AnonymBruker Skrevet 26. mai 2016 #1 Skrevet 26. mai 2016 Sønnen vår på 3,5 har de siste månedene brukt evigheter på å sovne om kvelden. Vi starter kveldsstellet med kveldsmat osv litt før kl 19. Så er det bading (ikke hver kveld), tannpuss og så lesing av bok på sengekanten, før vi siter natta og går ut. Da er klokka som oftest blitt mellom 19.30 og 19.45. Men han bruker jo vanvittig lang tid på å sovne etter dette. Nå er det snart en time siden jeg gikk ut av rommet hans, og han er fortsatt våken og styrer på der inne. Han går heldigvis ikke ut, han sitter bare og leker med kosedyrene sine i senga, og roper innimellom på oss. Vi svarer alltid bare at han må sove, og da sier han ikke noe mer på det. Men jeg bare fatter ikke at han ikke er trøtt og sovner?? Han står opp (frivillig) rundt 6.30 hver eneste dag, og har ikke sovet på dagtid siden rett før han fylte to, så han burde vel være trøtt når kvelden kommer? Kanskje han bare har et mindre søvnbehov enn andre barn, det er vel sikkert en grunn til at vi måtte gi opp dagsovingen såpass tidlig også Noen andre som har opplevd lignende? Anonymkode: 9432c...aea
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2016 #2 Skrevet 26. mai 2016 Altså, med at han står opp frivillig rundt 6.30 mener jeg at han står opp helt på eget initiativ. Han står alltid opp først av alle i huset, så det er ikke som om han blir vekket av at vi andre dusjer e.l. Anonymkode: 9432c...aea
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #3 Skrevet 27. mai 2016 Sover han fortsatt på dagen? Han er bokollektiv trett så tidlig da, vår 3,5 åring sovner rundt 20.15 - 20.30, han sover fortsatt på dagen. Anonymkode: 8b8e2...3fc
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #4 Skrevet 27. mai 2016 Det kan være at han rett og slett ikke trenger mer søvn. Det blir 10 timer ca om natten? Det kan vel være at han rekker å bli overtrøtt, men da ser jeg for meg at han hadde herjet mer, ikke sittet i senga med bamsene... Merker du noen forskjell om han bader eller ikke? Mitt barn har alltid blitt veldig våken av bading, så hun bader 18, for så å spise kveldsmat og deretter legging (pysj og tannpuss). Eller kanskje han er av de som blir trøtt av å bade og sovner raskere etter et kveldsbad? Kan det da lønne seg å bade hver kveld en periode? (Trenger ikke å vaske så mye selv om han bader.) Vanskelig å gi noe godt svar egentlig. Virker han opplagt på dagtid? Eller 'overopplagt'? Hyperaktivitet kan være tegn på for lite/for dårlig søvn - konstant overtrøtt. Anonymkode: eb8c9...d40
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #5 Skrevet 27. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sover han fortsatt på dagen? Han er bokollektiv trett så tidlig da, vår 3,5 åring sovner rundt 20.15 - 20.30, han sover fortsatt på dagen. Anonymkode: 8b8e2...3fc Nei, som sagt har han ikke sovet på dagen siden før han fylte 2, så det virker nesten litt unormalt at han trenger så lite søvn.. TS Anonymkode: 9432c...aea
KatyP Skrevet 27. mai 2016 #6 Skrevet 27. mai 2016 Her er 3,5 åringen helt lik. Men han er ikke trøtt på dagen og våkner stort sett alltid blid. Kanskje de rett og slett ikke trenger 12 timer søvn.
Harlekin Skrevet 27. mai 2016 #7 Skrevet 27. mai 2016 Jeg synes det virker som han faktisk ikke trenger mer søvn. Jeg vil tro han hadde herjet eller sutret mer om han var overtrøtt. Siden han sluttet med dagsoving allerede før han ble to, tyder det på at han er en av dem som trenger lite søvn. Min datter er lik, har sovet lite siden hun ble født, og sluttet med dagsoving rundt 2,5 år eller deromkring. Hun ble vanskelig å legge rundt 2 år, da var hun gjerne våken til halv elleve-elleve før hun sovnet. Nå er hun nesten 7 og sovner vanligvis ikke før mellom 9 og 10, opp 6:45. Hun virker ikke trøtt om dagen. Hun bare er sånn
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #8 Skrevet 27. mai 2016 Vår eldste er lik. Måtte slutte og sove på dagtid ved 1,5 års-alder. Sover 10 timer om natten. Har rett og slett ikke behov for så mye søvn. Helsesøster og lege sier det er ok, siden det store variasjoner og forskjell i søvnbehov. Anonymkode: f0421...667
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #9 Skrevet 27. mai 2016 Hehe, vår 3åring sovner 20.45 og står opp 6. Trøster oss med at hun blir klok av å sove så lite, ordforråd osv er langt forbi andre på samme alder, hun har jo hatt mye mer våken tid å lære på. Anonymkode: 566ce...38a
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2016 #10 Skrevet 27. mai 2016 Takk for svar fra alle sammen, da slår jeg meg til ro med at dette sikkert er helt normalt Og til du siste, så tror jeg definitivt deg stemmer for min sønn også. Var på foreldresamtale i bhg i dag og fikk vite at språket hans er på nivå med en femårings! Anonymkode: 9432c...aea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå