Gjest Sunhands Skrevet 24. mai 2016 #1 Skrevet 24. mai 2016 Jeg skal hjelpe noen med skjemavegring å fylle ut søknad om lån fra boligkontoret i Oslo. Dessverre har jeg ikke akkurat noe mer greie på dette. Er det da det som heter startlån hos Husbanken? Personen har trygd. Dette? http://www.husbanken.no/startlaan/soknad/ Står kommune, men det kan også sendes til den enkelte bydel? Personen er veldig sikker på at han vil få lån siden han har 500.000 i egenkapital, men det ser ut som man også må ha ganske høy inntekt? Samtidig betaler han 11.000 i husleie på en kommunal bolig nå, så det har kanskje vist at han kan betale ned lån også?
Million Skrevet 24. mai 2016 #2 Skrevet 24. mai 2016 Husbanken, som kalles Boligkontoret i Oslo, krever at man først søker og får avslag i minst to vanlige banker, før man kan søke om lån hos dem. Det står på nettsidene deres her. Avslagene må dokumenteres, altså må de være skriftlige. Har din venn søkt og fått disse avslagene allerede? Bor vedkommende i Oslo allerede, og vil prøve å få kjøpt bolig i den bydelen han allerede bor? Se linken ovenfor. Der er det mulig å søke på nett. Dokumentasjon sendes da inn i papirform i etterkant. 1
Gjest Sunhands Skrevet 24. mai 2016 #3 Skrevet 24. mai 2016 12 minutter siden, Million skrev: Husbanken, som kalles Boligkontoret i Oslo, krever at man først søker og får avslag i minst to vanlige banker, før man kan søke om lån hos dem. Det står på nettsidene deres her. Avslagene må dokumenteres, altså må de være skriftlige. Har din venn søkt og fått disse avslagene allerede? Bor vedkommende i Oslo allerede, og vil prøve å få kjøpt bolig i den bydelen han allerede bor? Se linken ovenfor. Der er det mulig å søke på nett. Dokumentasjon sendes da inn i papirform i etterkant. Nei, han har ikke søkt om vanlig lån. Det sa de heller ikke noe om på Boligkontoret. Men han er tidligere narkoman og uføretrygdet, selv om han har ting på stell i dag. Da får jeg si at han må ringe Boligkontoret og høre om dette. Takk! Han bor i Oslo ja, men jeg tror han ser etter noe i flere bydeler. Han bor i en relativt dyr bydel i dag, så jeg tror det er tvilsomt at han får noe der.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #4 Skrevet 24. mai 2016 28 minutter siden, Sunhands skrev: Jeg skal hjelpe noen med skjemavegring å fylle ut søknad om lån fra boligkontoret i Oslo. Dessverre har jeg ikke akkurat noe mer greie på dette. Er det da det som heter startlån hos Husbanken? Personen har trygd. Dette? http://www.husbanken.no/startlaan/soknad/ Står kommune, men det kan også sendes til den enkelte bydel? Personen er veldig sikker på at han vil få lån siden han har 500.000 i egenkapital, men det ser ut som man også må ha ganske høy inntekt? Samtidig betaler han 11.000 i husleie på en kommunal bolig nå, så det har kanskje vist at han kan betale ned lån også? 11000 i kommunal bolig? F....meg skrekkelig. Er du da ufør så må det være vanskelig for de som ikke har jobbet. Anonymkode: d9d72...34f
Million Skrevet 24. mai 2016 #5 Skrevet 24. mai 2016 4 minutter siden, Sunhands skrev: Nei, han har ikke søkt om vanlig lån. Det sa de heller ikke noe om på Boligkontoret. Men han er tidligere narkoman og uføretrygdet, selv om han har ting på stell i dag. Da får jeg si at han må ringe Boligkontoret og høre om dette. Takk! Han bor i Oslo ja, men jeg tror han ser etter noe i flere bydeler. Han bor i en relativt dyr bydel i dag, så jeg tror det er tvilsomt at han får noe der. Hvis du ser på den listen over krav som står på siden jeg linket til ovenfor, er kravet om avslag fra to banker det nederste punktet på den listen.
Gjest Sunhands Skrevet 24. mai 2016 #6 Skrevet 24. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: 11000 i kommunal bolig? F....meg skrekkelig. Er du da ufør så må det være vanskelig for de som ikke har jobbet. Anonymkode: d9d72...34f Ja, jeg synes det er helt vilt. Det har jo ikke vært lett for ham å få leid seg en bolig, så han måtte ta til takke med denne som har en husleie på 11.000.. Og han har minstepensjon eller hva det heter. Hadde derfor vært bedre om han hadde fått seg noe selv som han heller kunne betale ned på. 8 minutter siden, Million skrev: Hvis du ser på den listen over krav som står på siden jeg linket til ovenfor, er kravet om avslag fra to banker det nederste punktet på den listen. Ja, bare synes det er så rart at de ikke har sagt noe om det, så tenkte kanskje han ville slippe unna. Men da får jeg bli med ham i banken i tillegg da..
