Aircondition Skrevet 25. mai 2016 #1 Skrevet 25. mai 2016 Jeg skal være klassekontakt fra høsten, og ser veldig fram til det. Dette er en veldig liten skole, og de blir fem(!) førsteklassinger. Første og andre blir en del sammen og da er de tretten totalt. Hvordan er det med klassesparing? Når begynner man egentlig med dette? Jeg ser for meg at jo tidligere jo bedre. Vi skal ordne en gave til hun som hadde førskolebarna, og hvis det blir noen kroner til overs hadde det jo vært fint om dette kunne gått til klassesparing. Hva kan en førsteklasse gjøre for å spare penger?
jupiter_c Skrevet 25. mai 2016 #2 Skrevet 25. mai 2016 vi har pleid å ha ca 100kr i halvåret som innbetaling til klassekasse. har aldri hatt noe annen sparing enn dette.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #3 Skrevet 25. mai 2016 Hva skal de ha penger til? Skolegang skal være gratis. Hva sier de andre foreldrene? Å innføre tvangsinnbetaling uten at alle er enige er en uting. Anonymkode: eae1d...0aa 4
Kristanna Skrevet 25. mai 2016 #4 Skrevet 25. mai 2016 Vi innførte det fra 1. klasse. Selvsagt frivillig, men de fleste betalte 100 kr i halvåret. Pengene går til mat på sommer og juleavslutning, blomst til lærer og ved et par anledninger har vi kjøpt akebrett, fotball o.l til å bruke i friminuttene.
tussi680 Skrevet 25. mai 2016 #5 Skrevet 25. mai 2016 Klassesparing da tenker jeg på turer automatisk. Men vi har aldri hatt klassesparing i grunnskolen/ barneskolen. Det var det skolen som tok seg av. Ungene fikk lov å ha med seg litt lommepenger, det var greit.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #6 Skrevet 25. mai 2016 Vi hadde som regel vaffelselging og slikt på det lokale kjøpesenteret for å samle inn til klassekassen. Anonymkode: f1a5b...0a9
Milla29 Skrevet 25. mai 2016 #7 Skrevet 25. mai 2016 Eldstemann her begynte også i en liten klasse i første klasse & elever, nå vokst til 13) og vi hadde klassekasse der hver av elevene tok med seg 200,- i starten av skoleåret som gikk til avslutning, julegrøt, sommergave til lærer ol. De var også sammen med klassen over i de fleste fag og hadde derfor avslutning ol sammen med disse. De som ønsket å være med på klasse kassen sendte enten med ungene 200,- i en konvolutt som lærer ga til klassekontakten eller overførte til klassekontaktens konto (sånn gjør vi det i yngste sin klasse). Man kan jo ikke pålegge noen å være med på å betale inn til klassekasse, så ingen navn ble notert. Dette var helt frivillig, og så brukte man det man hadde til å finne på passende avslutning og lærergave ol.
HemmeligBruker Skrevet 25. mai 2016 #8 Skrevet 25. mai 2016 Vi hadde heller ikke klassesparing med innbetalinger, men solgte vafler, julekaker, inngangsbiletter til revyer, deltok i konkurranser osv. Det ble overraskende mye penger av det, og sikkert mye bedre for foreldre som ikke har så mye ekstra å rutte med.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #9 Skrevet 25. mai 2016 Vi pleier å sette inn 100 kr ved skolestart hvert år som går til sosiale arrangementer for klassen. F.eks. kjeks og saft, blomster, gave ved skoleslutt og lignende. Helt frivillig og ingen navn noteres. Det regnes ikke at alle kan betale, og det understrekes alltid at det ikke er noen tvang. Foreldrestyrt. Anonymkode: 25fef...0f1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #10 Skrevet 25. mai 2016 Her begynner man i førsteklasse med det, men det er selvfølgelig helt frivillig. 100 kr i halvåret er det her. Pengene har blitt brukt til baller og andre leker til klassen (skolen har lite budsjett til sånt), gave til klassekontakter til jul, sosiale arrangementer for ungene og ellers til klasseturer til feks Teknisk museum o.l. Eneste innntekt ellers er loddsalg på juleavslutningen. Det er i dag ingen skoler som har økonomi til å ta med ungene på turer, så klassekasser til dette er egentlig helt nødvendig. Anonymkode: 87222...d2e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #11 Skrevet 25. mai 2016 Jeg er mamma til en førsteklassing, og har aldri hørt snakk om noe felles klassesparing for vår klasse. Slik jeg har forstått det har FAU sin kasse som blant annet går til blomster til lærere. Pålegg til fellesfrokoster som blir arrangert tar vi med (1 type pålegg per barn), så deler de på det som kommer. Det går kanskje an å oppmuntre foreldrene til å avlevere panteflaskene sine på skolen, slik at barna kan gå på tur med læreren til nærmeste matbutikk for å pante flasker? Jeg ser likevel for meg at det er de med mest penger som kanskje kommer til å delta på dette. Hos oss har vår klasse vunnet 10.000 kr til en pedagogisk utflukt da det var foreldrene til denne klassens elever som var flinkest til å svare (høyest svar%) på en undersøkelse som hadde å gjøre med ulike forhold på skolen og SFO. Du kan jo undersøke hvilke type muligheter som finnes i det terrenget? Lykke til i jobben! Anonymkode: a7ff3...739
Zienna Skrevet 25. mai 2016 #12 Skrevet 25. mai 2016 Jeg husker med gru hvordan det var på min skole. Hver mandag måtte vi ha med oss penger, og gikk èn og èn fram til lærer med pengene. Det var sikkert ikke mye, men to av barna hadde aldri noe med seg. Foreldrene hadde ikke råd, eller de brydde seg ikke. Det må ha vært vondt for de to. Som voksen og mor ble jeg veldig obs på at slik uthengning aldri må skje. Når enkelte mødre (alltid mødrene) ble veldig ivrige på foreldremøtene om alt vi foreldre skule bidra med (kakebaking, julepynting osv.) var jeg aldri enig. Jeg visste at der fantes barn i klassen hvor foreldrene aldri ville komme til å stille. Disse barna måtte skånes. Unger kan plukke blomster i marka for å gi til læreren når skoleåret er over. La dem selv samle inn flasker slik at de har penger til litt ekstra. Selv 1.klassinger kan gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå