første gang jeg skal gå til gynekolog :)

For å få henvisning til spesialisthelsetjensten må du ha et problem som fastlegen ikke kan hjelpe deg mmed. Vanlig undersøkelse er fastlegeoppgave. 

En avtalespesialist er en spesialist med avtale ommrefusjon fra Helfo. Der betaler du like mye eller lite som på en poliklinikk på sykehus, men spesialisten jobber på et kontor utenfor sykehus. Volvat og Aleris er private, der betaler du fullt ut alt selv, fordi de ikke får støtte fra Helfo. Du får bestille en time hos fastlegen og diskutere med han. Kvinneklinikken Haukeland er vel et sted du ikke ønsker å besøke om du har andre muligheter? 

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter driftsavtale og betyr at staten dekker mellomlegget mellom det legen tar og din egenandel :) Du kan finne dem på frittsykehusvalg.no tror jeg. Du må så klart fortsatt ha henvisning. Det er nok større sannsynlighet for at du kan velge en kvinne der. Personlig syns jeg det er veldig teit å ha en preferanse på legens kjønn, men du gjør nå som du vil. 

48 minutter siden, amativeReflection skrev:

Selvsagt kan man det, bare si man ikke er komfortabel med legen når det dukker opp en fyr eller en utlending. De kan ikke tvinge deg til å få fitta undersøkt. Så bestiller du ny time, til slutt tar de hintet.

Og derfor er det eviglang ventetid i spesialhelsetjenesten folkens! Makan.. Er glad det begynner å bli høye gebyrer for å ikke møte til timer. Slike irrasjonelle preferanser syns jeg folk kan betale for selv, altså ved å gå til privatklinikker. Ikke la det gå ut over skattebetalerne. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Poserose skrev:

Det heter driftsavtale og betyr at staten dekker mellomlegget mellom det legen tar og din egenandel :) Du kan finne dem på frittsykehusvalg.no tror jeg. Du må så klart fortsatt ha henvisning. Det er nok større sannsynlighet for at du kan velge en kvinne der. Personlig syns jeg det er veldig teit å ha en preferanse på legens kjønn, men du gjør nå som du vil. 

Og derfor er det eviglang ventetid i spesialhelsetjenesten folkens! Makan.. Er glad det begynner å bli høye gebyrer for å ikke møte til timer. Slike irrasjonelle preferanser syns jeg folk kan betale for selv, altså ved å gå til privatklinikker. Ikke la det gå ut over skattebetalerne. 

Har lest litt rundt på legelisten og har funnet ut at det ikke er noe grunn for å velge en kvinnelig gynekolog fremfor en mannlig en. :) Skal sjekke ut frittsykehusvalg.no

Tusen takk :) 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lest litt rundt på legelisten og har funnet ut at det ikke er noe grunn for å velge en kvinnelig gynekolog fremfor en mannlig en. :) Skal sjekke ut frittsykehusvalg.no

Fritt sykehusvalg har da ingentingg med dette å gjøre? 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godt å høre :) Første skritt er uansett henvisning, så kan du jo høre med fastlegen hvor det er lurest at du får behandling. Fastlegen min hadde et gynekologkontor med driftsavtale hun pleide å sende henvisningen til, så det ble ikke automatisk på poliklinikk. Lykke til! 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fritt sykehusvalg har da ingentingg med dette å gjøre? 

Fikk høre av legen min at de hadde en liste over alle med driftsavtale og ventetider. Det var for det jeg har henvisning til, så bare antok at det gjaldt gynekologer også. Mulig det var feil. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Poserose skrev:

Godt å høre :) Første skritt er uansett henvisning, så kan du jo høre med fastlegen hvor det er lurest at du får behandling. Fastlegen min hadde et gynekologkontor med driftsavtale hun pleide å sende henvisningen til, så det ble ikke automatisk på poliklinikk. Lykke til! 

Fikk høre av legen min at de hadde en liste over alle med driftsavtale og ventetider. Det var for det jeg har henvisning til, så bare antok at det gjaldt gynekologer også. Mulig det var feil. 

Gynekologer med avtalemordner sine egne timelister uten å rapportere inn til noe eller noen. Sett deg inn i hvordan avtalespesialister jobber og er organisert. 

Når ts sogner til Haukeland sykehus, så har hun ikke stort andre sykehus i Helse Vest å velge mellom. Et lite googlesøk og hun finner listen over gynekologer i Bergensområdet, private eller med refusjonsordning. Noe som hjelper henne fint lite dersom hennes fastlege har en samarbeidsspesialist hun henviser pasienter til og nødig vil henvise til den ts velger. Hele denne tråden bunner jo ut i at det er fastlegen ts må henvende seg til når hun ikke ønsker å gå til privatpraktiswrende gynekolog. Vi går bare i ring. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Gynekologer med avtalemordner sine egne timelister uten å rapportere inn til noe eller noen. Sett deg inn i hvordan avtalespesialister jobber og er organisert. 

Når ts sogner til Haukeland sykehus, så har hun ikke stort andre sykehus i Helse Vest å velge mellom. Et lite googlesøk og hun finner listen over gynekologer i Bergensområdet, private eller med refusjonsordning. Noe som hjelper henne fint lite dersom hennes fastlege har en samarbeidsspesialist hun henviser pasienter til og nødig vil henvise til den ts velger. Hele denne tråden bunner jo ut i at det er fastlegen ts må henvende seg til når hun ikke ønsker å gå til privatpraktiswrende gynekolog. Vi går bare i ring. 

Refusjonsavtale og driftsavtale er ikke det samme. Hos de med refusjonsavtale betaler man mellomlegget mellom statlig egenandel og det psykologen tar privat etter at man har fått frikort, hvordan det var før frikort husker jeg ikke. Med driftsavtale blir det identisk som det offentlige tilbudet. Poenget med driftsavtale er jo at de ikke er en del av et offentlig sykehus, så at det ikke er andre sykehus i området betyr ikke noe. Om fastlegen har preferanser til henvisninger blir bare tullete å spekulere i. 

Det her er litt av grunnen til at forum ikke kan stoles på. Man aner ikke hvem som faktisk har peiling :P I dette tilfellet var det tydeligvis ingen av oss i alle fall :) 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Poserose skrev:

Refusjonsavtale og driftsavtale er ikke det samme. Hos de med refusjonsavtale betaler man mellomlegget mellom statlig egenandel og det psykologen tar privat etter at man har fått frikort, hvordan det var før frikort husker jeg ikke. Med driftsavtale blir det identisk som det offentlige tilbudet. Poenget med driftsavtale er jo at de ikke er en del av et offentlig sykehus, så at det ikke er andre sykehus i området betyr ikke noe. Om fastlegen har preferanser til henvisninger blir bare tullete å spekulere i. 

Det her er litt av grunnen til at forum ikke kan stoles på. Man aner ikke hvem som faktisk har peiling :P I dette tilfellet var det tydeligvis ingen av oss i alle fall :) 

Ts skal ikke til psykolog men gynekolog, du har jo heller ikke peiling.

Ts, bestill time hos fastlegen din og forklar problemet der. Avhengig av årsak til behov for gu kan fastlegen enten ta undersøkelsen selv (kjønnssykdom, celleprøve o.l.) eller henvise deg videre. Det vanligste er å bli henvist til spesialist som har avtale med det offentlige. Dvs en gynekolog som er ferdig utdannet spesialist som driver egen prakisis, men som har avtale med det offentlige om å få refundert kostnader slik at du som pasient kun betaler egenandel i likhet med andre deler av spesialisthelsetjenesten. En stund siden jeg har vært hos gynekolog, men mener det ligger rett under 400kr. Ved henvisning til avtalespesialist kan du be om å bli henvist til en kvinne. Dersom det er behov for tjenester kun utført på sykehuset kan gynekologen henvise deg videre dit, på sykehuset kan du ikke velge kjønn på den leggen du vil komme til. Legger ved oversikt over avtalespesialister innen gyn i Helse Bergen http://www.helse-vest.no/no/Behandlingsstader/hor/Sider/F%C3%B8dselshjelp-og-kvinnesjukdommar.aspx Ser noen over blander inn fritt sykehusvalg, det har egentlig lite med din sak å gjøre i denne omgang.

Anonymkode: 9f5a8...da8

Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts skal ikke til psykolog men gynekolog, du har jo heller ikke peiling.

Som sagt, jeg antok at det var likt, som var feil. Jeg sa også at begge tok feil, noe som åpenbart også inkluderer meg. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Poserose skrev:

Du gir deg ikke du, nei? Det du hevder der er fullstendig feil. Jeg jobber med dette. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gir deg ikke du, nei? Det du hevder der er fullstendig feil. Jeg jobber med dette. 

Jeg sier bare det jeg har fått vite, som alle andre på et forum. Men det er vel best å stole på en AB som jobber med det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...