AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #1 Del Skrevet 27. mai 2016 Hvordan kan man regne ut ca-verdi på noe man enten har strikket, sydd eller heklet? Hvis man gir i gave, er det kun materialene som skal regnes som reell verdi, eller? Hvis arbeidet også skal være med i verdiberegningen, hvor mye per time? Jeg skal gi bort endel gaver, der materialene koster mellom 170-350kr. Men så kommer jo arbeid i tillegg? Eller.. Anonymkode: 76561...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 27. mai 2016 #2 Del Skrevet 27. mai 2016 Anbefaler deg å gå på Epla.no og søke på liknende produkter. Der finner du folk som syr, strikker og hekler for salg. Så får du en ide om prissetting. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #3 Del Skrevet 27. mai 2016 Når jeg gir en håndarbeidsgave så regner jeg arbeidet som en del av gaven ja. Jeg klarer ikke å beregne verdien av arbeidet skikkelig, for enten blir det veldig lav timesbetaling, eller en unaturlig høy verdi. Nå skal det nevnes at jeg driver med brodering, og det er ganske tidkrevende. Jeg regner ca 1,5 time for et kort f.eks., og med en timesbetaling på 100,- ville kortet kostet 150 kroner + materialer. Anonymkode: c2517...591 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #4 Del Skrevet 27. mai 2016 8 minutter siden, Ny Bruker skrev: Anbefaler deg å gå på Epla.no og søke på liknende produkter. Der finner du folk som syr, strikker og hekler for salg. Så får du en ide om prissetting. Det var lurt så prisene der er reelle? De må jo få solgt... men har sett mange rare priser på finn.no. Anonymkode: 76561...136 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #5 Del Skrevet 27. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg gir en håndarbeidsgave så regner jeg arbeidet som en del av gaven ja. Jeg klarer ikke å beregne verdien av arbeidet skikkelig, for enten blir det veldig lav timesbetaling, eller en unaturlig høy verdi. Nå skal det nevnes at jeg driver med brodering, og det er ganske tidkrevende. Jeg regner ca 1,5 time for et kort f.eks., og med en timesbetaling på 100,- ville kortet kostet 150 kroner + materialer. Anonymkode: c2517...591 Ikke sant. Skulle jeg hatt 100kr/timen hadde vel gaven blitt verdt 1500kr. Er vel en fin gave det, vel? Anonymkode: 76561...136 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #6 Del Skrevet 27. mai 2016 Når noen strikker store plagg til meg, så har de fått betalt mellom 700 og 1 0000 kroner i tillegg til materialer med omtrent lik verdi. Anonymkode: 52e1b...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #7 Del Skrevet 27. mai 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke sant. Skulle jeg hatt 100kr/timen hadde vel gaven blitt verdt 1500kr. Er vel en fin gave det, vel? Anonymkode: 76561...136 Det er en fantastisk gave. Det er grunnen til at jeg liker å gi bort håndarbeid, det koster ikke så alt for mye, men verdien av arbeidet er jo høy. Anonymkode: c2517...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #8 Del Skrevet 27. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke sant. Skulle jeg hatt 100kr/timen hadde vel gaven blitt verdt 1500kr. Er vel en fin gave det, vel? Anonymkode: 76561...136 Det kommer helt an på hva det er du har laget, og om det er noe mottakeren setter pris på. Selv om et kort som nevnt tidligere er en dyr og tidkrevende gave ville ikke jeg likt det. Anonymkode: 1c608...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #9 Del Skrevet 27. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hva det er du har laget, og om det er noe mottakeren setter pris på. Selv om et kort som nevnt tidligere er en dyr og tidkrevende gave ville ikke jeg likt det. Anonymkode: 1c608...8fa Liker du ikke å få kort i det hele tatt, eller gjelder det bare hjemmelagede kort? Jeg er nysgjerrig, for jeg lager jo tross alt kort. Anonymkode: c2517...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #10 Del Skrevet 27. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Liker du ikke å få kort i det hele tatt, eller gjelder det bare hjemmelagede kort? Jeg er nysgjerrig, for jeg lager jo tross alt kort. Anonymkode: c2517...591 Vel, jeg har liten plass og selv om jeg er svært glad for å lese bakpå kortene, har jeg ikke plass til å ta vare på kort, og ettersom det er et tidkrevende håndarbeide ville det føles feil å legge det i en skuff. Håndarbeide skal jo være fremme til pynt, ikke gjemmes bort. Men det var den plassen, da. Det er ikke det at jeg ikke setter pris på arbeidet og materialene det kar kostet, jeg driver med håndarbeide selv og vet at det koster både tid og penger. Det er vel også en del av grunnen til at jeg ikke vil ha andres håndarbeid i gave, jeg har mer enn nok av mine egne ting. Jeg liker å hekle, men selv om det er gøy å hekle duker er det begrenset hvor mange duker jeg trenger. Så da hekler/strikker jeg luer, gensere, babytøy og andre bruksgjenstander i stedet. Det er det alltid bruk for ett eller annet sted, og det vet jeg settes mer pris på. Det har jeg behov for selv også. Skulle jeg ha brodert noe selv, ville jeg ha brodert på barneklær. Da blir det vist frem og det blir satt pris på. Anonymkode: 1c608...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #11 Del Skrevet 27. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg har liten plass og selv om jeg er svært glad for å lese bakpå kortene, har jeg ikke plass til å ta vare på kort, og ettersom det er et tidkrevende håndarbeide ville det føles feil å legge det i en skuff. Håndarbeide skal jo være fremme til pynt, ikke gjemmes bort. Men det var den plassen, da. Det er ikke det at jeg ikke setter pris på arbeidet og materialene det kar kostet, jeg driver med håndarbeide selv og vet at det koster både tid og penger. Det er vel også en del av grunnen til at jeg ikke vil ha andres håndarbeid i gave, jeg har mer enn nok av mine egne ting. Jeg liker å hekle, men selv om det er gøy å hekle duker er det begrenset hvor mange duker jeg trenger. Så da hekler/strikker jeg luer, gensere, babytøy og andre bruksgjenstander i stedet. Det er det alltid bruk for ett eller annet sted, og det vet jeg settes mer pris på. Det har jeg behov for selv også. Skulle jeg ha brodert noe selv, ville jeg ha brodert på barneklær. Da blir det vist frem og det blir satt pris på. Anonymkode: 1c608...8fa Godt tenkt. Jeg lager kort til nærmeste familie, og bare til bursdager/jul. Synes faktisk det er helt greit hvis det blir liggende i en skuff, og jeg ville gjort det samme selv. Jeg har så vidt brodert på klær, men det blir annen teknikk og ikke like fint som det jeg foretrekker. Broderer heller ikke til andre enn de som ber om det, og aller mest til meg selv. Egentlig skulle jeg ønske jeg kunne ha strikking/hekling som hobby, for det er lettere å glede andre med sånne ting. Men så er jeg en sånn som hater strikking, både jobben og det ferdige produktet Anonymkode: c2517...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #12 Del Skrevet 27. mai 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer helt an på hva det er du har laget, og om det er noe mottakeren setter pris på. Selv om et kort som nevnt tidligere er en dyr og tidkrevende gave ville ikke jeg likt det. Anonymkode: 1c608...8fa Nei, jeg tar jo hensyn til hva folk liker da. Men uansett, og der er jeg konsekvent for det gjelder alle gaver om de er laget eller kjøpt, så er det tanken som teller. Hvis et fam.medlem hadde gitt meg noe som hun hadde brukt lang tid på å lage, og laget kun for meg, så hadde jeg likt gaven uansett om det er noe jeg hadde trengt eller ikke. Man gir på en måte tiden sin også, og omtanke Gaver handler også om å vise at man setter pris på den andre personen. Jeg var nylig i en bursdag der det var en som hadde gitt håndlaget gave som hadde tatt mye tid og krefter, og en som ga en kjempedyr gave som kostet mange penger (men som hun hadde kjøpt). Jeg synes ikke den dyre gaven var mer verdt enn den hjemmelagde, som kostet 200 kr i materialer. Anonymkode: 76561...136 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå