Gå til innhold

Til dere som har katt og er gravide.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har to katter som er innekatter. Doen rengjør samboeren min, men jeg har de ofte i sengen og koser med de. Gir de en kyss osv. Galne kattedama som jeg er. Hvordan forebygger dere det med den bakterien taxoplasmose eller hva det nå heter? Er det stor fare for at jeg kan bli smittet? Og hvordan man vet om man smittet? det gir jo ingen symptomer ! Og de få symptomene man får er vel vanlige "forkjølelse" symptomer. 

Anonymkode: 9a6d2...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har utelatt men koser på han som vanlig, gjorde det forrige gang også. Sjansen for å bli smittet av innekatter er vel så å si null så ville bare fortsatt som før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, A4-livet skrev:

Jeg har utelatt men koser på han som vanlig, gjorde det forrige gang også. Sjansen for å bli smittet av innekatter er vel så å si null så ville bare fortsatt som før :)

Kan ikke la være å kose med de, er jo babyene mine de også ;) Hehe.

Har hørt at det er ikke så vanlig å bli smittet av den bakterien i norge, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Koste som vanlig, lot vær å røre rundt rompa, men det gjorde jeg ikke til vanlig heller.. :P Vasket hendene etter masse kos, og om han snøs.. (Men det gjør jeg til vanlig og.)

Anonymkode: fdbbf...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større sjanse for å bli smittet via uvaskede grønnsaker for og si det sånn.... Mye hysteri rundt det der helt unødvendig. Normal hygiene og kontakt lege hvis du blir forkjøla ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toxoplasmose er ekstremt vanskelig å bli smittet av via katter generelt.
Først må katten få i seg parasitten, noe som ikke er spesielt vanlig fra før av og sånn ca helt umulig for innekatter siden parasitten finnes i jord ute.
Så må du i praksis få parasittinfisert kattebæsj på fingrene og så må du putte disse fingrene rett i munnen.

Å få parasitten i seg direkte fra pelsen eller snuten på katten du koser på er, såvidt jeg har skjønt, så godt som umulig.

Har du først blitt smittet av parasitten er toxoplasmose helt ufarlig for vanlige mennesker og sykdommen går over av seg selv. Har du først hatt den, er du immun resten av livet.
De eneste som skal være forsiktige med tanke på toxoplasmose er gravide kvinner, da parasitten *kan* føre til fosterskader. Har den gravide kvinnen allerede vært smittet av toxoplasmose tidligere i livet, er hun immun mot parasitten også i svangerskapet og det medfører dermed ingen fare for fosteret.

Endret av Minya
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er fosterhjem for puser og har i perioder 10-14 katter her i huset med stort gjennomtrekk (altså nye katter hele tiden). Gjør akkurat som vanlig. Altså tar doer, gir medisiner, steller, koser osv. Negativ på test jeg tok for det. Å bli smittet med det i Norge via katt er svært, svært sjeldent. Det er flere i samme organisasjonen som også har vært gravide, samtlige har vært friske, altså ikke smittet, de ti åra jeg har holdt på med dette.

Anonymkode: 5c8fa...677

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke ha ofret det en tanke. Som andre sier, så er det vanskelig å bli smittet av dette. Og i Norge, er ikke dette utbredt blant katter i det hele tatt.
Dessuten er dine katter innekatter, hvor skulle de få det fra?

Anonymkode: 19ce8...3e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en blodprøve hos legen, så får du sjekket om du er immun eller ikke.. Bare kos med kattene du😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, kulie skrev:

Ta en blodprøve hos legen, så får du sjekket om du er immun eller ikke.. Bare kos med kattene du😊

Har lest at slike blodprøver koster samfunnet mye penger og de velger derfor ikke ta slike prøver med mindre det er en mistanke. Dessuten så tør jeg ikke ta denne prøven i tilfelle den er positiv :( best å ikke vite da. Hehe. Litt angst.

jo, kattene mine er innekatter men stakk av ett par ganger og var vekke i en hel dag. Så vet ikke, kanskje klarte de å få i seg denne bakterien på en eller annen måte. Den finnes jo jord også. Hvordan kan katter få det i seg hvis de ikke spiser jord ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har lest at slike blodprøver koster samfunnet mye penger og de velger derfor ikke ta slike prøver med mindre det er en mistanke. Dessuten så tør jeg ikke ta denne prøven i tilfelle den er positiv :( best å ikke vite da. Hehe. Litt angst.

jo, kattene mine er innekatter men stakk av ett par ganger og var vekke i en hel dag. Så vet ikke, kanskje klarte de å få i seg denne bakterien på en eller annen måte. Den finnes jo jord også. Hvordan kan katter få det i seg hvis de ikke spiser jord ute? 

Vet ikke.

Dersom mus og rotter og fugler også kan få denne parasitten, kan vel katten kanskje smittes gjennom å spise de smittede dyrene?

Anonymkode: c2149...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde som vanlig med våre katter, både koste med dem, sov med dem og tømte kattedoen. Det er ikke farlig å rense kattedoen når man er gravid. Man må faktisk spise avføringen for at man skal bli smittet (hvis kattene i det hele tatt er smittet da) så hvis man vasker hendene etter å ha renset kattedoen (det gjør vel alle uansett) er det ingen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var gravid testet de for toxo sammen med alle de andre blodprøvene. Hadde ikke bedt om å få gjøre det, de sa det var rutine. 

Om den skulle være positiv, så betyr jo ikke det nødvendigvis at du har toxo nå. Det kan også bety at du har antistoffene i deg, og har vært smittet på et tidligere tidspunkt.

Anonymkode: 920a1...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to katter som er innekatter. Doen rengjør samboeren min, men jeg har de ofte i sengen og koser med de. Gir de en kyss osv. Galne kattedama som jeg er. Hvordan forebygger dere det med den bakterien taxoplasmose eller hva det nå heter? Er det stor fare for at jeg kan bli smittet? Og hvordan man vet om man smittet? det gir jo ingen symptomer ! Og de få symptomene man får er vel vanlige "forkjølelse" symptomer. 

vi har en utekatt og en innekatt. samboer tar nå kattekassen. men jeg koser med dem som før. de er riktig nok ikke noe kosekatter noen av dem.. men klapper på dem og kysser dem gjerne på hodet :)  såvidt jeg husker, har jeg lest er det 2%  (hvis ikke det var 0.2%) gravide som blir smittet..jeg tok prøve for dette i uke 5 for å sjekke om jeg hadde antistoffer. ba om prøven. og måtte betale kr 100 siden det kom utenom de vanlige prøvene i uke 12. hadde jeg ventet til uke 12 hadde jeg kanskje fått den gratis. men jeg ville vite om jeg hadde antistoffer. det hadde jeg ikke. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

På mitt legekontor ble denne tatt i forbindelse med første svangerskapskontroll. Står oppført på arket med blodprøvesvarene. Jeg er oppvokst med 2 utekatter i over 15 år. Aldri vært smittet :) Det er forresten større sannsynlighet for å få dette i Norge via jord enn katter. Viktigere å skylle frukt og grønt med andre ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt katt mesteparten av livet, bodd mange år i utlandet, er dyrlege, har reist jorda rundt og spist "alt". Likevel har jeg ikke "klart" å bli smittet. De fleste nordmenn har ikke blitt smittet av toxoplasma (de er seronegative), og sjansen for å bli smittet for første gang som gravid (det er bare da det kan være en risiko) er liten. 

Det vanligste er sannsynligvis å bli smittet gjennom mat, siden en studie fant at dyrleger og katteeiere ikke var oftere seropositivite enn andre. Ift kattene, så er også de bare smittefarlige en kort periode etter at de blir smittet for første gang, noe som vanligvis skjer mens de er unge. Så blir de immune og skiller ikke lenger ut egg. Eggene er i avføringen, og det tar 1-2 døgn (husker ikke nøyaktig) før de blir smittsomme. 

Innekatter (jeg har også det) har i praksis ikke noen smittekilde, med mindre du gir dem rått kjøtt, noe du bør unngå. Mannen din tar allerede kattekassen, noe som er lurt (det gjør min også, selv om sannsynligheten for smitte er minimal). Ellers trenger du ikke ta noen forholdsregler. Ikke noe problem å kose med katten eller ha den i senga - med mindre den bæsjer i senga og du lar det ligge der i flere døgn, men begge deler er vel ganske usannsynlig. 😉 Slapp helt av! 

Anonymkode: 06c9c...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke.

Dersom mus og rotter og fugler også kan få denne parasitten, kan vel katten kanskje smittes gjennom å spise de smittede dyrene?

Anonymkode: c2149...92a

Katter blir smittet gjennom å spise mus etc ja. 

Anonymkode: 06c9c...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lot samboeren ta dokassa og var ekstra nøye med hygienen. Ellers er det jo ikke så mye å gjøre. Katten vi hadde kom hit midtveis i svangerskapet som fosterkatt via dyrebeskyttelsen og var født og oppvokst ute. Var mer bekymret for om grønnsakene til middagen var godt nok vasket :P

Anonymkode: 26a4d...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanlig hygiene, mannen tar doen.

Synes uansett ikke noe om å kysse på katter mtp parasitter og bakterier, så det hadde jeg stått over. De slikker seg tross alt i rumpa.

Anonymkode: 98053...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noe info om dette som virker troverdig! Jeg har to katter og fikk streng beskjed fra legen om dette med å unngå smitte, og det står i alle slags bøker og brosjyrer. Men ingen steder HVORDAN det smitter! Jeg konkluderte med at hvis dette var en supersmittsom sykdom som f.eks handlet om dråpesmitte, ville jeg uansett ikke klare å forebygge, fordi kona og jeg har vært særboere deler av svangerskapet og kattene måtte få ren do og matskål hver dag :) Godt å høre at jeg ikke vr helt på viddene da jeg satset på at god håndhygiene forebygger den typen smitte fra dyr til menneske i Norge. Jeg spiser jo selvsagt ikke kattebæsj, og vasker hendene før jeg selv skal spise eller lage mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...