Gå til innhold

Foreldrerett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis far sier fra seg foreldreretten, kan jeg da ordne pass osv uten at far må bli med/fullmakt? Han vil jo ha samværet som vanlig, men han er umulig å samarbeide med ift ting der jeg trenger hans samtykke. Tok 3 mnd før jeg fikk åpnet konto til datteren vår. Nå står pass for tur igjen, og jeg nevnt det 5 ganger. Han bare svarer ikke. 

Anonymkode: 8c44a...f73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du at han ikke har foreldreansvar?

AnonymBruker
Skrevet

Er de begrepene der jeg er usikker på. Er det delt foreldreansvar? Eller delt foreldrerett? Det jeg mener er jo om han kan signere noen papirer, slik at jeg kan ordne med disse tingene selv, uten at han må samtykke?

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver foreldrerett - regner med du mener foreldreansvar.

Men ja, om han sier fra seg dette, noe han trolig ikke vil gjøre, kan du alene bestemme alt det juridiske som angår barnet.

Sier han det ikke fra seg kan du likevel få pass. Dersom han ikke har god grunn til å nekte pass kan politiet likevel utstede pass.

Anonymkode: 27bb0...57b

• Liker 1
Skrevet

Om han er urimlig og det ikke finnes noen grunn for å nekte deg pass på barnet, kan du ta en prat med politiet så ordner de det for deg. Hensikten med begges signatur er å hindre kidnapping, ikke ferietur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da mener jeg foreldreansvar. Han følger ikke opp noen ting, og svarer meg aldri på noe når jeg trenger underskrifter osv. Er utrolig frustrerende :( 

Jeg har jo ikke tenkt å la det gå utover samvær.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Macro skrev:

Om han er urimlig og det ikke finnes noen grunn for å nekte deg pass på barnet, kan du ta en prat med politiet så ordner de det for deg. Hensikten med begges signatur er å hindre kidnapping, ikke ferietur.

Sist startet jeg den prosessen, men da kom han med det. Man må jo vente så og så lenge og bevise at jeg har prøvd å kontakte han i så og så mange uker. Er veldig styrete, det det går på. Nå vil jeg opprette en BSU konto, da må han også signere. Har kontaktet han mange ganger. 

Jeg har jo ikke tenkt å gjøre noe mot han og datteren, så for hans del har det ingen betydning, kun at han slipper det maset. Det hadde bare vært mye enklere om jeg bare kunne få ordnet ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...