AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #1 Skrevet 25. mai 2016 Jeg har bestilt en time hos hudpleier, og fikk da beskjed om å ta ut penger fordi at de kun tar i mot kontanter. Er dette lov? Synes det virker rart, men jeg vet at den hudpleieren bare er der innimellom, så hun er sikkert innleid av salongen, og har derfor ikke egen kortterminal. Jeg vet at det ikke er lov å tilby kun kortbetaling. Anonymkode: 91766...362
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #2 Skrevet 25. mai 2016 Ville tatt kontakt med skatteetaten. Anonymkode: e274d...7b5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #3 Skrevet 25. mai 2016 Betalingsautomater er dyrt å anskaffe. Man skal og ha en viss inntjening for å få lov til å ha betalingstjenester/kortautomat. Anonymkode: eb721...a0c 6
Million Skrevet 25. mai 2016 #4 Skrevet 25. mai 2016 Å ha krav om kun kontantbetaling er jo en fin måte å tjene svarte penger på, og lure inntekter unna regnskapet. Betales det elektronisk, er det jo med en gang sportbart og registrert. Men man skal vel være grei og ikke tenke det verste om en næringsdrivende som driver i såpass liten skala, da det koster en del i årlig leie å ha en betalingsterminal. Det er kanskje denne kostnaden de prøver å unngå, da den spiser nok en del (?) av inntektene. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #5 Skrevet 25. mai 2016 1 time siden, Million skrev: Å ha krav om kun kontantbetaling er jo en fin måte å tjene svarte penger på, og lure inntekter unna regnskapet. Betales det elektronisk, er det jo med en gang sportbart og registrert. Men man skal vel være grei og ikke tenke det verste om en næringsdrivende som driver i såpass liten skala, da det koster en del i årlig leie å ha en betalingsterminal. Det er kanskje denne kostnaden de prøver å unngå, da den spiser nok en del (?) av inntektene. TS her. Det var det første jeg også tenkte. Og om det i det hele tatt er lov å kreve kun kontantbetaling, da det ikke er lov kreve kun kortbetaling. Ja, det er en ganske liten salong og de har kortterminal, det er bare denne ene hudpleieren (sykepleier) som leies inn og tar i mot betaling direkte fra kunder kontant, uten at det går gjennom salongen. Burde ikke kundene betale som normalt i salongen, og så betaler de videre til den innleide? Virker rart, og det får en til å tenke på at det kan være svart arbeid. Anonymkode: 91766...362
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #6 Skrevet 25. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Det var det første jeg også tenkte. Og om det i det hele tatt er lov å kreve kun kontantbetaling, da det ikke er lov kreve kun kortbetaling. Ja, det er en ganske liten salong og de har kortterminal, det er bare denne ene hudpleieren (sykepleier) som leies inn og tar i mot betaling direkte fra kunder kontant, uten at det går gjennom salongen. Burde ikke kundene betale som normalt i salongen, og så betaler de videre til den innleide? Virker rart, og det får en til å tenke på at det kan være svart arbeid. Anonymkode: 91766...362 Når du er så skeptisk til denne måten å betale for tjenestene hennes på, hvorfor drar du dit da? Det er fullt lovlig å ha bare betaling med kort, eller å gi med kunden faktura, med tillegg av faktureringsgebyr. Meg bekjent står det ingen steder at det ikke er lovlig å bare ta i mot kortbetaling eller bare kontant. For 20 år siden haddem man nesten ingen betalingsterminaler. Sjekk opp denne sykepleieren i brreg.no, hos skatteetaten og kemneren, eller gjør det enkelt, spør hvorfor hun bare skap ha kontanter, si det lukter svarte penger og se hva hun da gjør. Anonymkode: eb721...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #7 Skrevet 25. mai 2016 Vet av noen i overnattingsbransjen (liten bedrift) som foretrekker kontant, de har endel utenlandske gjester som ikke gjør opp for seg som avtalt og jukser. De føler det er tryggest, men de ser at det kan virke suspekt. Vet de har hatt noen kontroller og alt hat vært i skjønneste orden. Anonymkode: ab0d6...710
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #8 Skrevet 25. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vet av noen i overnattingsbransjen (liten bedrift) som foretrekker kontant, de har endel utenlandske gjester som ikke gjør opp for seg som avtalt og jukser. De føler det er tryggest, men de ser at det kan virke suspekt. Vet de har hatt noen kontroller og alt hat vært i skjønneste orden. Anonymkode: ab0d6...710 De utenlandske har tidligere ikke gjort opp for seg via overføringer osv. Ser det så ut som jeg skrev at det var slik nå Anonymkode: ab0d6...710
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #9 Skrevet 25. mai 2016 Det er helt lov å kreve kontant. Gråsonen er å kreve annet enn kontant Anonymkode: c1519...539
Anglofil Skrevet 25. mai 2016 #10 Skrevet 25. mai 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet av noen i overnattingsbransjen (liten bedrift) som foretrekker kontant, de har endel utenlandske gjester som ikke gjør opp for seg som avtalt og jukser. De føler det er tryggest, men de ser at det kan virke suspekt. Vet de har hatt noen kontroller og alt hat vært i skjønneste orden. Anonymkode: ab0d6...710 Men det går jo fint an å kjøre preauth (preauthorisasjon) på terminalene i stedet for å ta kontanter. På denne måten holdes det aktuelle beløpet igjen og sikrer at hotellet f.eks ikke skal bli lurt slik du beskriver her. Dette er svært vanlig hos de fleste hotell. Over til spørsmålet ditt ts: det er fullt lovlig å kun ta i mot kontanter. Noen små bedrifter velger ofte å ikke ha kortbetaling, da leies det gjerne inn kortterminal for en begrenset periode hvis det er større arrangement eller lignende. Det er ikke så uvanlig som man skulle tro. Mvh Yvonne Endret 25. mai 2016 av Yvonne 1
stan Skrevet 25. mai 2016 #11 Skrevet 25. mai 2016 Alle steder plikter å akseptere kontanter, det er ingen krav om å kunne bruke bankkort. Det er fortsatt mulig å jukse på skatten, selv om det brukes kort. Men det krever litt mer fantasi. 1
prt90 Skrevet 26. mai 2016 #12 Skrevet 26. mai 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bestilt en time hos hudpleier, og fikk da beskjed om å ta ut penger fordi at de kun tar i mot kontanter. Er dette lov? Synes det virker rart, men jeg vet at den hudpleieren bare er der innimellom, så hun er sikkert innleid av salongen, og har derfor ikke egen kortterminal. Jeg vet at det ikke er lov å tilby kun kortbetaling. Anonymkode: 91766...362 Lukter skattesvindel lang vei!
EvaLena Skrevet 26. mai 2016 #13 Skrevet 26. mai 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du er så skeptisk til denne måten å betale for tjenestene hennes på, hvorfor drar du dit da? Det er fullt lovlig å ha bare betaling med kort, eller å gi med kunden faktura, med tillegg av faktureringsgebyr. Meg bekjent står det ingen steder at det ikke er lovlig å bare ta i mot kortbetaling eller bare kontant. For 20 år siden haddem man nesten ingen betalingsterminaler. Sjekk opp denne sykepleieren i brreg.no, hos skatteetaten og kemneren, eller gjør det enkelt, spør hvorfor hun bare skap ha kontanter, si det lukter svarte penger og se hva hun da gjør. Anonymkode: eb721...a0c Feil Legesenteret jeg bruker innførte å betale kun med kort og de som ville betale kontant fikk med en giro + gebyr. Dette fikk de påpakk for og måtte kutte gebyret Hbis folk ikke betalte med kort. Det var strengt forbudt. Sto oppslag om dette på venterommet da jeg var der sist. Kontanter er godkjent betalingsmiddel så ingen kan egentlig nekte det. Da må de iallefall kunne gi ut en giro uten gebyr. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2016 #14 Skrevet 26. mai 2016 Dersom du er bekymret syns jeg du skal sjekke firmaet på www.brreg.no Dersom det står at selskapet er registrert i merverdiavgiftregisteret har du gjort din due dilligence og kan betale slik de foretrekker. De er da forpliktet til å sende omsetningsoppgave. De kan selvsagt slumse med denne og være kjeltringer likevel. Jeg har meldt inn to selskaper for mistanke om mva-unndragelse. Begge selskapene viste seg å være kjeltringer som ikke betalte mva, aga eller annet. Alt var cash rett i lomma. Så det er ikke så dumt å være skeptisk. Jeg blir konsekvent skeptisk om et firma ikke tar kort. Men så er jeg kyniker. Anonymkode: 9e817...fc8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå