Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker jobbe med planter.
Har de siste årene slitt psykisk, og det er natur, hage og planter som faktisk står for at jeg har funnet sinnsroen og kommet meg tilbake på hektene igjen.

Har akkurat kommet tilbake i min jobb, men har funnet ut at dette er noe jeg vill satse på!
Det passer bedre med min mennesketype.

Heller mest mot gartner (produksjon), men skal innrømme at jeg er litt redd for at det ikke er "nok" jobber der ute.

Om jeg velger feks anleggsgartner istedet, kan jeg fremdeles jobbe med produksjon? Vill det bli veldig mye stenlegging og lite planter osv? Og om jeg søker på en veksthusstilling feks, vill jeg havne "Bak" i køen i forhold til noen utdannet som produksjonsgartner?
Hvor "bred" er egentlig en gartner-utdanning kontra anlegg?

Råd mottas med mange takk!

Anonymkode: 60dfa...466

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her må du bare følge hjertet. Jeg er selv anleggsgartner, og tok svenneprøven med en oppsetning på torget i Sarpsborg på 90-tallet. Siden har jeg ikke sett meg tilbake, og har jobbet mye på oppdrag. Det er ikke mangel på enkeltoppdrag, men det er ikke mange faste jobber på markedet. Dersom du ønsker noe fast, så er det kanskje ikke noe for deg.

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Kvinneguide28 skrev:

Det er ikke mangel på enkeltoppdrag, men det er ikke mange faste jobber på markedet. Dersom du ønsker noe fast, så er det kanskje ikke noe for deg.

Hva mener du med dette?

Anonymkode: ccece...b47

AnonymBruker
Skrevet

Tok gartner på videregående for 4-5 år siden. Nå er det ikke noe som heter produksjonsgartner lenger, da e har samlet alt i samme fag, selv jobber jeg på ett hagesenter, og jeg elsker det.

Har forsåvidt kompetanse i annleggsgartnerfaget fordi jeg tok den linjen å, men merket at det ikke var noe for meg, alt for mye stein, men folk er forskjellige.

Anonymkode: 1500e...195

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tok gartner på videregående for 4-5 år siden. Nå er det ikke noe som heter produksjonsgartner lenger, da e har samlet alt i samme fag, selv jobber jeg på ett hagesenter, og jeg elsker det.

Har forsåvidt kompetanse i annleggsgartnerfaget fordi jeg tok den linjen å, men merket at det ikke var noe for meg, alt for mye stein, men folk er forskjellige.

Anonymkode: 1500e...195

Oja, trodde "gartner" ble omtalt som "produksjons-gartner", takk for klarheten! :)

Det er litt mye maskiner og stein som anleggsgartner, så eneste grunn jeg tenker dette er at det virker som det er lettere få  jobb.
Men jeg får bare følge hjertet og håpe på det beste!

Anonymkode: 60dfa...466

Skrevet

Dersom du bor i  nordnorge og er er lite flyttbare i tillegg, vil jeg nesten anbefale deg å bli anleggsgartner. Om du ikke gjør det, vil jeg anbefale deg å bli produksjonsgartner. Er en superfin jobb! Ønskedrømmen min ville vært å være  gartner fra februar til august og pedagog resten av året. :) 

Grunnen er at det er veldig vanskelig å få fast jobb som produksjonsgartner i nord, da det sjeldent blir noen ledige og nesten alle små gartnerier forsvant for en del år siden ( inkludert mitt eget) . 

Skrevet (endret)

Anleggsgartner trenger ikke å bety maskiner og stein. Du må gjennom det på skolen, du må gjennom det i læretiden og du må vise at du kan det på fagprøven. Deretter kan du stort sett gå den veien du vil.

I firmaet jeg arbeider i er det mange som har spesialisert seg etter fagprøven. Noen kan planter, noen kan trær, noen kan lekeplasser, noen kan japanske hager, noen kan asfalt, noen kan maskiner, noen kan brostein, noen kan mur, noen kan trafikkomlegging, noen kan forskalinger og betong, noen kan rør og kummer og noen kan alt (og en hel del kan faktisk ingenting).

Endret av Maximillian Cohen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...