leila Skrevet 31. oktober 2004 #1 Skrevet 31. oktober 2004 Min datter bestilte time hos legen uten meg og glemte timen. Dette resulterte i at vi fikk regning i posten for glemt time. Det jeg lurer nå på er om vi må betale denne ettersom hun er under 16. ? Har barn rett og slett lov til å bestille time selv? Hadde hun vært 16 og ville ha p-piller hadde jeg jo skjønt det for da er det vel lov? Undrende mor :-?
Gjest gjesta Skrevet 31. oktober 2004 #2 Skrevet 31. oktober 2004 Jeg vet ikke hva som er lov eller ei, men syntes at du som mor skal lære datteren din at når man har bestillt en time så møter man - og hvis ikke så må man betale. La jenten betale for timen selv, så lærer hun til en annen gang. Å frasi seg ansvaret fordi hun ikke var gammel nok, syntes ikke jeg noe om.
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2004 #3 Skrevet 31. oktober 2004 aller over 7 år skal betale for legetime, benyttet eller ikke...
Cilla Skrevet 1. november 2004 #5 Skrevet 1. november 2004 Er faktisk enig med Mie her, du skriver ikke hvor gammel datteren din er, men regner med hun er i ungdomsskole alder, og da bør man lære følgene av ting man gjør.
Gjest lilletroll Skrevet 1. november 2004 #6 Skrevet 1. november 2004 Jeg vet ikke hva som er lov eller ei, men syntes at du som mor skal lære datteren din at når man har bestillt en time så møter man - og hvis ikke så må man betale. La jenten betale for timen selv, så lærer hun til en annen gang. Å frasi seg ansvaret fordi hun ikke var gammel nok, syntes ikke jeg noe om. Signerer her jeg
aline Skrevet 1. november 2004 #7 Skrevet 1. november 2004 når man må betale for bestilt time som ikke avbestilles, uansett om man kommer eller ikke, så er jo det en god grunn til da. legen blir da sittende å vente på en pasient som ikke dukker opp, uten å få beskjed eller vite om personen kommer eller ikke. dette vil da føre til tapt inntekt for legen + at det ant blir forsinkelser for alle pasientene som kommer etter + at andre pasienter muligens må vente enda lenger før de i det hele tatt FÅR time, fordi den timen var booket bort på en pasient som glemte å møte. dette forandres ikke om det er en ungdom eller en voksen, det blir like mange konsekvenser uansett alderen på pasienten. at hun kanskje ikke skulle få bestilt time uten at du gjorde det for henne er vel en ting, men hvor gammel er hun da?
leila Skrevet 1. november 2004 Forfatter #8 Skrevet 1. november 2004 Ja ja ja er enig i alle innlegg her. Hun har allerede fått høre dette og hun får betale selv. Tenkte kanskje hun måtte ha med pårørende for å bestille time. Forstår helt klart at legen skal ha betalt, og jeg har ikke til hensikt å fraskrive meg ansvaret. Som mor er jeg ansvarlig for mine barns handlinger.... Hun er 15 år. I realiteten kan en tiåring gå og bestille time da, og det henger ikke på grep. Lurte egentlig på hvor grensen gikk. :o
14062003 Skrevet 1. november 2004 #9 Skrevet 1. november 2004 Grensen går på 18 år. Ingen under der har lov til å inngå avtaler. Hvorfor tror dere det er 18årsgrense på ørti mobiltjenester, postordesalg osv da...
Anglofil Skrevet 1. november 2004 #10 Skrevet 1. november 2004 Jeg vet ikke hva som er lov eller ei, men syntes at du som mor skal lære datteren din at når man har bestillt en time så møter man - og hvis ikke så må man betale. La jenten betale for timen selv, så lærer hun til en annen gang. Å frasi seg ansvaret fordi hun ikke var gammel nok, syntes ikke jeg noe om. Herregud! Det er da lov til å glemme! Bare man lærer og tar ansvar... Selv glemte jeg en frisørtime en gang, ønsker ikke å bli satt i bås fordi jeg har glemt én enkelt time. Selv er jeg alltid pliktoppfyllende, og du vet jo ikke om denne jenta også er det. Alle kan da gjøre en feil! Mvh Yvonne
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #11 Skrevet 1. november 2004 Vel, Yvonne, det er vel ikke det det er snakk om her. Alle kan glemme, men det koster som regel å glemme slike timer, og det må også denne jenten lære, enten hun er under 16 eller ikke. Det er nemlig det vi diskuterer, ikke om det er moralsk forkastelig å glemme.
