Gå til innhold

"jeg kan gå på do og drite ut et bedre forbilde enn deg"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det sa min stesønn til min samboer i sted og har nå stukket av. Han er 16 år. Min stesønn har vært her i 1 uke i strekk med meg og småsøskene sine. Vi har hatt det kjempekjekt, men med en gang faren kommer hjem fra jobb, blir det krangling. Vet ikke hva jeg skal gjøre mer.

Anonymkode: a2eb3...b8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trassige 16 åringer er ikke unormalt. Sett ned foten, ikke la dere bli overtrampa.

AnonymBruker
Skrevet

Sette ned foten, hvordan? Jeg har dessverre ikke like mye å si her som mor og far. Min stesønn er hos meg hver gang faren reiser bort på jobb eller drar på turer. Han trives og være her, uten far og mor. Det blir alltid krangling når far er hjemme. Far hakker på sønn og sønn hakker på far. Jeg reiser utenlands med alle ungene På fredag (alene, uten far), men ønsker selvsagt at far og sønn skal skvære opp før de er borte fra hverandre i 2 uker. Stesønn er aldri krass eller stygg mot meg. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Sette ned foten, hvordan? Jeg har dessverre ikke like mye å si her som mor og far. Min stesønn er hos meg hver gang faren reiser bort på jobb eller drar på turer. Han trives og være her, uten far og mor. Det blir alltid krangling når far er hjemme. Far hakker på sønn og sønn hakker på far. Jeg reiser utenlands med alle ungene På fredag (alene, uten far), men ønsker selvsagt at far og sønn skal skvære opp før de er borte fra hverandre i 2 uker. Stesønn er aldri krass eller stygg mot meg. 

Foreslå at stesønnen bare bor hos moren.

Siden Bf ikke klarer å oppføre seg modent og vite når å backe off.

Jeg mener det.

Anonymkode: 4f9b6...10c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreslå at stesønnen bare bor hos moren.

Siden Bf ikke klarer å oppføre seg modent og vite når å backe off.

Jeg mener det.

Takk for svar. Han har det ikke så kjekt hos mor heller, vet jeg. Mor har slitt med at tiden Ikke strekker nok til? siden hun har ett barn fra tidligere forhold som sliter (ekstremt) psykisk. Avtalen, på papiret, er at min stesønn skal være hos oss 1 gang i uken og annen hver helg, men så lenge far er borte, da er han her hele tiden. Til tross for at jeg har strengere regler enn både far og mor når det gjelder innetider og lekselesing. Jeg føler ikke vi bare kan skyve alt ansvaret over på mor heller. Min stesønn er likedan med sin mor som han er med far. Jeg ønsker heller å finne en løsning. Far dro nå til en kompis. Jeg ringte til min stesønn og ba han komme hjem, for far er ikke her. Han kom nettopp inn døren. 

Skrevet

Far må komme på banen. Når sønnen er hos han må han ta ansvar og være tilstede. Ikke misforstå,  det er flott at du tar ansvar som stemor men det betyr ikke at far kan løpe fritt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Han har det ikke så kjekt hos mor heller, vet jeg. Mor har slitt med at tiden Ikke strekker nok til? siden hun har ett barn fra tidligere forhold som sliter (ekstremt) psykisk. Avtalen, på papiret, er at min stesønn skal være hos oss 1 gang i uken og annen hver helg, men så lenge far er borte, da er han her hele tiden. Til tross for at jeg har strengere regler enn både far og mor når det gjelder innetider og lekselesing. Jeg føler ikke vi bare kan skyve alt ansvaret over på mor heller. Min stesønn er likedan med sin mor som han er med far. Jeg ønsker heller å finne en løsning. Far dro nå til en kompis. Jeg ringte til min stesønn og ba han komme hjem, for far er ikke her. Han kom nettopp inn døren. 

Ok,men da må barnefar lære seg oppføre, det sier litt at han er villig til å komme hjem når far ikke er tilstede.

Seff skal det stilles krav til 16 åringen,og du sier selv at når han er der alene  med deg har du strengere regler,så det er ikke det går på-far må trekke seg vekk slutte å klage, hakke og lage bråk, la han være.

Seff burde 16 åringen gjøre det selv, men han er ungdom, med masse hormoner,så ansvaret er mer på far.

Slik jeg ser sitausjonen kan det hende at sønnen til slutt rømmer for godt, eller over en lengre periode,.

Hilsen en på 35 som kjenner seg igjen fra da jeg var på den alderen,og som også stakk hjemmefra og ikke snakket med m og p på 4 mnd.

Det er ikke alltid det nyter å kjøre hard mot hard,

Kanskje vise bf tråden? der kjenner du han best om det for han til å se på en annen måte-

• Liker 1
Skrevet

Det at du, TS, har et godt forhold til gutten er enormt verdifult! Ta vare på det! 

At han velger å utagere mot far kan være fordi han føler seg 100% trygg på far, og dermed er det faren som får all dritten. 

Din samboer burde kanskje oppsøke hjelp for å bli bedre på å håndtere kommunikasjon med gutten. Det er tross alt den voksne mannen som vi forventer at oppfører seg voksent her! 

Det høres ut som om gutten har sitt å slite med, og at situasjonen hos moren er krevende for han. Har du forsøkt å snakke med han om hvordan han opplever hverdagen og de to hjemmene sine? Som i en åpen dialog, ikke konfronterende?

Jeg har veldig tro på åpne samtaler med ungdommer. De glimter ofte til og viser mye mer innsikt enn en del gir de kreditt for. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er faren et godt forbilde da? (Jeg er jammen imponert over metaforbruken til gutten, det skal han ha). Dette er jo først og fremst en sak mellom far og sønn, hva faren finner seg i av tilsnakk, hvordan få slutt på all krangling, og løsningen må ligge hos faren. Han må gjøre noe her, gi konsekvenser for språkbruk, bygge bedre relasjon, forebygge slike situasjoner, snakke ut med sønnen. Hvordan snakker far til sønn?

Anonymkode: a80a5...f8e

Skrevet

Si til barnefaren at han har en sjanse i livet til å gi sin sønn en god oppvekst. Denne sjansen sklir fra han for hver dag. Hvorfor krangler faren tilbake til en 16 år gammel, sårbar gutt? Det hører jaggu med ansvaret som forelder å håndtere tenåringsfasen vel så bra som andre faser i livet til sitt barn. 

Det er desverre hverdagen til gutten, som til syvende og sist blir de minnene han sitter igjen med i livet. En god og trygg hverdag, er det beste man kan gi sine barn. Kjempefint at du har så godt forhold til gutten, han trenger noen å stole på som ikke blir sint på han for hver minste ting. 

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir alltid krangling når far er hjemme. Far hakker på sønn og sønn hakker på far. Stesønn er aldri krass eller stygg mot meg. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far dro nå til en kompis. Jeg ringte til min stesønn og ba han komme hjem, for far er ikke her. Han kom nettopp inn døren. 

Det høres egentlig ut som sønnen har helt rett. Her er det først og frems far som må ta tak. Hvis far klarer å få orden på sine egne problemer og oppførsel så kan dere begynne å slå ned på sønnens, hvis det fortsetter. Hvis faren hele tiden får fripass for oppførselen sin, mens sønnen blir irrettesatt, vil det bare fortsette å øke avstanden og problemene mellom dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker som så at når gutten kommer med et slikt utsagn så har han nok et poeng. Og det at faren bare stikker av i hytt og pine og velger å bare gi deg alt ansvaret sier mye om hans rolle som far. Forstår godt at gutten føler som han gjør, han blir jo sviktet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...