AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #1 Skrevet 25. mai 2016 Jeg/vi har en veldig søt og fin oransjefarget katt som vi ønsker at skal et kattungekull (skal steriliseres etterpå, men er et par vennefamilier som ønsker seg katt pluss at vi også selv vil beholde en). Hvordan arrangeres dette, hvordan komme i kontakt med noen som har en hankatt de ønsker at skal delt ai dette? Det må for det første være en oransjefarget katt, og gjerne langhåret. Tips? Hvordan gjøres det? Har ingen erfaring med dette. Anonymkode: 6f554...84f
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #2 Skrevet 25. mai 2016 Dette gjøres ikke! Man parrer ikke to huskatter kun fordi at de er søte og fine! Det blir dumpet mange kattunger nå, og dere vil sette enda flere kattunger til verden? Smart, veldig smart gjort. Både finn og facebokgrupper florerer av kattunger som allerede trenger ett hjem, venneparene deres kan lett finne en katt der. Anonymkode: dd2e1...098 46
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #3 Skrevet 25. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette gjøres ikke! Man parrer ikke to huskatter kun fordi at de er søte og fine! Det blir dumpet mange kattunger nå, og dere vil sette enda flere kattunger til verden? Smart, veldig smart gjort. Både finn og facebokgrupper florerer av kattunger som allerede trenger ett hjem, venneparene deres kan lett finne en katt der. Anonymkode: dd2e1...098 Helt enig. Det krys av katter som trenger et hjem, og å bevisst sette flere til verden er helt unødvendig. Anonymkode: 89959...ce3 23
Wenda Skrevet 25. mai 2016 #4 Skrevet 25. mai 2016 Helt enig! Man parrer ikke dyr bare fordi de er søte. Det finnes så utrolig mange katter der ute som desperat trenger et hjem dersom man vil ha flere katter 16
Gjest Kaida Skrevet 25. mai 2016 #5 Skrevet 25. mai 2016 Det aller beste hadde vært, som de andre har nevnt, om du lot være å parre katten din, og anbefalte vennene dine å ta kontakt med den lokale dyrebeskyttelsen eller liknende organisasjon. Det ville være en virkelig god gjerning! Håper du kanskje vil vurdere å søke opp en organisasjon i nærheten av deg, og se hva de driver med. Det er et kjempeviktig og tøft arbeid de gjør, som sparer mange dyr for lidelse og død. Beklager at jeg ikke har noe svar på det du spør om.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #6 Skrevet 25. mai 2016 hvis du er med på å organisere parring mellom katter så er du også med på å støtte det som skjer med katter nå mot sommeren. de blir dumpet, stengt inne i små bur, druknet, slått ihjel, forlatt og hva enn annet folk klarer å finne på for å kvitte seg med katten. få heller folk til å skaffe seg katt gjennom dyrevernsorganisasjon. DU får kanskje gitt bort en katt, men DU er da med på å sørge for at andre katter ikke får en mulighet fordi du tenker på deg og dine behov. katten driter i om den får et kull, steriliser den nå! vær så snill å ikke tenk egoistisk, men tenk på alle andre katter som så sårt trenger et hjem. Anonymkode: d1522...8b2 18
Leo Skrevet 25. mai 2016 #7 Skrevet 25. mai 2016 Med mindre man er totalt uten vett og forstand arrangerer man ikke parring mellom huskatter!!! Kastrer katten og sørg i stedet for at noen av de hjemløse kattene som allerede finnes får gode hjem! 19
MissPierce Skrevet 25. mai 2016 #8 Skrevet 25. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg/vi har en veldig søt og fin oransjefarget katt som vi ønsker at skal et kattungekull (skal steriliseres etterpå, men er et par vennefamilier som ønsker seg katt pluss at vi også selv vil beholde en). Hvordan arrangeres dette, hvordan komme i kontakt med noen som har en hankatt de ønsker at skal delt ai dette? Det må for det første være en oransjefarget katt, og gjerne langhåret. Tips? Hvordan gjøres det? Har ingen erfaring med dette. Anonymkode: 6f554...84f Har ett veldig viktig spørsmål. Hvor mye har du å bruke på ett haste keisersnitt om katten din må ha det? På en helg eller helligdag koster det rundt 32.000,- i Oslo. Er du heldig å bor mer på landet koster det rundt 13.000,-. 8
Million Skrevet 25. mai 2016 #9 Skrevet 25. mai 2016 Jeg må egentlig bare slutte meg til koret og si som de øvrige i tråden sier; markedet renner over av hjemløse katter, både kattunger og voksne. Det siste vi trenger er liksom enda et kull med katter, som attpåtil lages med vilje. Jeg anbefaler deg å gi dine vennepar rådet å skaffe seg en katt via enten Foreningen for Omplassering av Dyr, eller lignende. Eventuelt en av alle de hjemløse kattene som finnes på Finn til enhver tid. Det kryr av folk som vil bli kvitt kattene sine nå før ferien...en gjenganger hvert år! Føler jeg får svare deg på det du spør om i tillegg, uansett om jeg fraråder det... HVIS du velger å gå i mot alle gode, velmente råd og likevel vil gå hen og pare katten din, så... da legger du ut annonse på Finn.no og etterlyser en hannkatt til paring der. Beskriver hvordan du ønsker at hannkatten skal være, hvor den må bo innenfor og slikt. Ser stadig annonser fra folk der som vil pare hunden eller katten sin, og etterlyser partner til den der. 5
tussi84 Skrevet 25. mai 2016 #10 Skrevet 25. mai 2016 Jeg blir helt matt av svarene i denne tråden jeg. Jeg er også for kastering steralisering av katter, men uansett hva jeg mener så er det ikke dette ts ønsker svar på. Det virker som folk dømmer henne til å være et dårlig menneske eller enda verre en kattemorder om hun velger å få et kull til tross for at det kryr av hjemløse katter der ute. Kan man ikke heller faktisk svare på hennes spørsmål istedenfor å være spydige? Og på en annen side. Hva vil skje om alle kastrerer kattene sine? Ja det er nok av katter å allerede ta av som ikke har et hjem nå , men om noen år da? om alle er sterilisert så blir det jo ikke nye katter om 10 til 20 år når alle de kastrerte kattene er døde. Hvordan skal egentlig avling framover foregå om alle katter skal være kastrert. 1
Wenda Skrevet 25. mai 2016 #11 Skrevet 25. mai 2016 Jammen kjære vene. ALLE katter behøver jo ikke kastreres. Det finnes jo oppdrettere som driver oppdrett. 12
cetera Skrevet 25. mai 2016 #12 Skrevet 25. mai 2016 (endret) Hvorfor skal en avle frem katter, når det allerede er flere kattunger og voksne katter som trenger et hjem? Ansvarsløse eiere kommer alltid til å IKKE ID-merke kattene sine, samtidig som de ikke steriliserer de, derfor oppfordrer de fleste her til å ikke avle frem for at katten er søt. Anbefaler alle de naboene som "ønsker" seg en like søt katt som trådsarter om å kontakte dyrevernorganisasjoner sånn at de kanskje får litt fornuft i hodet. Synes det er hjerterått at en skal gå etter "søtest" mulig katt utseendemessig, når det finnes så mange fine katter i oppførsel og personlighet som har både arr og skrammer her og der. Tyder på at slike mennesker ikke evner å tenke på noe annet enn å ha en "søt" kattunge de kan "forme". (Helt til de går lei av den for den er ikke like søt mer) Endret 25. mai 2016 av cetera 7
Leo Skrevet 25. mai 2016 #13 Skrevet 25. mai 2016 9 minutter siden, tussi84 skrev: Og på en annen side. Hva vil skje om alle kastrerer kattene sine? Ja det er nok av katter å allerede ta av som ikke har et hjem nå , men om noen år da? om alle er sterilisert så blir det jo ikke nye katter om 10 til 20 år når alle de kastrerte kattene er døde. Hvordan skal egentlig avling framover foregå om alle katter skal være kastrert. Det kommer garantert ikke til å bli noe problem for uhell kommer til å fortsette å skje. Og den dagen kattunger blir noe man må kjøpe, gjerne dyrt, fra oppdrettere skal jeg juble! 19
