Gå til innhold

TVen har ikke lydutgang...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ny TV og eldre forsterker/stereoanlegg. DVD og parabol er koblet via forsterkeren med lyd, men Chromecast og Apple TV har ikke slik mulighet. Altså må jeg høre på TV sin høytalere når jeg ser film via Chromecast, Apple TV eller Smart TVen. Hvordan kan jeg koble sammen TV og forsterker? Noen nevnte noe om analog og digital lyd, men jeg aner ikke...

Anonymkode: f936f...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare bruk en optisk kabel? Hvis fjernsynet mangler det hadde jeg kjøpt et nytt.

Skrevet

Gi oss merket og modellen på TVen, så skal vi se. Helst hele modellnummeret, som. f.eks. Samsung ue55js8005.

Fleste SMART TVer nå varierer med å ha analog og digital lyd.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en ny TV og eldre forsterker/stereoanlegg. DVD og parabol er koblet via forsterkeren med lyd, men Chromecast og Apple TV har ikke slik mulighet. Altså må jeg høre på TV sin høytalere når jeg ser film via Chromecast, Apple TV eller Smart TVen. Hvordan kan jeg koble sammen TV og forsterker? Noen nevnte noe om analog og digital lyd, men jeg aner ikke...

Anonymkode: f936f...00f

Vil tro du har igjen en mulighet, det er å bruke "phono" utgangen på TV'n. Og da skal du nok ha igjen plass bak forsterker for å sende lyden inn der. Har den digital utgang og du har en ledig på forsterkr kan du bruke den. Men der har du vel DVD tipper jeg :) 

Skrevet

Hei TS. Eldre forsterkere har bare analoge innganger. Typisk merket CD, AUX, Tape 1, Tape2. Først og fremst må du sjekke om du har ledige innganger. Inngangen til Phono (platespiller) ser lik ut, men den må du ikke benytte.

Jeg regner med problemet ditt er at disse dingsene dine bare overfører digital lyd og bilde via HDMI kabel. Så med mindre det finnes teknologi (vet ikke) til å ta ut lyden i en splitter og konvertere til et analogt signal, kan du ikke koble opp slik du gjør med de andre kildene du nevnte.

Derfor må du sjekke om TVen har analog lyd ut. I så fall er saken løst. Hvis den bare har digital lyd ut må du ha en boks (DAC) som konverterer signalet til analog lyd.

Chromecast Audio har forresten analog lyd og kan dermed kobles rett i et eldre stereoanlegg. Kjekk sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...