Gå til innhold

Vannfontene til katt - anbefaling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har det som kan anbefale en? Prøvd å søke litt på nett, men det er mye forskjellig. Føler dere at katten deres drikker mer nå? :) 

Anonymkode: 8a6e6...7bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden vil jeg følge. Jeg har bare hatt én vannfontene, Pet Mate/Cat Mate, og den ville jeg ikke kjøpt igjen. Kattene likte den og de drakk mer, men strømforsyningen luktet sterkt av billig plast når den hadde stått på en stund.

Anonymkode: 4272d...536

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en vannfontene en gang. Flere av kattene var rett og slett redd for den, den duret og bråkte. Noen katter likte den da men andre likte skåler bedre så måtte ha begge deler. Gikk over til vanlige skåler til alle etterhvert. Synes det ble så mye styr med å kjøpe nye filter og sånn også. Lettere å bare vaske skålene synes jeg.

Anonymkode: 47ecb...23e

• Liker 2
Gjest Anubiel
Skrevet

Vi har en keramisk en fra Lucky Kitty. Denne: https://www.amazon.co.uk/Lucky-Kitty-Ceramic-Drinking-Fountain-UK-Plug/dp/B005ELO7FO

Den har en pumpe inni, men ingen filter som må kjøpes og byttes. Så lenge en rengjør den annenhver dag og sørger for at det er nok vann i den, så er den veldig stille. Kattene begynte å bruke den med en gang den ble plugget inn og de drikker mye mer enn de gjorde før.

Kjøpte den hos veterinæren vår, så vet ikke hvilke butikker som eventuelt har den inne.

Skrevet

Vi hadde Cat-It, eller rettere sagt, den røde Dog-It i årevis før den gikk i stykker og vi ikke har fått kjøpt ny enda. Var ganske fornøyd med den, noe styr å vaske, heldigvis kunne man kjøre de aller fleste delene i oppvaskmaskin.
Kattene drakk godt med vann fra den, men rennende vann fra springen var likevel mer interessant, så vi kikker nå etter en fontene som har en tut hvor det renner vann fra slik som i springen.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en i plastikk fra Cat-it. Den ble mye brukt av både kattene og bikkja, men pumpa streika til slutt. Tror den ble ødelagt av kalk i vannet. Den var også et herk å vaske, ble fort møkkete. Det absolutt beste hadde vært å ha den som er laget av stål, men den er svindyr! ( Har hørt at katter og hunder helst skal ha vann fra glass eller stål, ikke plastikk. )

Kattene er veldig fornøyd med å drikke friskt, kaldt vann fra stålbollen til bikkja, drikker ikke noe mindre etter at fontenen ble borte. De drakk mindre før, da de hadde egne katteskåler. De liker mye bedre de store skålene/bollene bikkja bruker. Har plassert ut tre stk på forskjellig steder i huset.

Anonymkode: 72dcd...7ec

• 4 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytter. Noen som har gode tips her?

Anonymkode: db2e5...c58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en keramisk vannfontene til kattene. Den har bare 2 deler + pumpe og slange selvfølgelig. De keramiske delene får i oppvaskmaskin, pumpe og rør er fort gjort å rengjøre. Tung og solid er den også, så den blir ikke dyttet rundt og veltet. ;) 

Kjøpt på zooplus, husker ikke helt hva den heter. 

Anonymkode: 60c96...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2021 den 10.38):

Jeg har en keramisk vannfontene til kattene. Den har bare 2 deler + pumpe og slange selvfølgelig. De keramiske delene får i oppvaskmaskin, pumpe og rør er fort gjort å rengjøre. Tung og solid er den også, så den blir ikke dyttet rundt og veltet. ;) 

Kjøpt på zooplus, husker ikke helt hva den heter. 

Anonymkode: 60c96...e49

Bråker den? Kan du prøve å finne ut hva den heter? 

Anonymkode: db2e5...c58

• Liker 1
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dytter på denne... Noen med en vannfontene som de er godt fornøyde med? Planlegger egentlig å droppe våtfor og heller satse på kvalitetstørrfor pluss en drikkefontene for at katten skal få i seg nok væske.

Anonymkode: 2ae33...0ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dytter på denne... Noen med en vannfontene som de er godt fornøyde med? Planlegger egentlig å droppe våtfor og heller satse på kvalitetstørrfor pluss en drikkefontene for at katten skal få i seg nok væske.

Jeg har Cat Mate (som noen over her ikke liker) og er fornøyd med den. Jeg likte den ikke så godt, men så prøvde jeg en annen av keramikk. Nå har jeg bytta tilbake til Cat Mate og liker den mye bedre. Eneste jeg ikke liker med den er at den har et merke der det danner seg en brun stripe/flekk som er umulig å vaske bort. Også ville jeg helst hatt en som ikke er av plast, da katten min har lett for å få katteakne, og jeg lurer på om plastfontena er synderen. 

Katten drikker vann uansett, jeg har den mest fordi det er lettvint for meg. Cat Mate har et kullfilter så jeg slipper å bytte vann så ofte. Men da må man jo bytte filter, så pass på at du i så fall kjøper ei fontene du klarer å skaffe filter til også. Jeg handler på zooplus på nett så det går fint for meg, men den lokale dyrebutikken selger bare fontene uten å tilby filter. 

Anonymkode: 71977...357

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan er katten din med vann? Jeg kjøpte vannfontene til mine, den ble kassert rimelig kjapt siden kjøkkengulvet til enhver tid var kjempevått - burde skjønt det siden den ene katten elsker å plaske med vann… så om du har en katt som liker å leke med vann ville jeg styrt unna 😹

Anonymkode: 2e8f1...354

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har Cat Mate (som noen over her ikke liker) og er fornøyd med den. Jeg likte den ikke så godt, men så prøvde jeg en annen av keramikk. Nå har jeg bytta tilbake til Cat Mate og liker den mye bedre. Eneste jeg ikke liker med den er at den har et merke der det danner seg en brun stripe/flekk som er umulig å vaske bort. Også ville jeg helst hatt en som ikke er av plast, da katten min har lett for å få katteakne, og jeg lurer på om plastfontena er synderen. 

Katten drikker vann uansett, jeg har den mest fordi det er lettvint for meg. Cat Mate har et kullfilter så jeg slipper å bytte vann så ofte. Men da må man jo bytte filter, så pass på at du i så fall kjøper ei fontene du klarer å skaffe filter til også. Jeg handler på zooplus på nett så det går fint for meg, men den lokale dyrebutikken selger bare fontene uten å tilby filter. 

Tror det kan ha vært meg som svarte at jeg ikke var fornøyd med Cat Mate. Det handlet jo bare om lukt fra strømforsyningen når den ble varm. Hvis du ikke kjenner noen lukt fra den, så kan det jo bare har vært min det var noe rart med. Det er også mange år siden nå, så de kan jo ha endret det siden den gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sier akkurat det samme som deg. Egentlig elsker jeg cat mate fordi den er veldig stillegående og liker oppbyggingen. Men vil aller helst kutte ut alt av plast til kattene og den blir veldig fort skitten. Vi har og fått en sånn brun flekk på den som ikke går vekk så den ser jo veldig ekkel ut. 

Kjøpte derfor denne:

https://www.dyrekassen.no/petsafe-drinkwell-avalon-keramisk-drikkefontene?sku=109447&gclid=EAIaIQobChMIoq7ZybXx-AIVjN1RCh1w7Ql7EAQYBSABEgKIWvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Men den var ALT for bråkete, det er bare vannlyd, ikke motorlyd, men i en liten leilighet så er ikke det noe deilig å høre på for oss eller kattene, så bruker fortsatt cat mate.. Skal kjøpe ny men det er jo ikke akkurat billig så må vente litt å sjekke anbefalinger. 

TS. Ville ikke anbefalt å kutte ut våtfôr. Selv om de har fontene så er det ikke sikkert de drikker nok og det er ikke bare pga fukt at man bør holde seg unna tørrfôr men også salt og karbohydrat, uansett hvor godt tørrfôret er. Vi har både vannfontene og de får våtfôr hver dag. 

Anonymkode: 9f126...3fe

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tror det kan ha vært meg som svarte at jeg ikke var fornøyd med Cat Mate. Det handlet jo bare om lukt fra strømforsyningen når den ble varm. Hvis du ikke kjenner noen lukt fra den, så kan det jo bare har vært min det var noe rart med. Det er også mange år siden nå, så de kan jo ha endret det siden den gang.

Har ikke lukta noe fra min. Jeg ble anbefalt å kjøpe en ekstra motor da jeg kjøpte min. Men etter tre år har jeg fortsatt ikke trengt å ta den i bruk. 

Men det minner meg på en annen ting: Vannfontener må ha strøm! 
Jeg hadde ikke tenkt på det, så jeg kunne ikke bruke vannplassen jeg hadde planlagt, jeg måtte flytte den til et sted det er strømuttak. Og hvis katten din er en ledningstygger kan det jo bli livsfarlig. 

Her er den andre vannfontena jeg har prøvd som jeg ikke vil anbefale: 
https://www.zooplus.no/shop/katt/katteskaler/kattefontene/640324
Funker kanskje fint hvis du har den på badet, men den bråker for mye for stua. Den er tung å bytte vann på, og den skvulper og søler vann overalt. "Filteret" er bare en slags svamp som blir full av rusk og kattehår med en gang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Cat Mate 🥇

Lite lyd og enkel å rengjøre.

https://www.zooplus.no/shop/katt/katteskaler/kattefontene/393548?variantid=393548.0&gclid=Cj0KCQjwlK-WBhDjARIsAO2sErTakh3_DGIOSZM09Ou1S4kFKreY20EiT31scx2lB-zeKENEi9Y0Y2gaAjzOEALw_wcB

Prøvde annen type når første gikk istykker (5 år?) men den bråkte så mye at hverken katte eller vi ønsket ha den i hus..

Så da ble det ny Cat Mate👌🏻

Anonymkode: ff6d8...01f

• Nyttig 1
Skrevet
On 7/11/2022 at 12:24 PM, AnonymBruker said:

Beste måten å få katten til å få i seg nok væske er å ha mer enn én vannstasjon.
Vi har en fontene på kjøkkenet, skål på benken på badet, skål under det ene kattetreet og skål på det andre kattetreet.
Før jeg satte opp mer enn én vannstasjon, trodde jeg at katter drakk lite. Nå innser jeg at katter drikker ganske mye når de har god tilgang på vann. Vi fyller på den skåla de drikker mest av mellom to og tre ganger daglig, det er en 3.5dl stålbolle, så med generell fordamping tipper jeg at det går mellom 4 og 5dl daglig bare fra den, og enda litt fra de andre vannstasjonene i resten av huset.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en eldre modell av Vega vannfontene fra ferplast jeg er veldig fornøyd med.

Den er rimelig, bråker ikke med mindre den er nesten tom, er grei å vaske bortsett fra at den har noen kriker og kroker man ikke kommer til med vanlig oppvaskbørste.
Har ikke problemer med flekker, søl eller lignende. Den har kullfilter og en liten standard løs akvariumstype pumpe så om den ryker er det null problem å bytte til ny pumpe uten å måtte bytte ut hele greia.

Plassen til filteret fungerer også til ulike typer filter.

https://hundinorge.no/butikk/vann-og-matskaler/mat-og-vannautomat/ferplast-vannfontene-vega-2/?pa-partnerid=7180&pacid=62cd9fa727b172.14822054&utm_source=partner-ads&utm_medium=affiliate&utm_campaign=7180

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker drinkwell mini og har hatt 3 stk av den. Da min første ble så slitt og skitten etter 8 år, så forsøkte jeg to andre typer. Den ene godtok ikke katten (den grønne bøtten med blomst) og en annen lagde så helvetes til bråk i bruk at det gikk utover nattesøvnen. Så jeg gikk tilbake til den jeg vet funker, drinkwell mini. 
Har en på hytta også. 

Anbefales. Både hund og katt drikker mer.

Jeg foretrekker å ikke bruke kullfilteret. Det er fort gjort at små perler av kattesand havner oppi på grunn av potene til katten. Er lettere å se forskjellen på sand og partikler fra filteret uten filteret. Dessuten så har vi såpass rent vann i Norge at det er ikke nødvendig. Når den som kom med maskinen gikk ut på dato, så bare unnlater jeg å kjøpe ny. Penger spart. 

Enkel å rengjøre. Hiver alt av deler i oppvaskmaskin. Vasker delene til pumpa med tannkost og såpe, tar kriker og kroker på selve pumpa med q-tips. 

Katten min er kastrert og hadde urinsteiner 2 ganger. Har ikke opplevd en eneste gang de siste 9 årene, og det er nok vannfontenen sin skyld. 

Anonymkode: ab1eb...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...