Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant nå nettopp ut at jeg er gravid. Det er et sjokk, men også gledelig. Greia er bare at jeg i følge testen (og mine beregninger) er ca. 6 uker på vei... I løpet av de siste 6 ukene har jeg vært i to utdrikkningslag og diverse diverse. Altså drukket mye alkohol. mer enn jeg pleier. Nå blir jeg bare så stressa for at jeg har "ødelagt" barnet mitt! Noen med erfaringer å dele?

Anonymkode: 49703...362

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som gjør det før de vet at de er gravide og det har gått greit med de. Ta det med ro.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med ro 😊 går nok bra skal du se. Har flere venninner som har vært i din situasjon og som det har gått superfint med. Fokuser på å leve sunt de neste månedene og bestill deg en time til legen. 

Gratulerer så mye, du har en spennende tid i vente.

Anonymkode: b4dcc...53f

AnonymBruker
Skrevet

Fant ut at jeg var gravid i uke 13, hadde både drukket og snust. Var ikke planlagt med andre ord. Sluttet med snus på dagen og fokuserte bare på hvordan resten av svangerskapet skulle være. Gikk veldig fint :) Baby hadde ikke tatt skade av det.

Anonymkode: b75b9...498

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode ord. Jeg er fremdeles stresset. Venninnen min mente barnet kunne ta skade av så lite som 1glassvin...vet jo dette sikkert er lite sannsynlig, men det er jo også en grunn til at man anbefales å være totalavholds undrer hele graviditeten...

ts

• Liker 1
Skrevet

Slutt å hør på "veninna di". Det er ganske vanlig at man har drukket alkohol innen man oppdager at man er gravid.

Du kommer lengre men sunn fornuft og mindre hysteri.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig at det skjer, trøst deg med at jeg var på danskebåttur før jeg fant ut at jeg var gravid.  Fikk en perfekt baby :hjerte:

Anonymkode: 65b54...98b

AnonymBruker
Skrevet

Fant ut at jeg var gravid i uke 6. Jeg hadde drukket mye - kanskje 3-4 ganger i uken. Minst en vinflaske hver gang. Faktisk drakk jeg to hele vinflasker alene dagen før positiv test! Var mildt sagt livredd og lurte på om jeg burde ta abort. Nå sitter jeg her med en velskapt, perfekt baby i armene. Det hjalp for meg å snakke med legen min om dette. Hun beroliget meg ganske mye. 

Lykke til, dette går nok helt fint! ❤️

Anonymkode: b788b...201

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode ord. Jeg er fremdeles stresset. Venninnen min mente barnet kunne ta skade av så lite som 1glassvin...vet jo dette sikkert er lite sannsynlig, men det er jo også en grunn til at man anbefales å være totalavholds undrer hele graviditeten...

ts

Grunnen til at man anbefaler totalavhold, er at man ikke vet den eksakte mengden som skal til for å skade et foster. Det er ikke lov å gjøre forsøk på d. Noen glass vin en gang eller to i uka før man finner ut at man er gravid går trolig bra (ellers hadde frankrike og italia vært utradert), men om dette har vært veldig mye mer, med sprit og shots, så ville jeg vurdert abort. Fosteret er aller mest sårbart de første tre månedene. Skadene kan først bli synlige etter noen år, for eks autisme eller lærevansker som følge av FAE, som er langt vanligere enn FAS.

Anonymkode: 3e20e...137

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei vennine som fant ut hun var gravid etter 14-dagers whiskey tur. Men som lege var hun helt rolig og stresset ikke, for det går bra. 

Anonymkode: 772a7...b0d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at man anbefaler totalavhold, er at man ikke vet den eksakte mengden som skal til for å skade et foster. Det er ikke lov å gjøre forsøk på d. Noen glass vin en gang eller to i uka før man finner ut at man er gravid går trolig bra (ellers hadde frankrike og italia vært utradert), men om dette har vært veldig mye mer, med sprit og shots, så ville jeg vurdert abort. Fosteret er aller mest sårbart de første tre månedene. Skadene kan først bli synlige etter noen år, for eks autisme eller lærevansker som følge av FAE, som er langt vanligere enn FAS.

Anonymkode: 3e20e...137

Jeg har drukket mye mye mer enn det. Var i to utdrikkningslag (ene varte i 3 dager, langweekend) og ellers har det vært mye festing/kosedrikking/enderlig-var-det-sommer-drikking.etc. sikkert  60+ alkoholenheter fra vi unnfanget til nå... STRESSET!!!!!

TS

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei vennine som fant ut hun var gravid etter 14-dagers whiskey tur. Men som lege var hun helt rolig og stresset ikke, for det går bra. 

Anonymkode: 772a7...b0d

Det var litt godt å høre... Huff tror jeg skal snakke med legen min...

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så mange som blir uplanlagt gravide? SÅ mange kondomer sprekker da ikke. Bruker man ikke prevensjon, eller slurver med pillene, så VET man at det kan resultere i en baby! Da bør man ta sine forhåndsregler deretter!

Anonymkode: b74f7...774

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor snakker du ikke med lege?

De har da strengt tatt mer kunskap enn kg.

Anonymkode: f902f...b3b

Skrevet

Da jeg ble gravid med første, hadde jeg vært to ganger på rotbløyte før jeg fant det ut. Jordmor forklarte meg da at de første seks ukene nærer fosteret seg selv og er ikke "koblet" på mors system. Derfor har man en liten idiotbuffer ;) det var veldig godt å høre synes jeg :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, atropos skrev:

Da jeg ble gravid med første, hadde jeg vært to ganger på rotbløyte før jeg fant det ut. Jordmor forklarte meg da at de første seks ukene nærer fosteret seg selv og er ikke "koblet" på mors system. Derfor har man en liten idiotbuffer ;) det var veldig godt å høre synes jeg :) 

Dessverre er akkurat det feil. Alkohol går over i alle celler i kroppen, inkludert befruktede eggceller. 

Nøyaktig "når" det begynner å bli farlig vet man ikke - det finnes forskning som indikerer skadelig effekt allerede etter befruktning. Men hører man på folks erfaringer ser man jo at det går bra med nesten alle som har drukket før de visste de var gravide, så det går jo helst bra. Hadde embryo tatt alvorlig skade ville det nok endt i SA, så siden ts fortsatt er gravid kan det tyde på at hennes embryo har tålt det. Det går jo som regel bra! 

Anonymkode: d0329...e3e

AnonymBruker
Skrevet

Slapp av, det er visst bare etter at man vet at man er gravid det er skadelig for fosteret at man så mye som lukter på vinkorken. :fnise:

Dette går bra.

Anonymkode: 662e1...c96

Skrevet

Sannsynligvis vil det gå bra, men det kan også være skadelig. Sånn er det. Det er ikke slik at alkohol som drikkes før man vet man er gravid er mindre skadelig enn alkohol som drikkes etter man har testet. Det er en grunn til at man anbefales å være totalavholds under hele svangerskapet.

Det er ikke meningen å gjøre deg bekymret ts, men svarene som har kommet inn her synes jeg vitner om et litt for lettvint syn på dette. Det er vanskelig å si hvor lite alkohol som skal til for at det er skadelig. Jeg har venner som har fått barn med forskjellige sykdommer. Kanskje hadde de fått de uansett, kanskje er det nettopp på grunn av alkoholen inntatt tidlig i graviditeten. Hvem vet... men det går jo bra med barna. 

Barnet kan jo ha blitt skadet av alkoholen selv om det ikke har fått FAS.

Men som sagt, sannsynligvis vil det gå bra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...