Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er så hastverk med å erstatte bankkortet som betalingsmiddel. Har de funnet opp hjulet på nytt igjen? Bankkortet / kredittkort tar veldig liten plass - og fungerer stort sett over store deler av jorden. Hvorfor egentlig dette hastverket med å erstatte noe som fungerer veldig godt allerede?

Hva er plutselig så gammeldags (og tungvindt) ved å betale med vanlige bankkort / kredittkort? Hva om mobiltelefonen er helt tom for batteri, defekt mobil, er uten dekning, kanskje ikke betalt mobil-regningen, eller betalingsapp som plutselig ikke fungerer?

Anonymkode: a6b76...378

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I noen land fungerer mobilen bedre som betalingsmiddel en kort. 

Anonymkode: 04dc4...08a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det heller ikke - og jeg jobber med utvikling av det...

Forøvrig virker mange av løsningene selv om man er tom for strøm. Men likevel. Jeg bruker ikke den løsningen vi har for det, jeg fatter ikke vitsen. 

Anonymkode: 7c348...0cd

Skrevet

I lommeboken min har jeg 15 kort. Jeg har 5-10 andre som jeg ikke har plass til. Alle disse kunne blitt erstattet med mobil. Det ville vært deilig å kunne brukt bare telefonen til alt. Det funker OK, men er jævlig knotete.

Hvis du ikke har penger funker vel alle betalingsmidler dårlig? Kort er heller ikke ufeilbarlig. Hvis appen ikke fungerer bruker du jo bare en annen. Til nød kan man som i dag bruke kontanter.

AnonymBruker
Skrevet

http://www.dinside.no/935426/vi-har-provd-mcash-paa-bunnpris-og-mobilepay-paa-rema-1000

Med én app som fungerer på enkelte steder, og en annen app som fungerer enkelte andre steder, blir vel slik mobil-betaling mer styr - enn faktisk nytte? Jeg ser rett og slett ikke fordelene ved slike mobil-betalinger.

Bankkort / kredittkort derimot - dette fungerer uavhengig av hva slags mobil du bruker, hvor mye batteri du har på mobiltelefonen din, eller hva slags butikk du tilfeldigvis står ved. 

For å det heile tatt bruke slike mobil-betalinger så må man skaffe seg en smarttelefonen og mobil-abonnement, få tak i SIM-kort, og laste ned forskjellige apper - som man må registrere seg på - som i tillegg bare fungerer ved enkelte butikker....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mobilbetaling er jo egentlig ikke noe nytt, bare en videreføring av teknologi som finnes allerede. Dessuten fordrer jo flere av tjenestene at man registrer profil der man også legger inn kredittkort (hvis man ikke har konto i banken som tilbyr appen) slik at man egentlig bare legger til et applikasjonslag over kredittkortet, men at det i bunn og grunn er kredittkortet som til syvende og sist belastes likevel. 

Men det er da noen fordeler som f. eks:

- Slipper å forholde seg til fysiske kort (dersom man ikke bruker kredittkort som kilde, men bruker banken som pengekilde, eller overfører penger til løsningen for mobilbetalingen) hvilket gjør at en slipper på å vente på å fornye kort. 

- Noe sikkerhet da man ikke eksponerer sin kredittkortinformasjon til noen man skal betale til. 

- Enklere å overføre penger til hverandre (dvs. mellom privatpersoner som ellers måtte ha overført på nettbank)

- Har alltid med seg "lommeboken" (veldig mange har alltid med seg mobiltlf) og man kan f. eks. ta en tur på byen eller ut å spise kun ved å ha med seg mobiltlf.

At man må bruke forskjellig app (mcash, mobilepay, Vipps etc) på forskjellige steder handler mer om at mobile betalingsløsninger fortsatt er i en tidlig fase der de ulike løsningene er i konkurranse med hverandre - med tiden vil man mest sannsynlig se at nesten alle butikker og banker omfavner en eller noen veldig få løsninger som da fungerer på tvers av hverandre slik vi har blitt vant til med kort (Husk at kortstriden også hadde mye av den samme begynnelsen). Dette kan nok ta en del tid, særlig om man ser det i globalt perspektiv, og det blir interessant å se hva nettkjempene finner på (tenker da på Facebook pay og google wallet som av det jeg vet kun er tilgjengelig for amerikanere per dags dato). Sannsynligvis vil lokale aktører møte konkurranse fra disse på et tidspunkt. 

Tviler uansett på at plastkortene forsvinner med det første, det er for utbredt og kortkjempene for store til at selv betydelig bruk av mobile applikasjoner vil utgjøre noen reell trussel. 

Anonymkode: 89b2a...f61

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er så hastverk med å erstatte bankkortet som betalingsmiddel. Har de funnet opp hjulet på nytt igjen? Bankkortet / kredittkort tar veldig liten plass - og fungerer stort sett over store deler av jorden. Hvorfor egentlig dette hastverket med å erstatte noe som fungerer veldig godt allerede?

Hva er plutselig så gammeldags (og tungvindt) ved å betale med vanlige bankkort / kredittkort? Hva om mobiltelefonen er helt tom for batteri, defekt mobil, er uten dekning, kanskje ikke betalt mobil-regningen, eller betalingsapp som plutselig ikke fungerer?

Du kan spørre du....

AnonymBruker
Skrevet
Den ‎24‎.‎05‎.‎2016 at 14.57, amativeReflection skrev:

I lommeboken min har jeg 15 kort. Jeg har 5-10 andre som jeg ikke har plass til. Alle disse kunne blitt erstattet med mobil. Det ville vært deilig å kunne brukt bare telefonen til alt. Det funker OK, men er jævlig knotete.

Hvis du ikke har penger funker vel alle betalingsmidler dårlig? Kort er heller ikke ufeilbarlig. Hvis appen ikke fungerer bruker du jo bare en annen. Til nød kan man som i dag bruke kontanter.

Hva pokker skal du med femten forskjellige kort!? :sjokk:

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva pokker skal du med femten forskjellige kort!? :sjokk:

DNB VISA, DNB MasterCard, Skandiabanken VISA, Bank Norwegian kort, 365Direkte, kort til treningssenter, førerkort, Coop Kort, Trumf Kort, kort til mitt andre treningssenter, Flexi Visa, ADR-kompetansebevis, Skandiabanken Kredittkort, Ya Bank VISA, og Pangea økokort (aldri brukt det, ganske unyttig).

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alt kan være enkelt tilgjengelig på mobilen. Selvsagt kan jeg bruke ørten apper for å få noen av tingene (Coop har vel app som fungerer, kan betale noen plasser med Danske Bank sin app). Førerkort spesielt burde jo vært på mobil nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...