Gå til innhold

Brystforstørring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vurderer å operere inn brystproteser. Jeg er usikker på om jeg skal velge silikon eller saltvann, noen som kan hjelpe meg?? Tenkte å gjøre det hos Fana I Bergen, er det noen som har erfaringer derifra som kan dele de med meg? håper på svar!

Gjest Snart30
Skrevet
Hei. Jeg vurderer å operere inn brystproteser. Jeg er usikker på om jeg skal velge silikon eller saltvann, noen som kan hjelpe meg?? Tenkte å gjøre det hos Fana I Bergen, er det noen som har erfaringer derifra som kan dele de med meg?  håper på svar!

Heisann Linn!

Det er mange ting som er viktige å tenke over, og undersøke, før man skal gjøre et slikt inngrep. Jeg vil her gi deg noen råd, som jeg håper er til hjelp på veien. Husk at det er fordeler og ulemper med alle type innlegg (Ingen er perfekte. Da hadde det vel bare være et alternativ på markedet ;))

Personlig har jeg silikon, og er kjempefornøyd med det. Men jeg har en venninne som har saltvann, og hun er kjempefornøyd med det... Hvilken type implantat du skal velge er det bare du som kan bestemme. Les om de ulike innleggene, og velg det du synes er best for deg. Men husk at kirurger anbefaler ofte forskjellige implantat/ plassering/ snittsteder, og at noen kirurger kanskje bare har en type implantat/ plassering/ snittsted. (Ble dette forståelig? He he!) Hvilken størrelse du kan ha kommer an på hvor mye "ekstra" hud du har etc.

#1) De tre mest utbredte er Saltvann (Enten forhåndsfylte, eller de som fylles etter at de er satt på plass i lommen), Silikon og Cohesive gel.

#2) Så må du vurdere om du vil ha ru eller glatt overflate

#3) Så om implantatene skal være runde eller anatomiske.

#4) Høy profil eller "vanlig" profil.

#5) Hvor skal "snittet tas" A) Rundt areola (det mørke feltet rundt brystvorten) B) Under brystet C) I armhulen

#6) Hvor implantatet skal ligge: A) Over muskelen B)Delvis under muskelen C) Helt under muskelen

#7) Jeg anbefaler deg å gå til konsultasjoner hos flere klinikker FØR du bestemmer deg. (3 stk. er anbefalt)Ta så den klinikken/ kirurgen du føler deg mest komfortabel med. Ikke tenk penger. HUSK: Dette er en stor ting, og kan ikke settes en pris på!

#8 ) Sørg for at du er klar over alle risikoer ved et slikt inngrep kan medføre!

#9) Sørg for at du får nedskrevet i en slags "kontrakt" hvilke eventuelle rettelser, re-operasjoner du kan få gratis, evt. til redusert pris, dersom du skulle være misfornøyd med resultatet, eller ønsker å rette på noe etc.

#10) Les alt du kan på nettet om emnet. Jeg vil anbefale deg å lese på www.justbreastimplants.com. Det er en superbra side med masse nyttig informasjon!

#11) Ha realistiske forventninger til resultatet. Se før- og etter bilder på nettet. Husk: Implantater gjør ikke brystene dine "perfekte". De bare tar det du har fra naturens side, og gjør det større.

Håper du fikk noe nyttig informasjon ut av dette!

Hvis det er noe mer du lurer på, så ikke vær redd for å spørre! Jeg er innom av og til!

Lykke til!

M.v.h. Snart30

PS: Jeg har desverre ikke erfaringer fra Fana.

Skrevet

Takk for et fint svar....Jeg har nå blitt ganske sikker på at jeg vil legge inn proteser med et snitt i armhulen og legge det under muskelen! Fana klinikken har visst god erfaring med dette, mens Idunn sin hjemmeside sa det ikke ble utført i Norge. Merkelig :-? Noen der ute som har gjennomført en slik operasjon? Vet fortsatt ikke hvor jeg skal gjøre det. Holder en knapp på Fana, men bor langt nord, så det beste hadde vært om Ishavsklinikken i Tromsø kunne gjøre det! Noen som har blitt operert i Tromsø? Håper på svar, omså bare en som kan dele sin erfaring :)

Skrevet

Hei Linn,

Har kun positive erfaringer med mine brystinnlegg. Jeg har silikon og er veldig godt fornøyd med det. Silikon skal gi noe mykere bryst enn saltvannsproteser, men saltvann er sikkert også ok.

Mine er lagt innved et lite snitt i underkant av brystet, arret er så godt som usynlig nå, men undersøk muligheten til å gjøre inngrepet via armhulen. Dette er veldig utbredt i USA men ikke så vanlig her enda.

Registrer deg og send meg en Privat Melding hvis du lurer på mer.

L.K.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jeg har operert meg på fana i bergen:)

Veldig fornøyd med alt som har med klinikken å gjøre :) Veldig bra sted.

Men mine proteser er ikke mer enn 2 mnd gamle (minus en uke), så jeg vet jo ikke helt hvordan de blir. Jeg skal også inn på ekstra konsultasjon, fordi den ene puppen har sklidd litt. Protesen ligger ligger liksom litt løst, og sklir litt rundt forbi (mer enn den andre, som står mer eller mindre bom fast), og ser litt større ut en den andre og henger litt lavere ned.

Men om legen sier at det er bare sånn, så er jeg fornøyd allikevel!! For pupper har jeg jammenmeg nå :)

Men at puppen har sklidd er jeg ganske sikker på at er min feil etter et uhell med armen når jeg skulle inn i taxien etter operasjonen. så IKKE BRUK ARMENE!!!

Gjest Snart30
Skrevet

Hei Nina Kanin!

Ut fra innlegget ditt høres det på meg ut som om det ene implantatet ditt har "sunket på plass." Det er helt normalt! Dersom du har implantatet under muskelen, vil dette bli mer synlig enn hvis du har det over. Dette pga at implantatet som oftest ligger høyere i begynnelsen enn de med over. Alle implantater synker og mykner.

For dem som har implantatet under muskelen, vil dette ta lengre tid (opptil 6 mnd for enkelte) enn for dem som har implantatet over muskelen.

I nær sagt alle tilfeller vil det ene brystet mykne og synke før det andre. Det er viktig å huske at dette er ikke _en_ operasjon, men to (en på hvert bryst), og kan derfor ha forskjellige måte å heales på, tidspunkt for synking og mykning.

Men hvis man er bekymret er det alltid lurt å kontakte kirurgen sin! Det bør man alltid gjøre, selv om spørsmålet man har kan virke "dumt."

Håper det viser seg at du ikke har noen komplikasjoner! Lykke til, og hold oss oppdatert om hvordan det gikk!!!

Klem

Snart30

Skrevet
Jeg har operert meg på fana i bergen:)

Veldig fornøyd med alt som har med klinikken å gjøre :) Veldig bra sted.

Men mine proteser er ikke mer enn 2 mnd gamle (minus en uke), så jeg vet jo ikke helt hvordan de blir. Jeg skal også inn på ekstra konsultasjon, fordi den ene puppen har sklidd litt. Protesen ligger ligger liksom litt løst, og sklir litt rundt forbi (mer enn den andre, som står mer eller mindre bom fast), og ser litt større ut en den andre og henger litt lavere ned.

Men om legen sier at det er bare sånn, så er jeg fornøyd allikevel!! For pupper har jeg jammenmeg nå :)

Men at puppen har sklidd er jeg ganske sikker på at er min feil etter et uhell med armen når jeg skulle inn i taxien etter operasjonen. så IKKE BRUK ARMENE!!!

Takk for svar. Har du synlig arr under armen nå da? Var det veldig vondt? Det sies at dene måten er verrre enn å legge protesen under brystkjertelen! Har du saltvanns- eller silikon protese?

Skrevet

Til snart 30

Hvilke tre klinikker er det du anbefaler?

Har du protesen under eller over muskelen?

Skrevet

Er det noen som har ammet etter at de har fått lagt inn protese under muskelen eller under brystkjertelen?

Hvordan ble brystene seende ut etter en tid med amming? Vet ikke om jeg må vente til jeg er ferdig med barn! Jeg har jo sååå lyst på større pupper NÅ! Lenge å vente noen år.

Noen som har erfaring med Ishavsklinikken i Tromsø?

Gjest Snart30
Skrevet
Til snart 30

Hvilke tre klinikker er det du anbefaler?

Har du protesen under eller over muskelen?

Jeg anbefaler ikke tre klinikker, men anbefaler at du går til 3 forskjellige klinikker før du bestemmer deg for hvilken du vil velge.

Jeg har protesen over muskelen. Grunnen til det er at jeg kunne kun ha 290 gr i hvert bryst pga lite "overflødig" hud. Hvis man har implanttet under muskelen vil det ta bort noe av størrelsen på resultatet, og jeg ville gjerne ha en C-cup. Hadde jeg hatt implantatet under muskelen, kunne jeg endt opp med en B-cup.

Håper dette var forståelig.

Klem

Snart30

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det noen som har ammet etter at de har fått lagt inn protese under muskelen eller under brystkjertelen?

Hvordan ble brystene seende ut etter en tid med amming? Vet ikke om jeg må vente til jeg er ferdig med barn! Jeg har jo sååå lyst på større pupper NÅ! Lenge å vente noen år.

Noen som har erfaring med Ishavsklinikken i Tromsø?

Jeg kjenner ikke noen personlig som har ammet etter implantat, men har lest om en som hadde det. Hennes gikk tilbake til det normale etter amming. Men det er selvsagt noen som ønsker å ta en ny operasjon etter amming. Som vanlige bryst, vil de nok kunne henge litt mer hvis ikke huden trekker seg helt sammen igjen.

Har hørt at det er veldig lurt å bruke en god støtteBH etterhvert som brystene blir større og man i tillegg har implantat, for da er de jo ekstra tunge. Dette kan slite på ryggen, og kan få brystene til å henge. Sikkert også lurt å bruke en anti-strekkmerke-krem i tillegg.

Hvis du har planer om å få barn om et par-tre år, vil jeg anbefale deg å vente (Vet det er svæææært vanskelig!). Da slipper du eventuelt å betale 25 - 30 000 på en operasjon nå, for deretter å kanskje måtte operere igjen etter så kort tid.

Ønsker deg lykke til!

Klem

Snart30

Gjest Snart30
Skrevet

Takk for svar. Har du synlig arr under armen nå da? Var det veldig vondt? Det sies at dene måten er verrre enn å legge protesen under brystkjertelen! Har du saltvanns- eller silikon protese?

Hei Linn!

Beklager at jeg avbryter deg og Ninakanin.

Når innlegget legges under muskelen, bruker kropppen lengre tid for å heles. Hvis innlegget er over muskelen, er det stort sett bare huden som blir strukket. Legges implantatet under muskelen, strekkes både muskelen sener i tillegg til huden. Dette kan være vondere. Implantatet bruker også lengre tid på å synke og mykne, og sitter mye høyere opp på bringa.

Dette betyr ikke at det er bedre å legge implantatet over muskelen. Dette har litt med anatomien din også å gjøre. Hvodan du er bygd, hvor mye "ekstra" hud du har osv. Jenter som f.eks. trener mye, har en tendens til å velge "over" fordi det kan se litt rart ut når de trener brystmusklene hvis innlegget ligger under. Det er derfor viktig å diskutere dette med din PK (Plastikk Kirurg). Det er han som er eksperten og kan gi deg gode råd. Det betyr selvsagt ikke at du ikke skal ha noe å si! Du har rett til å velge det inngrepet, og det implantatet DU ønsker.

Håper det var til hjelp!

Klem

Snart30

Skrevet

Heisan Linn 79 !

Jeg har operert meg hos Fana i Bergen for 6 mnd siden. Saltvann, under muskelen via snitt under armen.

Etter alt jeg har lest om silikon/saltvann + det kirurgen min fortalte om dette, bestemte jeg meg for saltvann. Det er i alle tilfeller helt ufarlig for kroppen. Brystene blir nok en tanke hardere,(nå har ikke jeg tatt på silikonpupper da men) og de skvulper ikke slik som noen tror.

Er veldig fornøyd med fana, og kan trygt anbefale de.

Snittet under armene mine synes ennå fordi de er litt røde, men eller ser det fint ut. Det ene brystet mitt er lengre ned enn det andre, noe som gjør at de da har litt forskjellig form og brystvortene ikke er helt på samme plass. Om dette har noe med "synking" som de andre snakket om vet jeg ikke fordi de har vært slik helt fra operasjonen. Men jeg skal ta det opp men kirurgen.

Bare send PM hvis du vil

-pusur-

Skrevet

takk for mange fine svar! Har fått god hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...