Gå til innhold

Orker ikke mer...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med depresjon i 8 år nå, i tillegg til angst i noen år, og det går veldig i perioder. Hadde noen helt grusomme måneder der jeg egentlig bare gikk å planlagte hvordan jeg skulle ta mitt eget liv for et par år siden, men har etter det klart å bli veldig mye bedre. Nå har jeg merket et "tilbakefall" de siste ukene, jeg har hatt noen helt jævlige måneder med mye vanskelig på privaten, og taklet det veldig bra. Trodde jeg. Så dette her kom egentlig ikke som noe sjokk. Ting har gått veldig bra de siste ukene, men likevel kom denne smellen. Nå har både angsten og depresjonen blusset veldig opp, og jeg orker egentlig ikke mer. Jeg sitter bare og gråter og skjelver når jeg er alene, orker ikke spise, klarer ikke konsentrere meg om noe, og vil egentlig bare dø. Jeg har en samboer som jeg ikke tør si det til, for jeg vet hvor skuffet han blir. Jeg prøver å fullføre videregående og skal ha eksamen i morgen, men når jeg har øvd de siste ukene har jeg ikke klart å konsentrere meg, jeg må lese avsnitt om igjen flere ganger uten å huske et ord, og aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Alt føles bare helt håpløst. Jeg jobber også, men aner ikke hvordan jeg skal klare å komme meg på jobb når jeg ikke orker å se på folk en gang. Jeg har det helt jævlig, trangen til selvskading har også komt tilbake selv om det er 2 år siden sist, men har klart meg så langt.. Jeg får ikke noe til, alt virker helt meningsløst, og jeg er helt utslitt. Jeg har jobbet så hardt med å holde humøret oppe det siste halve året, og jeg er. så. SLITEN. Jeg tenker så mye hele tiden, på ALT. Jeg får så dårlig samvittighet for den minste ting... Jeg har også klart å skjule hvordan jeg egentlig har det, tvinget meg på jobb, og prøvd å leve som normalt. Men nå orker jeg ikke mer, jeg kan ingenting til eksamen i morgen føler jeg, og jeg vil ikke ha det sånn mer. Alt er helt jævlig, og jeg vil bare gi opp. 

Anonymkode: 369b2...218

Skrevet

Prøv å la være å lese i par timer og sett av maks en til to timer til å lese i kveld. Det kan også være lettere å notere stikkord når du er ukonsentrert, på en måte jobber hjernen litt bedre da. Og når du legger deg i kveld kan du lese på senga, da jobber underbevisstheten med all infoen i natt mens du sover. 

Har hatt eksamensnerver og tenkt at det jeg ikke kan /vet til nå, det kan jeg ikke, men har stolt på at det jeg har lært sitter selv om jeg kan være helt blank og tror jeg ikke husker rett før eksamen. Det er nesten ingen vits i å stormlese kvelden før, det er bedre å prøve å slappe litt av.

Vet ikke hvilken eksamen det er og om det er avgjørende for neste semester, men hvis du får jernteppe og det er en vanskelig oppgave, kan du la være å prøve å gjøre ditt beste og satse på at du får en så lav karakter at du får gå opp til eksamen igjen, hvis det fungerer på samme måte i dag som det gjorde tidligere? (jeg har aldri prøvd, men har lest om andre som har gjort det) En måte jeg har rodd meg i havn på er å skrive en "hel" avhandling til ett enkelt spørsmål og satset på at noe må være rett og som oftest har det vært vellykket. Svar på det du kan først, så jobber underbevisstheten med de mest vanskelige spørsmålene underveis. Ta gjerne pauser uten å tenke "eksamen!!!"

Du kan også få sykemelding og kanskje gå opp igjen om noen uker eller til høsten? Jeg tror det lar seg gjøre. 

Prat med legen din i alle fall. Din helse er det viktigste. Still opp på eksamen og si til deg selv at du kan gå opp igjen hvis det skjærer seg helt. Det er noe som heter eksamensnerver, men hvis gamle psykiske plager har dukket opp forstår jeg at det er ekstra vanskelig. Håper du har noen å prate med. Det kan hjelpe å fortelle om dine problemer til din samboer, et sterkt forhold tåler at man er litt utenfor psykisk. 

Prøv å pust med magen og senk skuldrene. Det kommer til å ordne seg samme hvordan det går med eksamensresultatet. Still opp og gjør ditt beste, får du fullstendig jernteppe sørger du for å få den laveste karakteren som er å oppdrive så du kan gå opp igjen. Kanskje et dumt råd, er en stund siden jeg har hatt erfaring med det samme så vet ikke hvilke regler som gjelder nå, men så stor forskjell kan det ikke være. Lykke til. 

Skrevet

Uansett bør du prate med legen din og kanskje få en gradert sykemelding og henvisning til psykolog. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var deprimert i 15 år før jeg kom meg ut av det. Er ikke noen garanti for at du skal kalre det samme, men ihvertfall vet du at det er mulig selv når man har slitt lenge

Anonymkode: 6eb3e...b7d

Skrevet (endret)
18 minutter siden, Atea skrev:

Still opp og gjør ditt beste, får du fullstendig jernteppe sørger du for å få den laveste karakteren som er å oppdrive så du kan gå opp igjen. Kanskje et dumt råd, er en stund siden jeg har hatt erfaring med det samme så vet ikke hvilke regler som gjelder nå, men så stor forskjell kan det ikke være. Lykke til. 

Nå er det iallefall sånn at dersom man får stryk (F), så får man ta opp igjen noen måneder etter, slik der det iallefall på min skole. Man får ta opp igjen til høsten hvis man strøk i en eksamen på vårsemesteret. 

Men hvis man får bestått, altså karakter E eller oppover, så må man vente med å ta opp igjen til neste ordinære eksamen (vårsemesteret neste år). Hvis man ønsker å forbedre karakteren man fikk.

Endret av BeautyBox
Skrevet

Jeg må dessverre stenge tråden din ettersom det ikke er tillatt med selvmordstanker på Kvinneguiden. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige (ler mer her om hvorfor vi har denne regelen).

Jeg vil oppfordre deg til å heller ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Kragebein, mod

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...