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #7 Skrevet 24. mai 2016 Be han gå til lege og be om legeerklæring på at han trenger et stabilt boforhold. Det har han krav på. Anonymkode: c21f6...cb7 2
Gjest Sunhands Skrevet 25. mai 2016 #8 Skrevet 25. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Be han gå til lege og be om legeerklæring på at han trenger et stabilt boforhold. Det har han krav på. Anonymkode: c21f6...cb7 Ja, kan dette hjelpe ham i prosessen? Han er rusfri nå, og det er ganske kaotisk der han bor. Det har vel vært tre-fire branner de siste par årene, han har hatt innbrudd i boden, det er stadige politiutrykninger m.m.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #9 Skrevet 25. mai 2016 6 timer siden, Sunhands skrev: Ja, kan dette hjelpe ham i prosessen? Han er rusfri nå, og det er ganske kaotisk der han bor. Det har vel vært tre-fire branner de siste par årene, han har hatt innbrudd i boden, det er stadige politiutrykninger m.m. Skulle til å svare at han kan ha krav på å kjøpe den kommunale boligen når han har bodd der i fem år, men hvis det er et dårlig miljø i blokka er det kanskje ikke relevant. Han må som andre skriver ha fått avslag i banken, men det er egentlig ikke noe problem siden han er trygdet, han kan bare bekrefte overfor kunderådgiveren at han trenger et avslag. Han bør også søke støtte (boligtilskudd) selv om han har egenkapital siden prisene i Oslo er så høye. Han kan også søke startlån i andre kommuner i samme slengen hvis han kan tenke seg å bo utenfor selve Oslo. En legeerklæring om at han trenger et mer stabilt og rolig sted å bo ville jeg lagt ved. Anonymkode: f4ddd...09e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #10 Skrevet 25. mai 2016 11 timer siden, Sunhands skrev: Jeg skal hjelpe noen med skjemavegring å fylle ut søknad om lån fra boligkontoret i Oslo. Dessverre har jeg ikke akkurat noe mer greie på dette. Er det da det som heter startlån hos Husbanken? Personen har trygd. Dette? http://www.husbanken.no/startlaan/soknad/ Står kommune, men det kan også sendes til den enkelte bydel? Personen er veldig sikker på at han vil få lån siden han har 500.000 i egenkapital, men det ser ut som man også må ha ganske høy inntekt? Samtidig betaler han 11.000 i husleie på en kommunal bolig nå, så det har kanskje vist at han kan betale ned lån også? Kommunen har veiledningsplikt. Kontakt den bydelene personen bor i, og få hjelp der. Da får dere samtidig nødvendig informasjon rundt søkerprosessen og slipper usikkerhet m.m. Anonymkode: dc639...039 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #11 Skrevet 25. mai 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommunen har veiledningsplikt. Kontakt den bydelene personen bor i, og få hjelp der. Da får dere samtidig nødvendig informasjon rundt søkerprosessen og slipper usikkerhet m.m. Anonymkode: dc639...039 Kommunen kan likevel stille seg negative, men plikter å sende søknaden til husbanken og husbanken kan innvilge søknad selv om boligkontoret stilte seg tvilende til utfallet. Anonymkode: f4ddd...09e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #12 Skrevet 25. mai 2016 Blir garantert ikke noe startlån innvilget, siden fyren har 500k i egenkapital. Startlånskravene er kraftig skjerpet inn, og gis kun til folk som er MEGET vanskeligstilte. Det gis f.eks opp til 50 års nedbetalingstid på evn lån. Og egenkapital bør man ikke ha. Anonymkode: 438cb...0c1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #13 Skrevet 25. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir garantert ikke noe startlån innvilget, siden fyren har 500k i egenkapital. Startlånskravene er kraftig skjerpet inn, og gis kun til folk som er MEGET vanskeligstilte. Det gis f.eks opp til 50 års nedbetalingstid på evn lån. Og egenkapital bør man ikke ha. Anonymkode: 438cb...0c1 Jeg fikk startlån med BSU for 4 år siden. Trengte heller ikke å bruke BSUen for å betale boligen så jeg har kontoen enda. Men jeg bor ikke i Oslo og det er jo en stund siden jeg fikk lånet. Jeg hadde likevel prøvd hvertfall å søke, det skader jo ikke og en ufør eksnarkoman burde jo regnes blant de meget vanskligstilte. Anonymkode: 8fb3e...33f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #14 Skrevet 25. mai 2016 Her sitter mange amatøreksperter og gir råd i hytt og dynevær. Legeerklæring på at han trenger å komme seg bort fra nåværende bomiljø kan være til hjelp. Ellers er det de som jobber med startlån og tilskudd i den kommunen/bydelen man bor i som lettest kan veilede. De aller fleste reglene rundt startlån og tilskudd kan fravikes når behovet for bolig er der. Anonymkode: dc639...039 1
Gjest Sunhands Skrevet 25. mai 2016 #15 Skrevet 25. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Blir garantert ikke noe startlån innvilget, siden fyren har 500k i egenkapital. Startlånskravene er kraftig skjerpet inn, og gis kun til folk som er MEGET vanskeligstilte. Det gis f.eks opp til 50 års nedbetalingstid på evn lån. Og egenkapital bør man ikke ha. Anonymkode: 438cb...0c1 Det synes jeg høres rart ut. Han må vel være i målgruppa, det eneste jeg er bekymret for er at han ikke skal få fordi de anser ham som for dårlig. Han går fortsatt på metadon. Egenkapitalen har han etter en erstatning han fikk fra et fosterhjem der han ble seksuelt misbrukt. For å få leilighet i Oslo, må man jo fort opp i 2 mill. Blir fortsatt 1,5 i lån, og det er jo veldig mye lån.. Mer enn jeg ville fått med min gode lønn og faste jobb..
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #16 Skrevet 25. mai 2016 3 minutter siden, Sunhands skrev: Det synes jeg høres rart ut. Han må vel være i målgruppa, det eneste jeg er bekymret for er at han ikke skal få fordi de anser ham som for dårlig. Han går fortsatt på metadon. Egenkapitalen har han etter en erstatning han fikk fra et fosterhjem der han ble seksuelt misbrukt. For å få leilighet i Oslo, må man jo fort opp i 2 mill. Blir fortsatt 1,5 i lån, og det er jo veldig mye lån.. Mer enn jeg ville fått med min gode lønn og faste jobb.. Nå synes jegnikke du skal legge ut mer info om denne personen. Det er lett å finne frem til hvem dette gjelder. Anonymkode: dc639...039 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #17 Skrevet 25. mai 2016 1 time siden, Sunhands skrev: Det synes jeg høres rart ut. Han må vel være i målgruppa, det eneste jeg er bekymret for er at han ikke skal få fordi de anser ham som for dårlig. Han går fortsatt på metadon. Egenkapitalen har han etter en erstatning han fikk fra et fosterhjem der han ble seksuelt misbrukt. For å få leilighet i Oslo, må man jo fort opp i 2 mill. Blir fortsatt 1,5 i lån, og det er jo veldig mye lån.. Mer enn jeg ville fått med min gode lønn og faste jobb.. For fem, seks år siden kunne man få opptil 650 000 i boligtilskudd, men vet ikke om det var kun for de som måtte ha en bolig tilpasset handikappede. Men jeg vet om uføre som har fått 350 tusen i tilskudd. For en ettroms i Oslo må man gjerne opp i 1,7 - 2 mill. Hva om han søker startlån i flere kommuner samtidig rundt Oslo? Hvis de anser han som for dårlig, kan han få frivillig eller tvungen forvaltning under nav for å betale faste utgifter, det kan dere nevne i søknaden. Anonymkode: f4ddd...09e
Gjest Sunhands Skrevet 25. mai 2016 #18 Skrevet 25. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå synes jegnikke du skal legge ut mer info om denne personen. Det er lett å finne frem til hvem dette gjelder. Anonymkode: dc639...039 Takk for at du tenker på det, men jeg har gjort små justeringer.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. mai 2016 #19 Skrevet 26. mai 2016 Det er forskjell på 100'% finansiering og delfinansiering. Ordningen er gjennom husbanken, men startlånet administreres av kommunen. Startlånsøknad må sendes til den bydelen han ønsker å bo i. Startlån fra kommunen har en øvre grense for hvor mye man kan låne. Man må ha betjeningsevne for å få lånet. Kommunale boliger i Oslo er veldig dyre - de ble justert til markedspris for noen år siden. Men 11.000/mnd - selv om det er mye penger - er ikke spesielt dyr leie. Jeg ville sagt at det var svært normal leie. Leiligher til 2.000.000 i Oslo er ikke akkurat voldsomt romslig budsjett. Og 1.500.000 er heller ikke veldig høyt lån. Din venn har ikke minstepensjon - det er det kun eldre mennesker som ikke har jobbet før de ble 67 som har. Jeg tipper din venn enten har AAP eller uføretrygd. Uføretrygd blir beregnet etter tidligere inntekt og er nok ikke spesielt lukrativt for en som aldri har vært i jobb. Men minstepensjon er det ikke.
Atea Skrevet 26. mai 2016 #20 Skrevet 26. mai 2016 Han må ha fast inntekt. Går han på aap får han ikke startlån, men har han uføretrygd eller er i fast jobb, kan han ha krav på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå