Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er interessant å lese si;D iblant, men det er mange som sutrer der.

Jeg tror mange unge må slutte å henge seg opp i å få best mulig karakterer hele tiden. Og i tillegg er det normalt å ha det kjipt iblant. Jeg dreit meg ut på vgs innimellom. Var i fare for å få stryk i et fag blant annet. Ikke noe gøy, men jeg skjerpet meg så jeg i hvert fall besto, og gikk ikke og sutret til noen avis eller noe av den grunn. Jeg var ung, ante ikke hva jeg drev med, men jeg lærte av det. Også tenkte jeg at det kom til å ordne seg, (vi bor tross alt i NORGE) og det gjorde det. 

Selv om man vimsa rundt og ikke ante hva man drev med på vgs, så skal det mye til for at du havner på gata, hvis du bare lærer litt av de dårlige valgene du tok.

Jeg tror det er bedre å tenke over de mulighetene man har, om en kanskje ikke endte opp med 6-ere i alle fag, enn å gå helt i kjelleren og "gi opp". Hvordan tror dagens unge at mange av oss voksne havna der vi er i dag? (Med utdanning, jobb, hus og penger). Noen av oss fløy bare rundt som i en tåke på vgs, men vi klarte oss helt fint likevel. Vi trengte bare å modnes.

Anonymkode: 1e5ed...eca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ungdommen trenger å høre at det ble folk av oss også, oss som ikke fikk fem og seks i alle fag. 

Anonymkode: e929f...d8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som meg selv. Gikk til helsesøster, foreldre, lege, men ble ikke hørt. Utviklet seg til slutt til ME, men alt jeg måtte gjøre i følge omverdenen var å ta i og skjerpe meg.

Anonymkode: 577aa...34d

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på om ungdommene er vokst opp med å høre at alle har like muligheter og kan få til hva de vil/bli hva de vil. For det er jo ikke helt slik, alle er ikke egnet til å bli advokat/lege, uansett hvor mye de jobber med leksene. Hvis de gråter og er knust over ikke ha 6 i alle fag er det forventningene til seg selv som er for store. 

Jeg tror foreldre og lærere må være flinkere på å belønne innsats fremfor prestasjon!

Og så må det gjøres noe med holdninger og muligheter i samfunnet. Bare se her på kg, noen diskusjoner som f.eks: -"kunne du vært sammen med en med fagskole?" Det virker som det er en utvikling av større sosiale forskjeller i samfunnet vårt der du enten lykkes eller faller utenfor. Jeg tror det er dette elevene reagerer på og som fører til prestasjonspresset. 

Skrevet

Jeg er vanvittig lei hvor stor plass ungdommen tar i dagens medier. Si:D er en terapeutisk spalte - den fortjener sjelden plass på Aftenpostens hovedside - det måtte i så fall være et særdeles velformulert og nytenkende innlegg, og det er det sjelden. Mesteparten av innleggene er fortsatt etter samme mal som ble latterliggjort av Bye & Rønning for en tid tilbake.

Hadde jeg vært 14 idag hadde jeg sikkert hatt et utall diagnoser. Men jeg var simpelthen bare tenåring, hormonell og til tider deprimert. Det er vanskelig å gå fra barn til voksen, og nesten ingen gjør det uten et visst nivå av angst og usikkerhet. Det ganger ingen at vi skal omfavne denne offermentaliteten. Det beste man kan gjøre for dagens tenåringer er å si til dem at det går fint. Dette teller ikke så mye som du tror, det ble folk av oss og, og mesteparten av det som er vanskelig nå er en hormonell ubalanse som VIL rette seg opp, uavhengig av hva du får på eksamen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun, og mange andre, burde få høre det jeg fikk en gang jeg var dritsur for 4 på en muntlig eksamen. "Hør nå her, du kan ikke få toppkarakter hver gang! Nå får du slutte å furte og være fornøyd med en god firer!" Og det var jo helt riktig sagt. 

Ikke alle kan gå ut med bare seksere. Selv ble jeg syk på VGs og fikk dårligere karakterer enn jeg hadde evner til og brukte flere år på å fullføre. Men jeg har klart å skaffe meg en kjempebra utdanning likevel. Som andre her sier, det blir noe av de fleste, men noen trenger å modnes. Jeg har flere slike i vennegjengen min. VGS var et brokete kapittel for mange, men nå har vi tatt/holder på med bra utdanninger vi elsker! 

Kjenner flere i begynnelse av 20-årene som bare går for A-er på høyere utdanning og får helt sammenbrudd og synes det ikke er verdt å fortsette om de får dårligere enn A. Jeg klarer ikke synes synd på dem. Velkommen til virkeligheten, sier jeg. Det er ikke vanlig å få 100% uttelling hele livet! 

Anonymkode: 881ec...6fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...