Gjest Melk Skrevet 1. november 2004 #12 Skrevet 1. november 2004 Grensen går på 18 år. Ingen under der har lov til å inngå avtaler. Hvorfor tror dere det er 18årsgrense på ørti mobiltjenester, postordesalg osv da... Dette gjelder ikke avtaler der "selger" ikke får grunn til å tro at det er noe i veien med at personen bestiller varen. Og en legetime faller nok innenfor dette.
Gjest gjesta Skrevet 1. november 2004 #13 Skrevet 1. november 2004 Herregud! Det er da lov til å glemme! Bare man lærer og tar ansvar... Selv glemte jeg en frisørtime en gang, ønsker ikke å bli satt i bås fordi jeg har glemt én enkelt time. Selv er jeg alltid pliktoppfyllende, og du vet jo ikke om denne jenta også er det. Alle kan da gjøre en feil! Mvh Yvonne Selvsagt er det lov å glemme, alle gjør det. Og det er kjipt når man har funnet ut at man har glemt tannlegen eller hva det måtte være, mitt poeng er at man uansett gjør opp for seg. Mitt "råd" til hun som startet denne tråden, var at hun ikke forsøker å slippe unna denne regningen ved å hevde at datteren var for ung til å bestille. Etter min mening bør hun be datteren om å betale, for å lære henne nettopp det at man må ta ansvar. Og hvilken bås er det noen er blitt satt i? :klø:
Anglofil Skrevet 1. november 2004 #14 Skrevet 1. november 2004 Og hvilken bås er det noen er blitt satt i? :klø: Tenkte ikke på deg spesifikt, meg for meg så virket det som om at når man har glemt noe så er man automatisk en synder. Mvh Yvonne
14062003 Skrevet 1. november 2004 #15 Skrevet 1. november 2004 Dette gjelder ikke avtaler der "selger" ikke får grunn til å tro at det er noe i veien med at personen bestiller varen. Og en legetime faller nok innenfor dette. Hæ? Det har ikke om å være noe galt med personer, men om de er myndige eller ikke. Legekontoret vet godt at denne personen ikke er myndig utfra fødselsdatoen....
Cilla Skrevet 1. november 2004 #16 Skrevet 1. november 2004 Jeg er ganske sikker på at en person under 18 har lov til å bestille legetime selv, men er ikke helt sikker på aldersgrensene, tror dene r 13 år, men er barnet mellom 13 og 16 år eller noe slikt skal foreldrene ha beskjed om at barnet deres har hatt en legetime er barnet mellom 16(?) og 18 skal legen vurdere om foreldrene skal vite om legetimen eller ikke (avhenger av hva årsaken til timen er) Er litt usikker på aldersgrensene her, men jeg mener det er noe slikt.
waco Skrevet 1. november 2004 #17 Skrevet 1. november 2004 Er faktisk enig med Mie her' date=' du skriver ikke hvor gammel datteren din er, men regner med hun er i ungdomsskole alder, og da bør man lære følgene av ting man gjør.[/quote'] Ja burde hun få muligheten til å ta abort f eks da? Eller er "prinsippfastheten litt mindre prisippfast" når det kommer til stykket? Dere vil ha regler for reglenes skyld, og dere tar ikke hensyn til fornuften..... =( Leger og tannleger idag har 10-15 % av inntektene sine fra folk som ikke møter opp, ta fra legene den inntekten??? Hæææ, lære barn at leger og sykehus ikke er et gratis gode i vårt samfunn hvor vi setter gjeld på små barn samtidig som vi nekter dem å kjøpe røyk, i tillegg som vi lærer dem og ta ansvar? Kanskje jentungen var syk, og senere frisk og dermed glemt de handlingene hun gjorde da hun var syk? Waco
Gjest Melk Skrevet 1. november 2004 #18 Skrevet 1. november 2004 Cilla har rett mht vurdering om foreldre skal varsles, men det gjelder mellom 14 og 16. Over 16 har man bestemmelsesrett over egen kropp og legen har taushetspilkt uansett, man kan da bestille time så mye man vil.
waco Skrevet 2. november 2004 #19 Skrevet 2. november 2004 Cilla har rett mht vurdering om foreldre skal varsles' date=' men det gjelder mellom 14 og 16. Over 16 har man bestemmelsesrett over egen kropp og legen har taushetspilkt uansett, man kan da bestille time så mye man vil.[/quote'] Det høres litt rart ut at kriminell lavalder er 15 år da? Man kan bli straffet, - men ikke gå til doktoren... Waco Og, dere lurer på hvorfor jeg ler av samfunnet?
Gjest Melk Skrevet 2. november 2004 #20 Skrevet 2. november 2004 1. Legg merke til at jeg skrev at jeg ikke var helt sikker. 2. Man kan da gå til doktoren så mye man vil, selv om man er under 16!! Men legen vil da vurdere hvorvidt det kommer frem opplysninger som foreldrene bør informeres om slik at taushetsplikten opphører.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå