Gå til innhold

Intervaller, langkjøringer osv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad i jogging, og jogger ca. fire turer i uka. Hver tur er på 5-8 km, og jeg jogger i moderat tempo. Altså ingen intervaller, og ikke sånn hard trening at jeg tar meg helt ut, selv om jeg blir anpusten, svett og sliten etter økta. 

Men jeg leser/hører overalt at "det beste" er å variere mellom korte harde intervalløkter, og rolige langkjøringer på minst 60 minutter, helst mer. Jeg trener jo ingenting av dette, men heller en mellomting i tidsbruk. Har prøvd intervaller, men synes det er helt grusomt, og da blir det heller at jeg kutter ut hele økta slik at det ikke blir noen trening i det hele tatt. Har også prøvd langkjøring, men jeg synes det er så forferdelig kjedelig å jogge mer enn ca. 45 minutter.

Men er det da ingen hensikt å drive med joggingen jeg gjør? Målene mine er kun å holde meg i form, holde vekta, og få overskudd og frisk luft. Men er det altså intervaller og/eller langkjøringer man bør trene, og ikke en "mellomting"? 

Anonymkode: 140ed...597

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er det vits å løpe slik du gjør. Når målet bare er å holde vekta og holde seg i form. Kjør på :)

• Liker 2
Skrevet

Du har sikkert lest propaganda fra NTNU der de prøver å selge sine egne ideer. De overdriver grovt fordelene av intervaller og er veldig ofte ute i media der de skryter av det.

Hvis du ikke liker intervaller gjør du dem ikke, liker du dem skader dem ikke og de har positiv effekt, men ikke på langt nær så positiv effekt som det blir påstått.

Du trenger ikke intervaller for å holde deg i form. 150 minutter er vel anbefalt minimum treningsmengde, da bør det være på en intensitet slik at du begynner å bli andpusten. Du trenger mindre hvis du har høyere intensitet. Men all jogging er bra for deg, og det er sunt. Ikke bekymre deg om intervaller med mindre du er veldig opptatt av hvor fort du kan løpe.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det bedre å trene moderat i 30 min noen dager i uken enn å ligge på sofaen.. Dette vet du godt. Artiklene du leser handler om de som trener for å bedre kondisjonen og utholdenheten. Dette står nok helt sikkert i artiklene dine om du leser dem litt nøyere. 

Anonymkode: 8acf2...acd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du har sikkert lest propaganda fra NTNU der de prøver å selge sine egne ideer. De overdriver grovt fordelene av intervaller og er veldig ofte ute i media der de skryter av det.

Hvis du ikke liker intervaller gjør du dem ikke, liker du dem skader dem ikke og de har positiv effekt, men ikke på langt nær så positiv effekt som det blir påstått.

Du trenger ikke intervaller for å holde deg i form. 150 minutter er vel anbefalt minimum treningsmengde, da bør det være på en intensitet slik at du begynner å bli andpusten. Du trenger mindre hvis du har høyere intensitet. Men all jogging er bra for deg, og det er sunt. Ikke bekymre deg om intervaller med mindre du er veldig opptatt av hvor fort du kan løpe.

150 minutter minimum treningsmengde i løpet av en joggeøkt? Jeg omkommer lenge før jeg har jogget i 150 minutter?!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

150 minutter minimum treningsmengde i løpet av en joggeøkt? Jeg omkommer lenge før jeg har jogget i 150 minutter?!

Nei, på en uke.

Hvis du har lyst til å jogge lengre er det bare å jogge saktere, når man passerer en time er det fint å ha med litt vann.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Nei, på en uke.

Hvis du har lyst til å jogge lengre er det bare å jogge saktere, når man passerer en time er det fint å ha med litt vann.

Åja, en uke blir noe annet :D Jeg jogger vel ca. 150 minutter per uke da, så da er jeg innenfor. I tillegg trener jeg litt styrke hjemme, enten kombinert med en kort joggeøkt eller som egne økter, så det blir jo litt ekstra. 

Jeg har ikke lyst til å jogge lengre enn maks 8 km for hver gang. Da går jeg rett og slett lei, og mister motivasjonen. Da blir det videre tungt å komme seg ut neste gang. Derfor avslutter jeg "mens leken er god", slik at jeg har lyst til å trene igjen senere i uka :)

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja, en uke blir noe annet :D Jeg jogger vel ca. 150 minutter per uke da, så da er jeg innenfor. I tillegg trener jeg litt styrke hjemme, enten kombinert med en kort joggeøkt eller som egne økter, så det blir jo litt ekstra. 

Jeg har ikke lyst til å jogge lengre enn maks 8 km for hver gang. Da går jeg rett og slett lei, og mister motivasjonen. Da blir det videre tungt å komme seg ut neste gang. Derfor avslutter jeg "mens leken er god", slik at jeg har lyst til å trene igjen senere i uka :)

Styrken teller også med på de 150 minuttene, så da tror jeg at du er godt innenfor det som er anbefalt for bedre helse :)

Det er mye bedre å trene regelmessig over tid og jobbe inn vaner du kan leve med enn å trene 30 timer i en uke og så gi opp. Fortsett som du gjør, det har en positiv effekt på helse, vekt og kondisjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Styrken teller også med på de 150 minuttene, så da tror jeg at du er godt innenfor det som er anbefalt for bedre helse :)

Det er mye bedre å trene regelmessig over tid og jobbe inn vaner du kan leve med enn å trene 30 timer i en uke og så gi opp. Fortsett som du gjør, det har en positiv effekt på helse, vekt og kondisjon.

Ja, hvis jeg skal trene beinharde intervaller kombinert med laaange joggeturer, så kommer jeg til å grue meg til treningen, miste motivasjonen, og gi opp. Dermed blir det jo ingen trening. Og da må det vel være bra nok å trene som jeg gjør, siden jeg ikke har noe annet mål enn å få overskudd, holde formen og vekten :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis jeg skal trene beinharde intervaller kombinert med laaange joggeturer, så kommer jeg til å grue meg til treningen, miste motivasjonen, og gi opp. Dermed blir det jo ingen trening. Og da må det vel være bra nok å trene som jeg gjør, siden jeg ikke har noe annet mål enn å få overskudd, holde formen og vekten :)

Jeg liker ikke intervaller, de er oppskrytt. Øker risiko for skade. Jeg foretrekker recovery run framfor dem. På en recovery run løper jeg så sakte at jeg føler meg helt dust. Omtrent så sakte som det går an. Funker bra for å få en joggetur på en sliten dag, og man føler seg mer uthvilt etterpå.

Distanse kan du også bygge opp uten intervaller, og farten kommer etterhvert hvis du løper regelmessig. Intervaller er ikke på noen måte nødvendig, men de kan være effektive.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg liker ikke intervaller, de er oppskrytt. Øker risiko for skade. Jeg foretrekker recovery run framfor dem. På en recovery run løper jeg så sakte at jeg føler meg helt dust. Omtrent så sakte som det går an. Funker bra for å få en joggetur på en sliten dag, og man føler seg mer uthvilt etterpå.

Distanse kan du også bygge opp uten intervaller, og farten kommer etterhvert hvis du løper regelmessig. Intervaller er ikke på noen måte nødvendig, men de kan være effektive.

Jeg har også hørt/lest at 30 minutter løping "kan være nok, hvis man legger inn harde intervaller". Så 30 minutter løping med moderat intensitet, uten intervaller, er altså ikke nok det da? Blir litt forvirret. Føler liksom at man enten må løpe kort og hardt, eller langt og sakte. Men hvis det er kun for å bygge opp en spesifikk form og blir raskere etc., så kan det jo være noe annet :)

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også hørt/lest at 30 minutter løping "kan være nok, hvis man legger inn harde intervaller". Så 30 minutter løping med moderat intensitet, uten intervaller, er altså ikke nok det da? Blir litt forvirret. Føler liksom at man enten må løpe kort og hardt, eller langt og sakte. Men hvis det er kun for å bygge opp en spesifikk form og blir raskere etc., så kan det jo være noe annet :)

Du har sikkert lest det av en av de NTNU fjolsene som vil selge CERG. Ignorer det. Det er nok å løpe med moderat intensitet. Forskerne på NTNU er en høylytt minoritet og de er ute etter å mele sin egen kake.

AnonymBruker
Skrevet

Du har vel igrunn fått klart svar på det du lurer på, men jeg slenger meg på og er helt enig. Man Må ikke ha intervalløkter har isåfall man ikke vil. 30-40 min på en intensitet hvor du er "godsliten" etterpå er mer en bra nok. Dette med optimalisering av treningen og er mer for folk som er ute etter å prestere i ulike konkurranser. Dersom målet er å holde seg i form og ikke minst holde motivasjonen til å trene vedlike, er det viktigste at du gjør det du liker. 

Personlig foretrekker jeg korte intensive intervaller (15-30 sekunder) eller en lengre rolig tur i skogen med ujevnt terreng. Men dette er jo en smakssak. Igjen, det viktigste er at man faktisk gjør NOE😉

Anonymkode: d0b75...4c9

Skrevet
Den ‎26‎.‎05‎.‎2016 at 11.29, AnonymBruker skrev:

Du har vel igrunn fått klart svar på det du lurer på, men jeg slenger meg på og er helt enig. Man Må ikke ha intervalløkter har isåfall man ikke vil. 30-40 min på en intensitet hvor du er "godsliten" etterpå er mer en bra nok. Dette med optimalisering av treningen og er mer for folk som er ute etter å prestere i ulike konkurranser. Dersom målet er å holde seg i form og ikke minst holde motivasjonen til å trene vedlike, er det viktigste at du gjør det du liker. 

Personlig foretrekker jeg korte intensive intervaller (15-30 sekunder) eller en lengre rolig tur i skogen med ujevnt terreng. Men dette er jo en smakssak. Igjen, det viktigste er at man faktisk gjør NOE😉

Anonymkode: d0b75...4c9

Jeg trodde ikke intervaller hadde noen effekt hvis ikke dragene var på minst fire minutter? Fordi det er den tiden det tar for kapilærene i hjertet å begynne å utvide seg, eller noe sånn (jeg er sikkert helt på bærtur her)? Jeg har alltid tenkt at det ikke er noen vits i med intervaller som varer kortere enn fire minutter, og fire minutter har jeg ikke sjangs til å klare i riktig sone. Så det har utgått her.

Gjest Endaen
Skrevet

Alle slags typer intervaller er nyttig. 4minutters er vel best for de som vil bli bedre i langdistanseløping. Jeg har en veldig god løpebok skrevet av en profesjonell løper og lege. Der er det tydelig: løpeprogrammene for korte distanser har mye mer kortintervaller mens programmene for maraton f.eks. inneholder mye lengre intervaller. Å få opp hjerterytmen, bare for tretti sekunder, er veldig bra.

TS: Det du har lest handler om folk som vil bli bedre til å løpe. da må man bygge inn progresjon og helst variere turene med intervaller/langkjøring. Det du holder på med er bra og sunt, det er bare å fortsette med det! Men hvis du vil nå noen tidsmål etc må du variere mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...