Gå til innhold

Kjøttdeig-steking

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg lurer på,...

Kjøttdeig inneholder jo vann og fett som siver ut når man steker den, bruker dere å tømme av vannet/fettet, eller lar dere det dampe bort selv?

Jeg bruker å tømme det bort,...(for jeg liker ikke tanken på at kjøttdeigen blir "kokt" i vannet) Synes også konsistensen på kjøttdeigen blir bedre (tørrere).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hva jeg skal bruke det til, som oftest lager jeg en saus med kjøttdeig og da er det ikke så nøye om det er litt ekstra vann i.

Skrevet

Det blir mindre vann om du har sterkvarme og steker litt om gangen. Det er også fint om kjøttdeigen har romtemperatur (og ikke er iskald).

Gjest Genevieve
Skrevet

Kjøp kjøttdeig uten salt og vann, da slipper du det problemet.

Skrevet

Tror det var TV2 hjelper deg som testet den kjøttdeigen uten salt og vann, og fant ut at den "oppførte" seg eksakt likt i stekepanna som den vanlige..

Gjest Genevieve
Skrevet
Tror det var tv2 hjelper deg som testet den kjøttdeigen uten salt og vann' date=' og fant ut at den "oppførte" seg eksakt likt i stekepanna..[/quote']

Jeg snakker om fersk kjøttdeig fra slakteren, ikke Gilde sin.

Skrevet

Ok, jeg leste bare "uten salt og vann" jeg. :wink:

Skrevet

Kjøttdeig må eltes / røres før den stekes. Det er ikke så mye som skal til, men hvis du prøver, så vil du merke at den forandrer seg. Det skjer noe som gjør at kjøttfibrene binder vannet. Høres det rart ut? Prøv! 8)

Gjest Genevieve
Skrevet
Kjøttdeig må eltes / røres før den stekes. Det er ikke så mye som skal til, men hvis du prøver, så vil du merke at den forandrer seg. Det skjer noe som gjør at kjøttfibrene binder vannet. Høres det rart ut? Prøv!  8)

Det er salt som gjør kjøttdeigen seig, ikke vann.

Skrevet

Jeg øser ut kraften etter hvert, og så heller jeg den tilbake når jeg er ferdig å steke deigen og skal tilsette andre ingredienser. Dumt å kaste kraften, men liker heller ikke å koke kjøttdeigen!

Skrevet

Hvem sa at vann gjør kjøttdeigen seig? Ikke jeg i hvert fall. Det er riktig at salt gjør kjøttdeigen seig, men uansett så må den eltes. Da tåler den faktisk også å tilsettes ørlite ekstra vann, uten at det siver ut i panna :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...