AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #1 Skrevet 27. mai 2016 Noen her som har erfaring med å trene styrkeøvelser med strikk? Jeg trener noen ganger med apparater på treningssenter, men pga. hektisk hverdag må jeg trene oftere hjemme nå, hvor jeg da har to strikker (ett tynt og ett litt tykkere). Vet om en del øvelser (feks. push-ups, sittende/stående roing, knebøy, glutebridge, skulderpress etc.), som kan gjøres med strikk. Men er det noen som vet om hvordan man får denne treningen til å bli så bra og effektiv som mulig? Tenker da slik at det ligner mest mulig trening med apparater, slik at jeg kan få noe samme effekt av å trene hjemme. Er klar over at med apparater kan man legge på mye tyngre vekter enn når man trener med strikk, men jeg trener heller ikke kjempetungt når jeg trener med apparater (motstand der jeg greier 8-12 reps). Anonymkode: 03acb...dcf
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #3 Skrevet 27. mai 2016 Det kommer litt an på hva du mener med effektiv. Fordi du ikke kan øke belastningen kan du øke antall repetisjoner og sett og du kan redusere pausene ved å bruke supersett. Ved å holde intensiteten oppe og eventuelt trene etter intervallprinsipper (eksemplenvis knebøy med strikk i 45 sek, 15 sek pause, knebøy med strikk i 45 sek, 15 sek pause. Gjenta til du har gjort 8 sett, ta ny øvelse) vil du ha en mer effektiv økt uten å øke belastningen Anonymkode: 706f6...348
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #4 Skrevet 27. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer litt an på hva du mener med effektiv. Fordi du ikke kan øke belastningen kan du øke antall repetisjoner og sett og du kan redusere pausene ved å bruke supersett. Ved å holde intensiteten oppe og eventuelt trene etter intervallprinsipper (eksemplenvis knebøy med strikk i 45 sek, 15 sek pause, knebøy med strikk i 45 sek, 15 sek pause. Gjenta til du har gjort 8 sett, ta ny øvelse) vil du ha en mer effektiv økt uten å øke belastningen Anonymkode: 706f6...348 Tusen takk for tips! Vet ikke helt selv hva jeg mener med "effektiv", haha... Men jeg ser liksom for meg at trening på treningssenteret er "bedre" trening enn trening hjemme med strikk, og derfor ønsker jeg å kunne gjøre treningen hjemme mest mulig lik den jeg gjør på treningssenteret, slik at jeg slipper å føle at jeg har gjennomført en dårligere økt enn jeg kunne gjort på treningssenteret. Men likevel så bruker jeg som sagt ikke å trene med veldig tunge vekter selv om jeg er på treningssenteret, da jeg har på vekter slik at jeg greier 8-12 repetisjoner. Når jeg trener feks. knebøy med strikk og er nøye med teknikken, klarer jeg ca. 10 repetisjoner per dags dato. Push-ups med strikk klarer jeg maks 6 repetisjoner, for den er TUNG. Roing med strikk føler jeg ikke er like effektivt, fordi jeg kjenner det ikke like godt i muskulaturen her som jeg gjør med feks. roing i apparat eller kabel på senteret. Tror det er mest gode ryggøvelser med strikk jeg sliter med å finne. Har altså ingen mål om å bli sterkest mulig, kun vedlikeholde og ha det gøy med treningen Anonymkode: 03acb...dcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå