AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #1 Skrevet 24. mai 2016 Med en prisvekst på ca. 10 % år etter år så vet "alle" at en lønnsvekst på ca. 3 % aldri vil klare å ta igjen boligprisene uten en korrigering. Prisen på 1 roms innenfor ring 3 nærmer seg 3 mill. som minimum. Dette kan være boliger under 30 m2 som ikke egner seg for to. En enslig i Oslo som tjener 500 000, vil aldri få mulighet til å låne mer enn 4-5 x inntekten + egenkapital + kausjon. De fleste enslige tjener ikke mer enn det i Oslo. I tillegg har mange tilleggslån fra studier o.l. Da blir 3 mill. grensen for de fleste enslige.Sånn er det bare. De som kjøper bolig nær denne grensen vil i så fall risikere 0-prisvekt og fare for at prisene raser med neste økonomikrise. Hva tenker dere om det? Anonymkode: d966f...a24
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #2 Skrevet 24. mai 2016 Jeg tenker det blir langt verre for kommende generasjoner. I det perspektivet, er det ikke så ille nå . Og skulle boligprisene, aka nordmenns sparepenger, falle. Så er det vel bare å rive hus i stor skala. Færre boliger, høyere priser? Anonymkode: 05489...193 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #3 Skrevet 24. mai 2016 Ja du tar en sjanse når du kjøper nå, men er mange som kjøper å har en evt økonomikrise i bakhodet og som har penger nok til å ri seg igjennom en evt krise for så å være med på en ny prisstigning. Men man burde ikke kjøpe bolig nå for å selge om 1 år for da er sannsynligheten for tap større enn om du planlegger å selge om 10 år for eksempel. Anonymkode: f1e53...ae8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #4 Skrevet 24. mai 2016 Boligkrakket i Oslo og landet forøvrig kommer i 2019. Anonymkode: 0cd09...c8f
Mippi Skrevet 24. mai 2016 #5 Skrevet 24. mai 2016 (endret) Det er helt riktig. Men vi vet enda ikke NÅR det skjer. Det er gode jobbmuligheter i Oslo, det er stort trykk på jobbmarkedet, men ledigheten har ikke gått opp her. Og når svenskene nå drar hjem, så fylles leie-markedet og boligmarkedet opp med flyktninger, så ingen problemer der heller. Tror det er lenge til prisene faller i Oslo. Markedene er for stabile. Endret 24. mai 2016 av Mippi
Anglofil Skrevet 24. mai 2016 #6 Skrevet 24. mai 2016 Så lenge det bygges lite i Oslo og det som bygges ikke klarer å ta for etterspørselen skjer det neppe et boligkrakk i nærmeste framtid. Spesielt ikke så lenge også mange jobber legges hit og dermed fører til at mange enten vil kjøpe noe i Oslo eller i omegn. Jeg er en av dem som har jobben min i Oslo og derfor har valgt å bo i Oslo. Mvh Yvonne 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #7 Skrevet 24. mai 2016 Også er det ikke plass til å bygge mer i Oslo, hvis man ikke tar marka og andre grøntarealer. Det håper jeg ikke de gjør. Anonymkode: 863fc...aff 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #8 Skrevet 24. mai 2016 Har kjøpt hus like utenfor Oslo, så de må gjerne bygge tregt og presse prisene oppover også utenfor byen spør du meg Anonymkode: ba898...ac9
Puny Skrevet 24. mai 2016 #9 Skrevet 24. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Med en prisvekst på ca. 10 % år etter år så vet "alle" at en lønnsvekst på ca. 3 % aldri vil klare å ta igjen boligprisene uten en korrigering. Prisen på 1 roms innenfor ring 3 nærmer seg 3 mill. som minimum. Dette kan være boliger under 30 m2 som ikke egner seg for to. En enslig i Oslo som tjener 500 000, vil aldri få mulighet til å låne mer enn 4-5 x inntekten + egenkapital + kausjon. De fleste enslige tjener ikke mer enn det i Oslo. I tillegg har mange tilleggslån fra studier o.l. Da blir 3 mill. grensen for de fleste enslige.Sånn er det bare. De som kjøper bolig nær denne grensen vil i så fall risikere 0-prisvekt og fare for at prisene raser med neste økonomikrise. Hva tenker dere om det? Anonymkode: d966f...a24 Men det trenger jo ikke komme noe "krakk" for det. Det kan simpelthen stagnere, eller sagte gå litt tilbake... 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #10 Skrevet 24. mai 2016 Tilbud og etterspørsel. Så lenge det er nok folk som har penger til å betale og som ønsker å bo i byen, så faller ikke prisene. Anonymkode: 33512...af8 6
Mis(s)Understood Skrevet 24. mai 2016 #11 Skrevet 24. mai 2016 Det fremste indikatoren på en boligboble er når boligkjøpere er motivert av tanken på hvor mye boligen de har kjøpt vil komme til å stige på kort tid. Alle bobler har ett fellestrekk: Majoritetens blinde, hellige overbevisning om at "Det kan ikke gå galt !" - forventningen om stadig prisvekst og gevinst.
jomann Skrevet 24. mai 2016 #12 Skrevet 24. mai 2016 Det er veldig billig for bolig i Oslo sammenlignet med andre hovedsteder. Jeg har ingen tro på et krakk i Oslo med det første. 7
Musicman Skrevet 24. mai 2016 #13 Skrevet 24. mai 2016 Hvem sier at lånene skal betales tilbake? Rentekostnaden som prosent av årsinntekt er lavere i dag enn for 10 år siden. Boligprisene vil ikke falle før renta går opp mye og/eller arbeidsledigheten stiger vesentlig. 2
Gatsby Skrevet 24. mai 2016 #14 Skrevet 24. mai 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Med en prisvekst på ca. 10 % år etter år så vet "alle" at en lønnsvekst på ca. 3 % aldri vil klare å ta igjen boligprisene uten en korrigering. Prisen på 1 roms innenfor ring 3 nærmer seg 3 mill. som minimum. Dette kan være boliger under 30 m2 som ikke egner seg for to. En enslig i Oslo som tjener 500 000, vil aldri få mulighet til å låne mer enn 4-5 x inntekten + egenkapital + kausjon. De fleste enslige tjener ikke mer enn det i Oslo. I tillegg har mange tilleggslån fra studier o.l. Da blir 3 mill. grensen for de fleste enslige.Sånn er det bare. De som kjøper bolig nær denne grensen vil i så fall risikere 0-prisvekt og fare for at prisene raser med neste økonomikrise. Hva tenker dere om det? Anonymkode: d966f...a24 Så lenge det bygges alt for få nye boliger så vil prisene bare øke. Arbeidsmarkedet i Oslo er godt og befolkningen øker mye hvert år. Man klarer ikke bygge nok nye boliger til å stagge prisveksten. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #15 Skrevet 24. mai 2016 Vanlige folk har fortsatt råd til å kjøpe bolig i sentrale deler av Oslo. Det er et sikkert tegn på at boligprisene fortsatt er lave. Det er svært mye å gå på. Om en generasjon eller to, kan man begynne å snakke. Det går helt fint i London, New York, Hong Kong, Tokyo selv om vanlig folk ikke har råd til å bo i sentrale deler av byen. Oslo er langt langt unna en lignende situasjon. Anonymkode: 7f239...283 2
Gjest Herr Heftig Skrevet 24. mai 2016 #16 Skrevet 24. mai 2016 (endret) Min offisielle hemmelige plan: 1. Bli politiker i Oslo 2. Flytt markagrensa og tilrettelegg for massiv boligutbygging. 3. Se på alle folka med skyhøye boliglån begynne å grine. Endret 24. mai 2016 av Herr Heftig
Høna79 Skrevet 24. mai 2016 #17 Skrevet 24. mai 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Med en prisvekst på ca. 10 % år etter år så vet "alle" at en lønnsvekst på ca. 3 % aldri vil klare å ta igjen boligprisene uten en korrigering. Prisen på 1 roms innenfor ring 3 nærmer seg 3 mill. som minimum. Dette kan være boliger under 30 m2 som ikke egner seg for to. En enslig i Oslo som tjener 500 000, vil aldri få mulighet til å låne mer enn 4-5 x inntekten + egenkapital + kausjon. De fleste enslige tjener ikke mer enn det i Oslo. I tillegg har mange tilleggslån fra studier o.l. Da blir 3 mill. grensen for de fleste enslige.Sånn er det bare. De som kjøper bolig nær denne grensen vil i så fall risikere 0-prisvekt og fare for at prisene raser med neste økonomikrise. Hva tenker dere om det? Anonymkode: d966f...a24 Ikke nødvendigvis nei. Jeg bor i en treroms på 65 kvm, innenfor ring 3, i bydel Gamle Oslo. Fikk prisantydning fra megler på 2,5 for 1,5 år siden (tid + at jeg har pusset opp litt gjør at den nok ligger høyere nå). Lignende leilighet i nabooppgangen gikk for 3,1 for noen måneder siden. Med to soverom er det plass til både et par og evnt en liten en her. Denne typen boliger finnes, men når selvfølgelig ikke overskriftene i avisene.. Men kjøperne må være villig til å se på andre områder enn Grünerløkka og Majorstuen. Problemet forsterkes av at de større kåkene jeg ser på og vil flytte til, "alltid" går 1-2 mill over takst - det vil ikke jeg være med på, konsekvensen er at leiligheten min heller ikke kommer ut i markedet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå