Gå til innhold

Vi som mistrives på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenkte opprette en tråd her, så kan vi dele erfaringer. Jeg har en sjef som mobber meg, han unngår å invitere meg + 1 til på teamet til lunch, kaffepauser etc. Han kan spørre de andre etter helgen hvordan helgen har vært men overser oss 2 blankt. I tillegg hakker han på oss hele tiden og jeg er så LEI. Generelt er ikke teamet mitt noe særlig greie, de snakker aldri til meg og kollegaen min (omorganisering), så jeg vil bare vekk. Og ja, jeg har prøvd! Har virkelig prøvd å være sosial med de men nei.. 

Denne uken har jeg søkt på 2 jobber :) Hva har dere gjort for å takle mistrivsel på jobb? Noen som har blitt værende i en stilling dere ikke trivdes i? 

Jeg kjenner jeg reagerer veldig psykisk og fysisk på dette her. Gruer meg hver dag til å gå på jobb. Sliter med nervøs mage (så vet dere det hehe), søvn og dårlig appetitt. Eller akkurat nå er jeg i trøstespise-mode. Ble sjokolade i kveld. 

Anonymkode: 8f145...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har vært i dine sko og det eneste som hjalp var å komme seg bort derifra. Du kan alltids ta det opp med ledelsen, Bedriftshelsetjenesten eller fagforeningen/tillitsvalgt, men det kan bli et helsikkes styr og du kan føle deg dårligere etterpå enn du gjør nå. Ofte blir det sykemeldinger oppi det hele. Se deg om etter ny jobb er mitt beste tips! De aller fleste som søker seg ny jobb gjør det pga dårlig lederskap eller dårlig arbeidsmiljø. (Men -ikke- nevn dette i et evt intervju!)

Anonymkode: f3677...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Valgte å holde ut og se det positive i å ha jobben. Passet seg ikke å bare slutte og finne noe annet, så jeg tenkte på hvordan det hadde vært dersom jeg ble arb.ledig i stedet. Og at tapere som prøver å mobbe ikke skal være et hinder i at jeg får lønn. Mulig jeg erter på meg noen her nå, men ei med mitt tryne tar ikke til seg forsøkt mobbing fra andre.

Anonymkode: 8b7fc...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Valgte å holde ut og se det positive i å ha jobben. Passet seg ikke å bare slutte og finne noe annet, så jeg tenkte på hvordan det hadde vært dersom jeg ble arb.ledig i stedet. Og at tapere som prøver å mobbe ikke skal være et hinder i at jeg får lønn. Mulig jeg erter på meg noen her nå, men ei med mitt tryne tar ikke til seg forsøkt mobbing fra andre.

Anonymkode: 8b7fc...97a

Egentlig enig med deg, tenkte slik i mange år selv. Men du blir sliten til slutt, dessuten har du ett liv- du fortjener å jobbe for mennesker som setter pris på den du er, du fortjener en vanlig hverdag på jobb, du fortjener å jobbe et sted der de ikke mobber deg.

Anonymkode: 5418c...cc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. mai 2016 at 22.13, AnonymBruker skrev:

Tenkte opprette en tråd her, så kan vi dele erfaringer. Jeg har en sjef som mobber meg, han unngår å invitere meg + 1 til på teamet til lunch, kaffepauser etc. Han kan spørre de andre etter helgen hvordan helgen har vært men overser oss 2 blankt. I tillegg hakker han på oss hele tiden og jeg er så LEI. Generelt er ikke teamet mitt noe særlig greie, de snakker aldri til meg og kollegaen min (omorganisering), så jeg vil bare vekk. Og ja, jeg har prøvd! Har virkelig prøvd å være sosial med de men nei.. 

Denne uken har jeg søkt på 2 jobber :) Hva har dere gjort for å takle mistrivsel på jobb? Noen som har blitt værende i en stilling dere ikke trivdes i? 

Jeg kjenner jeg reagerer veldig psykisk og fysisk på dette her. Gruer meg hver dag til å gå på jobb. Sliter med nervøs mage (så vet dere det hehe), søvn og dårlig appetitt. Eller akkurat nå er jeg i trøstespise-mode. Ble sjokolade i kveld. 

Finn en annen jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, himmeloghav skrev:

Finn en annen jobb. 

Holder på, men det tar tid. Det er mange jobber i samme bedriften, så regner med det går greit å få noe nytt. Men disse søknadsprosessene kan ta noen mnd, så jeg trenger egentlig tips til hvordan holde ut i mellomtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holder på, men det tar tid. Det er mange jobber i samme bedriften, så regner med det går greit å få noe nytt. Men disse søknadsprosessene kan ta noen mnd, så jeg trenger egentlig tips til hvordan holde ut i mellomtiden. 

Prøv å unngå dem så langt det lar seg gjøre hvis det da ikke hjelper å ta opp problemet. Du kan også be om sykemelding hvis det går utover helsen din. Du kan også ringe til arbeidslivstelefonen og be om råd. 

Endret av himmeloghav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg får ny jobb, hadde dere sagt til sjefen at dere ville slutte pga han mobbet dere? Eller ville dere bare forlatt avdelingen uten noe drama? Nå er det 2 stk som har slutta på 1 uke.. pga sjefen. De har ikke turt å si noe. Men han kommer jo bare til å fortsette med dette her. Vet om noen som hadde vært gjennom runden med HR etc, og det var helt jævlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke sagt annet enn at jeg var klar for nye utfordringer, at jeg ønsker utvikle meg og følte tiden var moden for en endring. En person med hodet skrudd på vil skjønne at det ligger mye i de ordene, men vil ikke spørre - dessuten tror jeg alle på jobben din meget vel vet hva som skjer og derfor er de utrolig vare på å ikke stikke seg frem. 

Du kan selvsagt skrive i oppsigelsen at du sier opp pga mobbing, men da brenner du i allefall alle broer til firmaet senere, også om sjefen slutter.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 25. mai 2016 at 22.13, AnonymBruker skrev:

Trist at du opplever dette. Fatter ikke at voksne mennesker kan holde på sånn med kolleger. Har du konfrontert de og sagt at du er møkk lei den tåpelige oppførselen og ber de oppføre seg som voksne normale mennesker.

Anonymkode: 7cbc1...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du holder ut mens du søkere andre jobber Vært der og gått videre. Enkelte kamper er ikke verdt det. Jeg tok kampen med verneombud, bedrifthelsetjenesten, arbeidstilsynet og øverste sjef. Kom nada ut av det. Glad jeg kom meg unna. 

Anonymkode: 4c169...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så misfornøyd med sjefens arbeidsmåte, det holder ikke mål. Vi har samme utdannelse sån jeg får alltid "hvis du skal være leder osv" spørsmål. Det et vanskelig å svare uten at det skinner gjennom at man er misfornøyd da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. mai 2016 at 22.47, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg får ny jobb, hadde dere sagt til sjefen at dere ville slutte pga han mobbet dere? Eller ville dere bare forlatt avdelingen uten noe drama? Nå er det 2 stk som har slutta på 1 uke.. pga sjefen. De har ikke turt å si noe. Men han kommer jo bare til å fortsette med dette her. Vet om noen som hadde vært gjennom runden med HR etc, og det var helt jævlig. 

Finnes det ikke en sjef over sjefen? Jeg ville bare gått og ikke laget noe drama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 5/26/2016 at 0.21, Sulosi skrev:

Jeg er så misfornøyd med sjefens arbeidsmåte, det holder ikke mål. Vi har samme utdannelse sån jeg får alltid "hvis du skal være leder osv" spørsmål. Det et vanskelig å svare uten at det skinner gjennom at man er misfornøyd da :P

Er det? Eller føler du at det er det fordi du mest av alt ønsker å få frem at du ikke er fornøyd?

Personlig har jeg for eksempel ikke noe problem i ledermøter på jobb å være lojal mot businessens vedtak basert på visjoner og mål selv om jeg personlig er uenig, dette mest fordi det ikke er meg personlig men min profesjonelle rolle som er med på å håndtere disse sakene og jeg tror om man ikke trives må man starte med å finne ut om det er rollebasert, autoritetsbasert, situasjonsbasert, personsrelatert osv og om det er din oppfatning av det som skjer eller om flere deler denne reaksjonen.

I TS sitt tilfelle eller i saker som omhandler mobbing er jo dette nettopp de tingene som er så vanskelig å sette fokus på.

Og så er det ikke til å stikke under en stol at arbeidsmiljøet ofte er preget av kultur, og det å skulle endre en akseptert kultur eller ukultur i en bedrift for eksempel er omtrent umulig. Da er det bedre å takke for seg og finne seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...