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #14 Skrevet 25. mai 2016 Synes dette er en svært dårlig idé. Det kryr av kattunger som ikke får et hjem - så å sleppe til nye, planlagt, er forkastelig. Har dere økonomi til det? Vaksine til hunnkatten (700kr) så hun ikke får kattepest eller hiv. Ormekurer (300kr). Ekstra mat som må være kvalitetsfor så hunnkatten får all den næringen hun trenger i drektigheten og når hun dier (royal canin queen litt over 500kr for 4 kg, men du trenger mer enn en sekk så kanskje heller 850kr for 10kg). Eventuelt keisersnitt når de kommer (dette er dyrt! Kan komme på over 30.000kr). Helsesjekk til de små pluss vaksine (ca 700 per katt). Enda mer mat (her må de små få kvalitetsfor for å få all den næringen de trenger for å bli store og for ikke å glemme diende mor (royal canin mother & babycat 750 kr for 10kg, og husk du skal fore de opp til uke 12 så her kan det gå flere sekker). Om du er så heldig at kattemoren støter bort kattungene eller hun får for mange enn hun selv klarer å gi melk til, ja da gjetter du riktig, da må de flaskes opp! Og det er ikke billig, eller en dans på roser! Her ryker nok flere gode nattesøvner for hver 2 time skal de ha mat også trapper en ned til hver 3 etc etterhvert og det er spesielt viktig å følge med å veie de hele tiden så du vet de vokser å legger på seg (babymilk 300g for 250kr - og jeg aner ikke hvor mange du vil trenge), kattungene med mor skal i tillegg ha et par ormekurer gjennom tiden de er hos deg (600kr). De skal lære seg å bli husrene så det går mye sand fremover, du kan gjerne begynne med havregryn om de små prøver å spise kattesanden og heller gå over til vanlig kattesand senere (om du kjøper billig er ikke dette den største utgiftposten, men det er likevel en utgiftspost på et par hundre om ikke mer) Og helt tilslutt da om dere ikke får fått gitt bort alle, har dere muligheten å beholde de som ikke blir gitt bort? La oss si du får 7 stk og klarer å gi bort 3. Da sitter dere igjen med 4, som alle må kastreres og chippes sammen med moren (om dere er heldig får dere god rabatt og betaler 1500 kr per katt, men prisene er nok høyere enn det). Ellers må du huske at ingen av kattungene forlater redet før de er 12 uker - de trenger den tiden med moren og søskene for å bli skikkelig utdannet i hvordan å være en katt. Overholder du ikke dette kan kattungene bli nervøs, engstelig, ha mangel på sosiale antenner, uvaner som å tygge/sutte på møbler/tepper etc. Jeg vil også anbefale deg til å ta en symbolsk sum for kattene - ikke gi de bort gratis. 300 kr er en fin sum, opp mot 500 kr kan virke negativt igjen ved å skremme bort kattungekjøpere. Så en liten brøkdel av det du punger ut kan du få tilbake, men jeg personlig hadde heller tatt en symbolsk sum for så å gi det til den lokale dyrebeskyttelsen. Anonymkode: dd8ed...377 12
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #15 Skrevet 25. mai 2016 52 minutter siden, Leo skrev: Det kommer garantert ikke til å bli noe problem for uhell kommer til å fortsette å skje. Og den dagen kattunger blir noe man må kjøpe, gjerne dyrt, fra oppdrettere skal jeg juble! Poenget er at jeg ønsker at kattungene skal være oransjefarget, og da trenger man vel en oransje hankatt? Siden hunkatten er oransje, kan de jo bli oransje selv om faren ikke er det, men sjansen blir større om begge er oransje. Anonymkode: 6f554...84f
KaDust Skrevet 25. mai 2016 #16 Skrevet 25. mai 2016 Det finnes nok av oransje løskatter og løskattunger der ute, så du trenger ikke parre katten din. Det er for kattenes beste om du lar være. 10
Gjest StripeyPanda Skrevet 25. mai 2016 #17 Skrevet 25. mai 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er at jeg ønsker at kattungene skal være oransjefarget, og da trenger man vel en oransje hankatt? Siden hunkatten er oransje, kan de jo bli oransje selv om faren ikke er det, men sjansen blir større om begge er oransje. Anonymkode: 6f554...84f Bare dette viser at du ikke bør gjøre dette. Genetikk er ikke "bland oransje og oransje = oransje". Nei. Nei. Nei. Kastrer, vær så snill. Ta deg en tur på en dyrebeskyttelse i nærheten, se ALLE de skjebnene som har blitt mishandlet, forlatt, skada og verre er, fordi noen ville ha kattunger og "ga til gode hjem". Avling er - vite familietreet til begge katter - sykdomshistorie til besteforeldre og evt oldeforeldre - tidligere kull av tidligere familie, sykdom der? - helseattester, sykdomstesting - planlegge, ha økonomi, forsikring - være klar for evt. flere tusen kr i hastekeisersnitt, komplikasjoner under graviditet osv - tiden etter fødsel - 12 uker, våkenetter, mat, sand, helsesjekker, attester, ormekurer, vaksiner - oppfølging av kattunger i nye hjem, kontrakt Det er IKKE å finne en matchende farget katt og parre. Jeg ber deg, dropp ideen, kastrer pusen. Vær heller fosterhjem for Dyrebeskyttelsen så du får metta kattunge-suget ditt. Hilsen dyrlegestudent (som har sett jævelskapen som skjer med husløse som en gang har hatt et hjem, med egne øyne).
Ruccula Skrevet 25. mai 2016 #18 Skrevet 25. mai 2016 Det er 10 000 katter bare i Buskerud som står uten hjem... Svært mange av disse må avlives fordi det ikke finnes nok hjem.. Dyrebeskyttelsen har overhode ikke kapasitet nok og kan ikke ta imot flere. Du går bevist inn for å lage flere kattunger fordi katten har fin orange farge.... Jadda... At det går an!!! 10
Tvist Skrevet 25. mai 2016 #19 Skrevet 25. mai 2016 Hvordan ble dette en tråd om biologiske/ikkebiologiske barn? Det er noe helt annet. Mennesker har et bevisst ønske om barn, og vurderer bevist om de vil ha barn eller ikke. Katter får ikke unger fordi de vil ha det, men fordi eier vil at de skal få det. Det er noe helt annet. Det finnes plenty å velge mellom. Vil du drive avl får du skaffe deg en rasekatt, men da må du ta alt arbeidet med det også. Utstilling, undersøkelse av begge foreldre og besteforeldre osv. Rasekatter kan du selge for noen tusen kroner, men du tjener ikke penger på det allikevel. Man må betale for rasekatter, de er det fortsatt et marked for. Huskatter får du ikke solgt for 7.000 kr pr stk, de blir praktisk talt kastet etter deg, har sett annonser der de tilbyr seg å betale om noen tar katten. Og i tilfelle noen lurer: Nei, jeg har og vil ikke ha barn, biologiske eller annet. Katter har jeg, to kastrerte som aldri har fått unger. 2
Tabris Skrevet 25. mai 2016 #20 Skrevet 25. mai 2016 (endret) Jeg for min del vil ikke juble den dagen man kun kan få tak i rasekatter gjennom oppdrettere. Da blir det gravøl for katten som art, for min del. Vanlig huskatt er så helsemessige friske og bestandige som de er nettopp fordi de fortsatt hovedsaklig parrer seg fritt og dermed styres arten fortsatt ganske mye etter "survival of the fittest"-prinsippet. Det er jo så mye helse- og mentalproblemer i de aller fleste hunderaser at det er til å gråte av. Jeg ønsker ikke samme skjebne for katten. Når det er sagt, så er da selvsagt heller ikke TS ønske om å parre sin katt fordi den er søt og snill og har pen farge heller en særlig god ide. Når nå situasjonen er som den er, så er flere kattunger det siste vi trenger. Og det å parre katter (eller hunder) fordi de er snille og pene er utrolig useriøst og fører ikke til noe annet enn å ødelegge for både avl og arten generelt. Ryddet for spekulasjoner. Kragebein, mod Endret 25. mai 2016 av Kragebein 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå