Gå til innhold

Favoriserer du besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mer til mine foreldre enn til mannen min sine foreldre, men jeg vil ikke nødvendigvis si at jeg favoriserer dem av den grunn. Tror det er mer vanlig at døtre søker til sine foreldre framfor "svigers" og da vil jo såklart Torstein se mer til mormor og morfar enn farmor og farfar. Hvordan er det til dere? Favoriseres noen besteforeldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, vi favoriserer absolutt ikke!

Det må bli opptil barna selv å ta den biten eventuelt!

Men de ser mere til besteforeldrene på min side enn på farssiden og det er fordi de besøker oss oftere!! Det kan nok falle heldig ut for dem... :wink:

Og ja, i de fleste tilfellene tror jeg nok at døtre er flinkere til å ta med familien til sine foreldre enn fedre er - men det finnes unntak!!

Broren min er flinkere en kona si til å ta med famillien sin til besteforeldrene enn hun er... :wink: :-)

Skrevet
og da vil jo såklart Torstein se mer til mormor og morfar enn farmor og farfar.

Ikke hvis mannen tar han med til sine foreldre. Hvorfor er det alltid kvinnen som er ansvarlig for besøk og at "alle får sitt"?

Skrevet
Ikke hvis mannen tar han med til sine foreldre. Hvorfor er det alltid kvinnen som er ansvarlig for besøk og at "alle får sitt"?

Det er vel bare gamle kjønnsroller, og det jevner seg forhåpentligvis ut etterhvert. Da jeg vokste opp var det også mor som var "besøksansvarlig", men hun var også veldig opptatt av at vi skulle besøke alle besteforeldre likt. Iom at de på farssiden var naboene våre har jeg hatt mest kontakt med dem, men jeg har hatt veldig mye kontakt på morssiden også.

For min egen del tror jeg ikke jeg hadde villet favorisere mine egne foreldre om vi fikk barn, men i praksis så vil nok de få best kontakt, men da har mer med holdningen til foreldrene hans å gjøre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mine barn har mest kontakt med sine besteforeldre på farsiden, for vi bor rett ved. Mine foreldre bor 60 mil unna.

Gjest Anonymous
Skrevet

mine barn har mer kontakt med mormor og morfar enn fhans foreldre.Og det er fordi hans foreldre er ikke så intresert i våre barn......

Skrevet

Mine barn har alltid hatt mer kontakt med mine foreldre. Ikke fordi vi har tatt dem mer med til dem (har omtrent like lang vei til begge "sider") - men fordi mine foreldre selv har ønsket mer kontakt - invitert barna til å være der/overnatte/helgeturer etc. - de har kommet på besøk - vært interessert i å delta i livene deres på alle måter...

Det mine foreldre "investerte" i barnebarna når de var små - får de nå igjen ved at barna gjerne selv - på eget initiativ drar dit - fordi de ønsker det... mens på den andre siden - må de overtales til å bli med ... fordi som barna sier .. de er ikke egentlig interessert i oss - de vil bare snakke med pappa likevel.. så hvorfor skal vi være med??

Skrevet

Vårt barn kjenner kun morfar og Besta (morfars nye kone). Er der ganske ofte, og helst så lenge som mulig. Morfar har dødelig lungekreft, og prioriterer å bruke masse tid med henne, siden han har litt begrenset med tid.

Mormor bryr seg egentlig ikke så veldig mye om henne. Hvertfall ikke om det er en fest som er mer spennende.

Bestemor og bestefar bor i Spania. Naturlig nok er det ikke de Ida ser oftest.

Gjest Tari ikke innlogget
Skrevet

Vi ser mer til pappa en til svigerforeldre fordi han bor nærmere. Men, svigerforeldrene er jo flinkere til å passe han i helger osv. da.

Skrevet

Vi ser mye mer til mine foreldre enn hans. Men vi bor 1 1/2 time fra hans foreldre. De er nesten aldri her på besøk mens vi drar dit når vi har anledning.

Gjest lilletroll
Skrevet

Datteren vår kjenner best, og er absolutt mest fortrolig med mine foreldre. Grunnen til dette er vel at de investerer mest....de bor langt unna, men tar ofte turen på besøk, og blir da minimum en helg av gangen.

De prioriterer alltid henne først (har ikke andre barnebarn) og ønsker å tilbringe så mye tid som mulig med henne.

Besteforeldrene på farssiden er skilt. Hun har der et nærmere forhold til farmor enn til farfar. Dette har nok en gang med TID å gjøre. Farmor har brukt mere tid på henne enn farfar, selv om ingen av dem kommer i nærheten av de andre to besteforeldrene.

Farmor prioriterer gjerne andre ting enn å sitte barnevakt i helgene, for å si det sånn....

Skrevet

Er glad mannen min er flink til å ta med barna til sine foreldre. Godt å få dem alle ut av huset innimellom, da kan jeg ta et skikkelig "skippertak".

Besteforeldrene på begge sider har eldstejenta vår på snart tre ca. en gang i uka hver, babyen er litt liten enda. Innimellom drar vi selvfølgelig på besøk. Blir vel ganske likt på begge sider - favoriserer ihvertfall ingen.

Gjest sexysadie
Skrevet
Tror det er mer vanlig at døtre søker til sine foreldre framfor "svigers" og da vil jo såklart Torstein se mer til mormor og morfar enn farmor og farfar. Hvordan er det til dere? Favoriseres noen besteforeldre?

Jepp, den her er grei nok, men hvis besteforeldrene på den andre siden enn din favoriserer barnebarna til sine døttre da?

Du må regne med at det vil skje fordi 1; de ser mere til det barnebarnet: 2; en datter er tross alt en datter. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

sånn utenom tema.Min farmor sa at hun alltid ønsket seg en jente, for guttene "mister" enn alltid til kone/kjærestes familie...

Skrevet
sånn utenom tema.Min farmor sa at hun alltid ønsket seg en jente' date=' for guttene "mister" enn alltid til kone/kjærestes familie...[/quote']

Ikke hvis man oppdrar dem skikkelig slik at de har lyst til å komme på besøk....

Skrevet

Det tror jeg kommer helt an på sønnene selv. Jeg har et kjempegodt forhold til mine sønner og håper og tror selvsagt at dette forholdet fortsetter også etter at de har giftet seg og fått barn. Jeg akter ihvertfall å bli en aktiv farmor når og hvis den tid kommer

Når jeg leser endel av innleggene her så ser jeg jo at svært mange jenter har utrolig dårlig forhold til sin svigermor - noe som de desverre ofte overfører til sine barn dersom ikke mannen selv tar ansvar for at barna hans skal få et godt forhold også til hans foreldre. Det virker rett og slett som det er endel "diskrimenering" ute og går når det gjelder forskjell på hans og hennes foreldre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt enig sistnevnte skriver.

Forventer disse mødrene her at når de en gang blir svigerforeldre at de mister totalt kontakten med barn og barnebarn? Det kan se sånn ut.....

Skrevet

Favorisere? Hva mener dere?? er det å snakke penere om den ene enn den andre i barnas påhør? eller er det å besøke noen mer enn andre??

Det faller vel naturlig at man har mest kontakt med de som er nærmest - og det er vel ikke favorisering??

Ellers - jeg favoriserer nok min manns far og min eksmanns mor overfor mine barn fordi det er de to jeg trives med, det er de to som gir barna mine det de trenger av tid, omsorg og kjærlighet.. Mine foreldre bryr seg sååååå masse over telefon, men har knapt tid til å sitte i ro når de endelig kjører de 15 milene på besøk.. De reiser land og strand rundt hele året og besøker den og den med barn her og der - men har knapt sett sine barnebarn tre ganger i år.. Så nei, de blir ikke favorisert fra min side.. dessuten skjønner barna det fort selv...

Bestefar er derimot innom flere ganger i uken, han leser, leker, og styrer med ungene på deres premisser.. Min eks-svigermor er likedan - svigermor derimot er mer av den selvrealiserende typen som sier hun ønsker stille opp men som aldri helt har tid... Jeg mener de får så som de høster den dagen ungene skjønner sammenhengen så jeg snakker aldri negativt om dem - men jeg snakker varmt og positivt om de to som virkelig stiller opp - og dersom det er å favorisere..... ja da gjør jeg nok det....

Gjest Anonymous
Skrevet

Da vil jeg nok si at jeg favoriserer mine barns farmor, for hun er den som bor nærmest og den som er mest villig til å ha barna hos seg og den som har mest glede av barnebarna.

Mine foreldre bor langt unna, og ser barnebarna kanskje to ganger i året og det gir min mor høyt blodtrykk hver gang, mens min far blir hissig med en gang de ikke responderer som han vil, og så er det jo så mye utgifter til julegaver og sånt. De har ingen glede av barnebarna og det er veldig trist synes jeg. Men egentlig ikke mere enn jeg forventet dessverre.

Jeg håper jeg blir helt annerledes når jeg får barnebarn.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja. Jeg favoriserer helt klart mine egne foreldre, siden jeg ikke kan fordra pappaen sine foreldre. Jeg prøver aktivt å holde dem lengst mulig unna dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...