AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #1 Skrevet 27. mai 2016 Hei, jeg har en venn som sitter i en vanskelig knipe. Vet ikke om dette er relevant, men han har to barn og er alene med dem. Det har vært mye som har skjedd, men for å gjøre historien kort: han sitter uten inntekt, har gjort det over lengre periode og er har en sak mot NAV (m/advokater og det hele. Fri rettshjelp om noen skulle lure). Han klarte ikke å betale felleskostnadene for januar og februar og dette gikk så langt som til tvangssalg. Han klarte å betale dette + saksomkostninger før siste frist ved å selge møbler og innventar i leiligheten. Fordi han ikke klarte å betale for mars eller april heller, har inkassobyrået ikke gitt beskjed til tingretten at første beløp har blitt betalt (som de hadde avtale om) og leiligheten skal nå bli tvangssolgt sa han til meg. Han har klart å skaffe noen penger, men siden han trodde at han skulle få brev fra inkassobyrået og fra tingretten, ventet han med å betale inn på mars/april-regningen til han hadde klart å samle hele beløpet. Har han noen rettigheter? Anonymkode: 5ad25...51c
Testosteron Skrevet 27. mai 2016 #2 Skrevet 27. mai 2016 Ja. Som part i saken har han rett til å uttale seg før tingretten fatter sine vedtak, og han har rett til å anke disse vedtakene. Selv om tingretten beslutter tvangssalg, så kan han avslutte tvangssalget hvis han betaler det skyldige beløpet. Det er lurt å ha en dialog både med saksøkeren/inkassobyrået og tingretten. Hvis han ønsker å betale, så må han kontakte inkassobyrået og tingretten og informere dem om dette. Dermed får han kanskje en nedbetalingsavtale, og i så fall stilles tvangssalget i bero.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #3 Skrevet 27. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har en venn som sitter i en vanskelig knipe. Vet ikke om dette er relevant, men han har to barn og er alene med dem. Det har vært mye som har skjedd, men for å gjøre historien kort: han sitter uten inntekt, har gjort det over lengre periode og er har en sak mot NAV (m/advokater og det hele. Fri rettshjelp om noen skulle lure). Han klarte ikke å betale felleskostnadene for januar og februar og dette gikk så langt som til tvangssalg. Han klarte å betale dette + saksomkostninger før siste frist ved å selge møbler og innventar i leiligheten. Fordi han ikke klarte å betale for mars eller april heller, har inkassobyrået ikke gitt beskjed til tingretten at første beløp har blitt betalt (som de hadde avtale om) og leiligheten skal nå bli tvangssolgt sa han til meg. Han har klart å skaffe noen penger, men siden han trodde at han skulle få brev fra inkassobyrået og fra tingretten, ventet han med å betale inn på mars/april-regningen til han hadde klart å samle hele beløpet. Har han noen rettigheter? Anonymkode: 5ad25...51c Alt dette tar hsn med advokt. Han har rett på fri rettshjelp med de opplysningene du gir. Anonymkode: 5b3d8...ef9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå