Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dumt?

Bygda jeg flyttet tilbake til er liten, jeg har et års vikariat med gode muligheter for forlengelse. To små barn og en hund, og bor akkurat nå i kjelleren til min mor. Nabohuset er til salgs, fin beliggenhet, overkommelig pris. Problemet er at tanken er å flytte tilbake til byen når/hvis jeg får mulighet for en jobb der. Helst før barna er i skolealder.

Blir det dumt å kjøpe dette huset for kun å muligens bo der et år? Hvis det blir flytting så blir det jo enten salg eller utleie.

Grunnen til at jeg vurderer å kjøpe er at det er et veldig lite utleie marked her nå, ingenting som passer en familie på 3 + hund...

Anonymkode: cc03c...44f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del mer styr med kjøp, som papirer, tinglysning osv. Og det koster en del tusen kroner i dokumentavgift, disse får du jo ikke igjen. Den er på svimlende 50 000 kr for et hus på 2 millioner. . Du må også betale eiendomskatt, noe du slipper ved å leie.
Hvis tanken er å beholde huset og leie ut, kan det lønne seg å eie. Hvis ikke hadde jeg gått for å leie, ikke eie. 

Anonymkode: c520e...03e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en del mer styr med kjøp, som papirer, tinglysning osv. Og det koster en del tusen kroner i dokumentavgift, disse får du jo ikke igjen. Den er på svimlende 50 000 kr for et hus på 2 millioner. . Du må også betale eiendomskatt, noe du slipper ved å leie.
Hvis tanken er å beholde huset og leie ut, kan det lønne seg å eie. Hvis ikke hadde jeg gått for å leie, ikke eie. 

Anonymkode: c520e...03e

Ville bare si at det ikke er eiendomsskatt over alt.

Anonymkode: ea81a...d4f

Skrevet

Hvis det er overveiende sannsynlig at du skal selge om et år, så virker det søkt å kjøpe et hus der nå. Masse kostnader forbundet med kjøp og salg. Dokumentavgift nå + meglerkostnader ved salg = minst 150.000. Kan leie rimelig heftig kåk for de pengene.

Så skal du ikke tape mye penger på det her, så er du avhengig av en god prisstigning på boligen det kommende året...

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville blitt værende i kjelleren hos mor dette året. Du sparer mye på det.

Det er sinnsykt dyrt å kjøpe/selge bolig, pga alle avgiftene og utgiftene som følger med. Når man selger, blir det fort 90.000-100.000 i meglerutgifter (eksempel bolig ca 3.000.000). Når man kjøper, må man betale den beryktede dokumentavgiftem (pluss diverse), og den avgiften er på 2,5% av kjøpesummen. På en bolig til 3 millioner, er avgiften hele 75.000,- kroner...! Evt 50.000 for en bolig til 2 mill. Det er mye penger å punge ut med bare for å eie en bolig et år....! Det er mange tusen i måneden, om du deler det på 12, dvs de månedene du skal bo der.

Nå vet jeg ikke hvor du bor i landet, så det er vanskelig å si noe om den eventuelle verdistigningen på boligen. I sentrale strøk og større byer, vil nok verdistigningen på et år veie opp for avgiftene du må betale, iallfalll til en viss grad. En bolig i brukbart populært strøk stiger lett 50.000,- til 100.000 i året i verdi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er i utkantstrøket, neppe noe prisstigning. Boligen selges til 1,7 mill. Det er eiendomsskatt i kommunen, men jeg vet ikke hvordan man regner den ut.

Skrevet

Om du selger om et år skal du ha rimelig god prisstigning for å dekke kjøps- og salgskostnadene. Og den gode prisstigningen du i såfall har hatt må du da også skatte av. Sannsynligvis taper du penger på dette. Dersom du derimot har mulighet til å beholde huset for utleie selv om du kjøper nytt sted å bo når du flytter, da kan det være annerledes. Kommer vel an på pris. gjeldsgrad osv. I utgangspunktet ville jeg bare leid et år uansett, eller blitt hos mor, til du har avklart hvor du vil bo permanent.

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, Pengebingen skrev:

Om du selger om et år skal du ha rimelig god prisstigning for å dekke kjøps- og salgskostnadene. Og den gode prisstigningen du i såfall har hatt må du da også skatte av. Sannsynligvis taper du penger på dette. Dersom du derimot har mulighet til å beholde huset for utleie selv om du kjøper nytt sted å bo når du flytter, da kan det være annerledes. Kommer vel an på pris. gjeldsgrad osv. I utgangspunktet ville jeg bare leid et år uansett, eller blitt hos mor, til du har avklart hvor du vil bo permanent.

Dersom hun eier boligen og bor der i over 12 mnd så trenger hun ikke skatte av gevinsten av salget. Men at det mest sannsynlig er et tapsprosjekt å kjøpe et hus for å eie det i så kort tid er helt klart.

Skrevet

Hvis leiemarkedet som ts sa er hefttig, da ville jeg kjøpt  

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er i utkantstrøket, neppe noe prisstigning. Boligen selges til 1,7 mill. Det er eiendomsskatt i kommunen, men jeg vet ikke hvordan man regner den ut.

Eiendomsskatten er en av de minste utgiftspostene.

Omkostningene ved kjøp og salg er betydelige. Jeg regner med at dere må låne penger for å kjøpe hus. Siden det er et utkantstrøk, kan det også være vanskelig å selge igjen. Samtidig er vel prisstigningen ikke stor. I tillegg vedlikehold og forsikringer.

Sett opp et lite budsjett, så ser du omtrent hvor mye det vil koste. Da er det lettere å sammenligne med kostnaden ved å leie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...