Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen har fått seg katt. Den er nok ikke så altfor gammel, og litt sky.

Den er ofte å se i hagen/terrassen, og det er ok så lenge den ikke driter her. Men nå som varmen er her, har jeg terrassedøra eller vinduet åpent, og denne pusen kommer rett og slett inn i huset støtt og stadig. Jeg har funnet den i overetasjen, hvor vi har soverom og tvstue. Jeg har funnet den i en av barnas senger. Jeg har funnet den under sofaen.

Jeg har latt den utforske huset et par ganger i håp om å stille nysgjerrigheten, men regelen er at jeg bærer den ut. Lukker jeg ikke døra, kommer den bare inn igjen. Det begynner å bli litt slitsomt... Jeg har heller ikke så lyst å måtte raide huset hver kveld for å se om den har kommet inn uten at vi har merket det.

Jeg vet ikke om det er noen god idè å bare la den fyke ut og inn som den vil? Gir den selvfølgelig ikke mat eller drikke. 

Finnes det noe jeg kan gjøre for at den ikke skal gå inn? Annet enn å lukke døra, helst. Jeg kan selvfølgelig sette opp en port ol., til døren, men jeg vil helst unngå det, da jeg har små unger som løper ut og inn, og som ikke klarer å åpne/lukke denne selv.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

vis at du ikke er vennlig, kjeft på den, kast (litt) vann, og hysj den ut! 
Det er ikke så annerledes enn en uinvitert menneske, bare vis at de ikke er velkommen 

Anonymkode: bbbac...f43

• Liker 3
Gjest Juami
Skrevet

Gjør som personen over her sier; "kjeft" og sprut vann på den. Hjelper ikke med port/gjerde, for katten kommer bare til å klatre opp det og kommer seg over uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

skrem den som pokker hver gang den kommer inn! den lærer fort at huset er et ubehagelig sted å være, å det hjelper ikke at den ser at du gir den lov når den får utforske. 

Anonymkode: 2b545...ede

Skrevet

Jeg får så dårlig samvittighet av å gjøre slikt. Den har jo ikke gjort noe galt... Men ok, jeg skal være streng neste gang. Er det virkelig ok å kaste vann på den? Jeg vil jo ikke plage katten heller.

Skrevet

Eneste som funker er å "kjefte" på den hver gang den kommer inn døra. Funker som faen på kattene til leieboeren vår. De hadde en tendens til å komme luskende inn døra når den stod åpen før, men etter at jeg og HrMinya har småløpt etter dem, klappet hardt i hendene, frest høyt og psh'et på dem til de var ute av døra igjen, har de ikke prøvd seg lenger enn trappa.
Ser jeg en av dem på trappa nå, sier jeg bare neeeeeei på en litt småmorsk måte, og da forsvinner de fort nok :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er den helgrå? :P neia, når du sa sky og liten så tenkte jeg automatisk på min egen som nylig har begynt å gå ut på egenhånd.

Men du må nok bare være litt streng. Har en ubuden gjest innom her rett som det er. Det har hjulpet å bare si strengt nei og følge den ut igjen

Anonymkode: 761ec...782

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, lunamuna skrev:

Jeg får så dårlig samvittighet av å gjøre slikt. Den har jo ikke gjort noe galt... Men ok, jeg skal være streng neste gang. Er det virkelig ok å kaste vann på den? Jeg vil jo ikke plage katten heller.

Ikke så mye at den får den i øynene og ikke kald vann. Men vann er jo bare vann, den dør ikke av det. Du kan prøve deg, noen katter løper av å bare bli spruta på. 

"Den gjør jo ikke noe galt", jo, den gjør noe galt, den beveger seg på område der det ikke er lov, og siden den ikke forstår språk, så må du si det med handling.

Anonymkode: bbbac...f43

AnonymBruker
Skrevet

katter tåler vann :) er ikke snakk om å dynke den. men ha en spruteflaske godt tilgjengelig hele tiden så du bare kan gripe tak i deg og spraye i vei :P 

Anonymkode: 2b545...ede

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det slik med min pus også. Han gikk HELE tiden inn  til naboen her også.
noe jeg ble flau over. 
så jeg kjøpte en spray til henne, som hun kunne sprute på dørstokken sin, som ga ut en lukt som  katter ikke liker.
Samtidig som hun fikk gjøre som hun ville så lenge hun ikke nakkedro den eller var slem med den.

Har inntrykk av at dette har fungert.  Har ikke hørt noe annet :) haha

Skrevet

Da skal jeg ordne en sprayflaske med lunket vann. Hvis ikke, får jeg vel finne en sånn spray med lukt som katter ikke liker... 

Den er forresten oransje, med oransje øyne! Jeg vet ikke om den er skikkelig fin eller nesten litt ekkel (pga fargen i øynene). Øynene går nesten i ett med pelsen... Så ingen helgrå pus :) 

Skrevet

Lykke til! håper du blir kvitt den, eller hva en nå skal si! haha

Ja en flaske med sånn  direkte sprut, eller hva de nå heter, og ikke sånn dus sprut er sikkert greia =D 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...