Gå til innhold

Hvor farlig er fruktsukker?

Anbefalte innlegg

Gjest Tasia
Skrevet

Ble veldig skuffet da jeg gikk på vekten i dag og det viste seg at jeg har gått opp en kilo.. Klare ikke helt å forstå hvorfor, men begynte å tenke at jeg kanskje spiser for mye frukt og dermed får i meg mye sukker? 

Spiser som oftest frukt til frokost (gjerne eple), spiser frukt til lunsj og gjerne 2-3 ganger til om dagen.. Spiser jeg rett og slett for mye frukt? Er det derfor jeg ikke går ned i vekt? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tasia skrev:

Spiser jeg rett og slett for mye frukt?

Jeg ville nok begrenset meg til et par epler om dagen hvis jeg slanket meg.

Fruktsukker er selvsagt ikke farlig, men frukt inneholder kalorier og det er kalorier inn/ut som teller.

Har du kontroll på mengdene, veier du maten din og teller kaloriene?

Anonymkode: d37fa...039

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Grunnen til at du ikke går ned i vekt er selvsagt at du spiser flere kalorier enn du forbrenner. Det kan godt hende at mengden frukt du spiser har deler av skylden. Frukt inneholder jo en del sukker, og dermed kalorier.  Når vi anbefales å spise fem om dagen av frukt og grønt, sies det at bare to av disse fem bør være frukt. 

PS: Må bare tillegge at jeg har svart med den forutsetningen at du faktisk spiser annet enn frukt, også. 

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fruktsukker er selvsagt ikke farlig, men frukt inneholder kalorier og det er kalorier inn/ut som teller.

Hvis TS spiser kun eple til frokost er dette alt for lite.

Anonymkode: 5df1e...3ef

Skrevet

Spiser du vanlig mat i tillegg til frukt? Da er det ikke så rart du går opp i vekt. Har en bekjent som kun spiser frukt og drikker kaffe. Snakk om store mengder frukt, men så spiser hun ikke så mye annet heller. Hun har rast ned i vekt.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida, man kan fint spise et eple til frokost om man ikke er en frokostspiser. Det er en myte at man MÅ spise frokost. Enhver kan finne sitt spisemønster.

• Liker 1
Gjest Tasia
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser som oftest 3, men kan godt kutte ned :) Jeg verken veier maten eller teller kalorier, men skjønner at jeg må begynne med det nå. Kan ikke fortsette slik... 

7 minutter siden, Margit Spat skrev:

Grunnen til at du ikke går ned i vekt er selvsagt at du spiser flere kalorier enn du forbrenner. Det kan godt hende at mengden frukt du spiser har deler av skylden. Frukt inneholder jo en del sukker, og dermed kalorier.  Når vi anbefales å spise fem om dagen av frukt og grønt, sies det at bare to av disse fem bør være frukt. 

PS: Må bare tillegge at jeg har svart med den forutsetningen at du faktisk spiser annet enn frukt, også. 

Tror nok jeg burde kutte litt ned på frukt og heller spise mer grønnsaker. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 5df1e...3ef

Er ikke så glad i mat tidlig på dagen. 

5 minutter siden, Version 2.0 skrev:

Spiser du vanlig mat i tillegg til frukt? Da er det ikke så rart du går opp i vekt. Har en bekjent som kun spiser frukt og drikker kaffe. Snakk om store mengder frukt, men så spiser hun ikke så mye annet heller. Hun har rast ned i vekt.

Jeg vil si at jeg spiser vanlig ja. Spiser vel et knekkebrød og litt varmmat i tillegg. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, man kan fint spise et eple til frokost om man ikke er en frokostspiser. Det er en myte at man MÅ spise frokost. Enhver kan finne sitt spisemønster.

Enig :) 

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Er nok enklere å vite hva du gjør galt om du skiver ned alt du spiser i løpet av en dag og hvor mange kalorier dette blir. Så må du notere aktivitets nivå og høyde og vekt. Først da ser man hvor du feiler. 

Som de andre sier så er det kalori inn/ut som teller.

Endret av Runforit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...