AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #1 Skrevet 24. mai 2016 Jeg er i midten av 30 åra, liker absolutt ikke alkohol, tror jeg kan telle på en hånd hvor mye alkohol jeg har drukket gjennom livet. Drikker heller 2 glass brus enn øl eller vin i helgen. Men alle rundt meg synes jeg er så rar som ikke kan kose meg med alkohol. Nå som sommeren kommer pleier vi å invitere venner på grillfester i hagen og da begynner folk å mase på meg om å ta ett glass vin eller drinker. . Det blir lissom blåst bort med : "du vet ikke hva du går glipp av", " ta ett glass da, så kan du slappe av litt", "kom igjen da, smak bare", " kanskje du liker denne rose vinen", " ungene deres er så store at de tåler å se mamma drikker en øl" jeg blir så oppgitt. Hvordan kan jeg si nei sånn at de skjønner at jeg ikke vil ha? Å si NEI funker tydeligvis ikke. Anonymkode: 30995...043 1
Macro Skrevet 24. mai 2016 #2 Skrevet 24. mai 2016 Neste grillfest kan du gå å forkynne brusdrikking høylydt og brøle om alt de går glipp av. Kanskje de tar hintet? 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #3 Skrevet 24. mai 2016 Si at du er ikke interessert, og at det er fjortis å utøve drikkepress. Syns ellers at du bør kutte ut alle venner/fam som holder på slik. Det er så ufint å oppføre seg slik. Jeg er over 40, men har aldri vært mye interessert i alkohol. Aldri vært på fylla. Alkohol interesserer meg egentlig ikke. Kan dog drikke et glass vin noen ganger, men heller mer og mer over til at jeg ikke har lyst på. At jeg er begynt å få hodepine av alkohol til tross for små mengder spiller også litt inn. Da jeg var yngre ble jeg utsatt for akkurat det samme som deg, det eneste som nyttet var å kutte kontakt med 'alkohollikerne'.. Syns de som holder på med drikkepress er like ille som alkohollikere. Anonymkode: 5fba9...ca0 1
Gjest Tom/Loki Skrevet 24. mai 2016 #4 Skrevet 24. mai 2016 Har du prøvd å si at du ikke liker alkohol? Syns det er tåpelig ned sånn drikkepress.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #5 Skrevet 24. mai 2016 Jeg drikker ikke lenger, gjorde det før. Er i slutten av 30-åra og får ALDRI kommentarer om det. De fleste stusser likevel på at jeg er edru, de oppfatter meg som brisen på fest. Tror kanskje det er vennene dine det er noe galt med. Anonymkode: da41a...e18
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #6 Skrevet 24. mai 2016 De er som nykristne. Oppriktig opptatt av at andre også skal se lyset. Men klarer ikke å se at iveren blir mas. Anonymkode: 27ed8...85c 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #7 Skrevet 24. mai 2016 Samme båt her. En sjelden gang kan det være godt med en cider, men blir som regel med 1-2. Alle sier at man må venne seg til alkohol, men har prøvd det i 10 år uten hell, som regel får jeg gåsehud og brekker meg. Har faktisk måtte kutte ut noen venner, siden de ikke klarer innvitere/henge uten alkohol og jeg må innemellom rett og slett være litt kjip mot min mann. Altså, og si at jeg ikke blir med på store fyllekalaser, eller ialfall skal hjem på kvelden så han heller får bli igjen etter jeg har dratt. Gidder ikke sitte høre på hvor kjip jeg er som ikke drikker eller at jeg ikke danser naken på bordet. En sjelden gang iblandt så truer jeg faktisk i meg noen shots, bare for og orke de Det er ikke noe som er kjedeligere enn å være edru blandt folk med alkohol innabords Anonymkode: e0733...382
OPIgirl Skrevet 24. mai 2016 #8 Skrevet 24. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er i midten av 30 åra, liker absolutt ikke alkohol, tror jeg kan telle på en hånd hvor mye alkohol jeg har drukket gjennom livet. Drikker heller 2 glass brus enn øl eller vin i helgen. Men alle rundt meg synes jeg er så rar som ikke kan kose meg med alkohol. Nå som sommeren kommer pleier vi å invitere venner på grillfester i hagen og da begynner folk å mase på meg om å ta ett glass vin eller drinker. . Det blir lissom blåst bort med : "du vet ikke hva du går glipp av", " ta ett glass da, så kan du slappe av litt", "kom igjen da, smak bare", " kanskje du liker denne rose vinen", " ungene deres er så store at de tåler å se mamma drikker en øl" jeg blir så oppgitt. Hvordan kan jeg si nei sånn at de skjønner at jeg ikke vil ha? Å si NEI funker tydeligvis ikke. Anonymkode: 30995...043 Ikke bry deg om det. Det er de som drikker som er rare. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #9 Skrevet 25. mai 2016 Det er jo litt rart, hvis vi bare snakker om et glass. Da blir alkohol en ingrediens på linje med hvitløk, oliven, kaffe eller chilipepper - en "voksen" tilvent smak (aquired taste), som kan heve smaksopplevelsen sammen med andre ingredienser i et måltid. På det grunnlaget er det rart å si nei til alkohol, og det ER et godt tilbehør til mat. Dessuten er ikke alkohol en smak, en ting - det er så mye forskjellig at det er rart å si man ikke liker noe med alkohol i. Det tror jeg kan ligge bak den rosévinkommentaren. Lettøl, konjakk, chardonnay og rusbrus er helt ulike smaker, og smaker ikke "alkohol" i den forstand. De fleste liker jo noen former for alkohol,en kan ikke fordra andre. Det er ikke noe likhetstegn mellom å drikke et glass vin til maten og å bli full. Det blir som en kopp kaffe, mange kan like en kopp etter måltide, men ikke alle styrter hele kanna.... Det er rart å avvise en hel rekke ulike drikker som tilbehør til mat.....hadde det vært én drikk/smak kunne det jo vært fordi man ikke liker det, men er jo utrolig variasjon. Jeg bryr meg ikke om folk drikker eller ikke jeg altså, det er ikke det, men er man normalt glad i mat og ellers prøver nye retter man får servert, er det ikke så logisk å avvise alt kun pga at det inneholder alkohol. Anonymkode: 9df16...ee8 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #10 Skrevet 25. mai 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo litt rart, hvis vi bare snakker om et glass. Da blir alkohol en ingrediens på linje med hvitløk, oliven, kaffe eller chilipepper - en "voksen" tilvent smak (aquired taste), som kan heve smaksopplevelsen sammen med andre ingredienser i et måltid. På det grunnlaget er det rart å si nei til alkohol, og det ER et godt tilbehør til mat. Dessuten er ikke alkohol en smak, en ting - det er så mye forskjellig at det er rart å si man ikke liker noe med alkohol i. Det tror jeg kan ligge bak den rosévinkommentaren. Lettøl, konjakk, chardonnay og rusbrus er helt ulike smaker, og smaker ikke "alkohol" i den forstand. De fleste liker jo noen former for alkohol,en kan ikke fordra andre. Det er ikke noe likhetstegn mellom å drikke et glass vin til maten og å bli full. Det blir som en kopp kaffe, mange kan like en kopp etter måltide, men ikke alle styrter hele kanna.... Det er rart å avvise en hel rekke ulike drikker som tilbehør til mat.....hadde det vært én drikk/smak kunne det jo vært fordi man ikke liker det, men er jo utrolig variasjon. Jeg bryr meg ikke om folk drikker eller ikke jeg altså, det er ikke det, men er man normalt glad i mat og ellers prøver nye retter man får servert, er det ikke så logisk å avvise alt kun pga at det inneholder alkohol. Anonymkode: 9df16...ee8 Det er ikke alle som liker å drikke alkohol til maten. Folk er forskjellige og sånn er det bare. Jeg drikker alkohol men svært lite. Jeg hater følelsen av å være full. Mye alkohol jeg ikke liker og blir kvalm av. Drikker kun hvitvin. Noen nyter alkohol til maten, andre ikke. Anonymkode: e7af6...caa 1
Ringblomsten Skrevet 25. mai 2016 #11 Skrevet 25. mai 2016 Liker heller ikke alkohol noe særlig og blir dessuten veldig for dårlig av det. Men jeg har startet med å bestille alkoholfrie drinker i baren, så slipper jeg så mange spørsmål om at man må nyete alkohol for å ha det gøy. Noe som absolutt ikke stemmer!:)
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. mai 2016 #12 Skrevet 25. mai 2016 Man skal være ganske stressa om man trenger alkohol for å slappe av litt.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2016 #13 Skrevet 26. mai 2016 Nå nærmer jeg meg 50. Har mistet mer og mer ysten på alkohol. Men så ser jeg hva som skjer med svigerfar i fylle. Og jeg blir bare mer og mer flau på hans vegne. Kan drikke et glass vin eller en cider. Anonymkode: 24a33...b5f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2016 #14 Skrevet 26. mai 2016 Lysten på alkohol Ute blitt bokstav. Anonymkode: 24a33...b5f
applestories Skrevet 26. mai 2016 #15 Skrevet 26. mai 2016 Jeg har aldri opplevd mer drikkepress enn på sammenkomster med ulike jobber. Har ikke noe problem med at folk drikker det de føler for, men dersom jeg sier nei av og til fordi jeg ikke har lyst på ennå, så blir det liksom ikke godtatt. Og da setter jeg meg selvsagt på bakbeina og skal ikke ha noe i glasset i det hele tatt 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2016 #16 Skrevet 26. mai 2016 Du kan jo se for deg hvordan det er å ha et alkoholproblem og få akkurat de samme spørsmålene og kravene om at du "må" drikke hele tiden. Har ikke så veldig lyst til å fortelle god og hvermann om hvorfor jeg ikke drikker og det er "verst" på julebord og konferanser med jobben enn med familie og venner som naturlig nok vet mer om hvorfor jeg holder meg unna. Anonymkode: 97a8f...374 1
Linnpinn9 Skrevet 27. mai 2016 #17 Skrevet 27. mai 2016 Drikkepress er latterlig. Drikker du ikke på fester osv, så spør og graver folk. Skikkelig irriterende. Hvorfor kan ikke folk bare godta at jeg ikke drikker? Eller jeg kan ta meg en Cider en sjelden gang, men etter 1 Cider orker jeg ikke mer. Da spør folk "skal du ikke drikke mer? Du må jo drikke mer" Nå har jeg heldigvis fått lappen og kan skylde på jeg er sjåfør. Da er ikke folk så masete. Da maser de heller om jeg kan kjøre de til byen 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå