Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det egentlig noe godt som har kommet ut av religion ?

Anonymkode: 60de5...506

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det egentlig noe godt som har kommet ut av religion ?

Har du egentlig temkt gjennom spørsmålet ditt?

Anonymkode: e2b6b...8c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du egentlig temkt gjennom spørsmålet ditt?

Jeg kan se at du ikke har det. Du er jo tross alt ikke i stand til å svare på et enkelt spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan se at du ikke har det. Du er jo tross alt ikke i stand til å svare på et enkelt spørsmål.

Jeg forsøkte å få deg til å reflektere over det du spør om, men det er tydeligvis nytteløst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hva jeg spør om. Men siden du ikke svarer så tolker jeg det som et nei.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skolevesen (se på protestantismens utvikling i Norge). Medisin (islamske intelektuelle tok vare på den gamle, greske kunnskapen, for så å bringe den tilbake til Europa noen århundrer senere). Boktrykkerkunsten var jo i stor grad for bibelen og andre religiøse tekster, så munkene skulle slippe å skrive alt for hånd. Skriftlærdom og leseferdigheter generelt.

Men for all del. Du må gjerne tenke at religion er roten til alt vondt. Problemet er ikke religionene i seg selv, det er menneskene som misbruker dem.

Anonymkode: 475e1...ab1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva jeg spør om. Men siden du ikke svarer så tolker jeg det som et nei.

Nei, det gjør du ikke. Spørsmålet ditt er både historieløst og perspektivløst. Jeg gidder ikke å kommentere det.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skolevesen (se på protestantismens utvikling i Norge). Medisin (islamske intelektuelle tok vare på den gamle, greske kunnskapen, for så å bringe den tilbake til Europa noen århundrer senere). Boktrykkerkunsten var jo i stor grad for bibelen og andre religiøse tekster, så munkene skulle slippe å skrive alt for hånd. Skriftlærdom og leseferdigheter generelt.

Men for all del. Du må gjerne tenke at religion er roten til alt vondt. Problemet er ikke religionene i seg selv, det er menneskene som misbruker dem.

Fordi noe er oppfunnet av religiøse, betyr det ikke at religionen har ført noe bra med seg. Medisin er jo et prakteksempel på dette. Forestill deg hvor mange som har dødd fordi sterkt religiøse mennesker har hatt tro på prester og utdrivelse av onde ånder fremfor diagnosering. Eller heksebrenning ved helbreding med planter.

Det nærmeste jeg kan komme på av gode ting som kommer av religion må muligens være den ene alkoholikeren i året som klarer å tørrlegge seg selv fordi de "finner gud". Men disse er jo filletall i forhold til alle som dør pga religion, direkte eller indirekte.

Og så har du jo disse veldedighetene, frelsesarméen og slikt. Men ærlig talt så er de jo bare vanlige mennesker som hjelper folk, og så skal de plutselig blande en gud inn i det hele. Merkelig det, hvordan de våger å blande seg inn i og sabotere "guds plan", og grunnene hans for at han gjorde disse menneskene fattige i det hele tatt.

Så nei, du kan vel ikke direkte si at religion fører noe godt med seg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør du ikke. Spørsmålet ditt er både historieløst og perspektivløst. Jeg gidder ikke å kommentere det.

Jeg tolker det som at svaret er nei. Hadde du kommet med noen mot argumenter så, men det gjør du jo ikke.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Lauge skrev:

Fordi noe er oppfunnet av religiøse, betyr det ikke at religionen har ført noe bra med seg. Medisin er jo et prakteksempel på dette. Forestill deg hvor mange som har dødd fordi sterkt religiøse mennesker har hatt tro på prester og utdrivelse av onde ånder fremfor diagnosering. Eller heksebrenning ved helbreding med planter.

Det nærmeste jeg kan komme på av gode ting som kommer av religion må muligens være den ene alkoholikeren i året som klarer å tørrlegge seg selv fordi de "finner gud". Men disse er jo filletall i forhold til alle som dør pga religion, direkte eller indirekte.

Og så har du jo disse veldedighetene, frelsesarméen og slikt. Men ærlig talt så er de jo bare vanlige mennesker som hjelper folk, og så skal de plutselig blande en gud inn i det hele. Merkelig det, hvordan de våger å blande seg inn i og sabotere "guds plan", og grunnene hans for at han gjorde disse menneskene fattige i det hele tatt.

Så nei, du kan vel ikke direkte si at religion fører noe godt med seg.

Tenker du på røde kors som ble stiftet av kristne basert på nestekjærlighet eller er det legemedisinen som ble til vha kristne forskere?

Skrevet
19 minutter siden, debatant skrev:

Tenker du på røde kors som ble stiftet av kristne basert på nestekjærlighet eller er det legemedisinen som ble til vha kristne forskere?

Røde kors er ikke et religiøst fenomen?? Hele poenget med røde kors er jo å hjelpe uavhengig av religion, etnisitet, politisk ståsted osv. De bruker korset (i nord) fordi det er et symbol vi gjenkjenner, og så bruker de halvmåne, krystall og andre symboler der hvor de gir mer mening.

Uavhengig av om forskerne var kristne eller ikke, så er medisiner fortsatt vitenskapelige funn. Behandling som IKKE er medisinsk er jo for eksempel prestene fra 1349 med fuglemasker som de trodde gav dem immunitet fra sykdommen. Eksorsisme eller fjernhealing (nærhealing også forsåvidt) er også gode eksempler på behandling uten dokumentert effekt som troende har full tiltro til - nettopp på grunn av troa si. Aldri reddet noen.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

cause and effect. Har vi de greiene fordi vi har religion?  Hadde det utviklet seg uten?
Er det at religion har hatt mye makt som samfunninstitusjon gitt den anledning til å utvikle ting?

24 minutter siden, debatant skrev:

Mener du at det ikke eksistere kjærlighet før Jesus sa "ey,vær litt greie med hverandra da!" ?

Tror helt ærlig at alt dette hadde falt på plass før eller senere. Problemet med religion er ikke kjærlighetsbudet eller misbruket nødvendigvis, men dens rolle i samfunnet.
Ikke lov å kritisere og ikke lov å gå imot. Enten er du med oss eller dem(djevelen!) sånn har det lenge vert, og det har gitt folk for mye makt som konger og politikere bare kan drømme om.

En moralsk overtak over folket. "Det er riktig fordi jeg sier det!"
Det er dt som er problemet med religion

Anonymkode: 3d6e0...4bd

AnonymBruker
Skrevet

'There was a time when religion ruled the world. It is known as the Dark Ages.'

• Liker 3
Skrevet (endret)

Røde kors er ikke et religiøst fenomen?? Hele poenget med røde kors er jo å hjelpe uavhengig av religion, etnisitet, politisk ståsted osv. De bruker korset (i nord) fordi det er et symbol vi gjenkjenner, og så bruker de halvmåne, krystall og andre symboler der hvor de gir mer mening.

Uavhengig av om forskerne var kristne eller ikke, så er medisiner fortsatt vitenskapelige funn. Behandling som IKKE er medisinsk er jo for eksempel prestene fra 1349 med fuglemasker som de trodde gav dem immunitet fra sykdommen. Eksorsisme eller fjernhealing (nærhealing også forsåvidt) er også gode eksempler på behandling uten dokumentert effekt som troende har full tiltro til - nettopp på grunn av troa si. Aldri reddet noen.

Det virker som om du mener kristent med religiøst. Hvilket er fordummende. Men Røde kors har helt klare kristne røtter. Om du sto i kristendom, la du kanskje merke til at korset har en sentral rolle der??

Moderne vitenskap er en KRISTEN nyvinning på linje med skoler og sykehus..

Endret av debatant
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

'There was a time when religion ruled the world. It is known as the Dark Ages.'

Det var en gang vi i Norge klarte å formulere oss på norsk, Det startet med reformasjonen :)

Endret av debatant
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke prester som brukte fuglemaskene under pesten, men bartskjærere - som var de som hadde det medisinske ansvaret den gangen. Og det interessante er at disse maskene faktisk til en viss grad beskyttet mot smitte.

Å påstå at troende har full tiltro til eksorsisme og fjernhealing er i beste fall en overdrivelse. Det er ikke et generelt fenomen blant kristne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...