AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #1 Skrevet 24. mai 2016 Søsteren til mannen min leier en møblert leilighet. Hun har derfor ikke hatt innboforsikring men hun skulle jo selvfølgelig hatt det, er jo en del verdi i klær, kjøkkenutstyr osv også. Hun har sagt ifra i lang tid til huseier at noe begynner å skje med gulvet på kjøkkenet, at det er svartmugg på veggene over listene etc. Uten noe ordentlig svar fra huseieren tok svigersøsteren min kontakt med styrelederen. Han fortalte at huseier fikk beskjed om å bytte varmtvannsbereder i 2013. Hun flyttet inn i 2014. Idag fikk hun ett firma til å komme og det har rent vann ned til leiligheten under. De skal arbeide der i ca 6 uker og svigersøsteren min har ikke ett sted å bo. Hun mottar aap. Hva gjør hun nå? Anonymkode: f3946...1b5
Cathj Skrevet 24. mai 2016 #2 Skrevet 24. mai 2016 Som leietaker har du ikke ansvar for mugg, varmtvannsbereder eller lekkasje ned til leiligheten under. Det er det huseier som har, så dette skal gå på huseiers forsikring. Hvis hun ikke kan bo i leiligheten på 6 uker, skal huseier betale hotell/bosted i perioden hun blir fratatt bruksretten. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #3 Skrevet 24. mai 2016 4 minutter siden, Cathj skrev: Hvis hun ikke kan bo i leiligheten på 6 uker, skal huseier betale hotell/bosted i perioden hun blir fratatt bruksretten. Kilde? (Jeg synes det høres rettferdig ut, men har selv ikke klart å finne kilde på dette). Anonymkode: d50c3...7e3
Cathj Skrevet 24. mai 2016 #4 Skrevet 24. mai 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kilde? (Jeg synes det høres rettferdig ut, men har selv ikke klart å finne kilde på dette). Anonymkode: d50c3...7e3 Sant som du sier; nå har jeg sjekket litt rundt, og det er sannsynligvis ikke noe utleier skal dekke. Jeg har vært i en liknende situasjon tidligere, og da betalte min utleier hotell (men dog "kun" i 14 dager), så jeg var sikker på at dette var lovpålagt. Da var jeg sannsynligvis bare heldig. Ihht Husleieloven kan man kreve å ikke betale husleie i perioden man ikke kan bo der, men da må man selv finne seg et sted å bo. Huseier får sannsynligvis penger av sitt forsikringsselskap for tapt leieinntekt. Sitat § 2-11.Avslag i leie Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen. I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta. Husleieloven 1
Pås Skrevet 24. mai 2016 #5 Skrevet 24. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør hun nå? Anonymkode: f3946...1b5 Hun flytter selvsagt inn til sin bror og svigerinne! 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #6 Skrevet 24. mai 2016 Dette dekker hus eiers forsikring og er ikke noe å bekymre seg over. Men hun bør sporenstreks få seg innboforsikring i tilfelle det skjer andre ting. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen tør å gamble med slike ting. . Anonymkode: ceac1...688
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #7 Skrevet 24. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette dekker hus eiers forsikring og er ikke noe å bekymre seg over. Men hun bør sporenstreks få seg innboforsikring i tilfelle det skjer andre ting. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen tør å gamble med slike ting. . Anonymkode: ceac1...688 Jasså, hvilket selskap er det som stiller med så gode vilkår? De fleste forsikringselskap dekker kun det huseier taper på at svigerinna til ts ikke kan bo i leiligheten og betale leie (selv om jeg tviler på at de overhode vil dekke dette for ham når skaden har oppstått over tid). Anonymkode: 2f8a8...7bf
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mai 2016 #8 Skrevet 25. mai 2016 Leietakeren kan slippe å betale leie til kostnaden med alternativ bolig og utflytting er dekket. Dette er helt uavhengig av om huseier har forsikring eller ikke. En innboforsikring for leietaker dekker kun skade på leietakerens ting, ikke huset. Hvis huseier ber leietaker om å flytte ut grunnet utbedringer så er det selvsagt at en ikke skal betale leie. Men jeg tviler på at det er et krav om erstatningsbolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå