Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

God kveld!

Jeg og samboeren min tenker nå at å kunne få et lite barn hadde vært fantastisk. Jeg er helt ny på dette så ikke så god greie egentlig. Greia er.. Vi ønsker ikke å dra til legen enda. Jeg har PSO og har veldig uregelmessig mensen. Vi har hatt ubeskyttet sex i 3 år nå men ikke ett eneste tegn på baby( vi har aldri prøvd heller) så nå lurer jeg på.. Finnes det noen tabeletter eller noe som helst som man kan ta for å øke sjangsene for å bli gravid? Det må da selvsagt være uten legebesøk ja... Mannen er sjømann også så har bare 4 uker å prøve på i gangen når vi først skal :fnise:

Anonymkode: 9cf8f...556

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dere begge fertile? Har dere vært til undersøkelse om det?

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo forsøke med sex annen hver dag i de periodene mannen din er hjemme. Om det tar lang tid før eventuelle resultater (og hva lang tid skal defineres som må jo være litt opp til dere), ville jeg kanskje forsøkt med eggløsningstester for å bedre sjansene. Dersom dette ikke gir resultater ville jeg dratt til legen for å sjekke fertilitet :) 

Anonymkode: 77dba...b5e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil dere ikke til lege? 

Anonymkode: 6f044...6c8

Gjest Theakri
Skrevet

Kjøp eggløsningstester på nettet og begynn med å finne ut når du har eggløsning, tro meg! du kommer langt med det :) og som sagt lengre oppe her, ha sex annenhver dag når mannen din er hjemme :) 
Jeg sluttet selv på pillen i 2014 og ble ikke gravid før et år etterpå, da dette resulterte i en veeeeeldig tidlig SA. men før dette hadde ikke vi prøvd å få barn heller, men etter dette har jeg begynt å se når jeg har EL slik at vi kan prøve skikkelig :) 

Lykke til :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Theakri skrev:

Kjøp eggløsningstester på nettet og begynn med å finne ut når du har eggløsning, tro meg! du kommer langt med det :) og som sagt lengre oppe her, ha sex annenhver dag når mannen din er hjemme :) 
Jeg sluttet selv på pillen i 2014 og ble ikke gravid før et år etterpå, da dette resulterte i en veeeeeldig tidlig SA. men før dette hadde ikke vi prøvd å få barn heller, men etter dette har jeg begynt å se når jeg har EL slik at vi kan prøve skikkelig :) 

Lykke til :) 

Tusen takk for svar! Hvor frå man tak i gode medn billige slike tester? Og hvordan fungerer det egentlig? 

TS

Skrevet

Hei! For å best bli gravid, bør man ha sex så nære eggløsning som mulig. Man har normalt sett en eggløsning pr menstrusjonssyklus. Har noen veldig lange sykluser så har de færre eggløsninger på ett år, enn de som har korte sykluser. Uten jevne sykluser så kan det være vanskelig og dyrt å finne eggløsning med tester. Eggløsningstester måler stigning av et hormon som "topper" seg ca dagen før kroppen slipper et egg. Så når du får en sterk/positiv eggløsningstest så bør dere ha mye sex, for det betyr at du har trolig eggløsning mellom "nå og 48 timer". Det er ikke så nøyaktig som man skulle ønske.

Egget lever i ca 24 timer. Så vinduet for å bli gravide er lite fra kvinnens side. Men mannens sæd kan leve i opptil en uke i skjeden. Dette er veldig langt, gjennomsnittlig overlever sæd i 1-3 dager. Nettopp derfor er det mange som anbefaler at man har sex annenhver dag dersom man er usikker på når eggløsning er.

Jeg vil råde deg til å bruke kalender (eller app, jeg bruker Ovia Fertility, det finnes mange!) og notere ned hvilke dager du har mensen. Da vil du lettere kunne se om de er regelmessige (er det alltid 42 dager? Eller en gang 30 og en gang 50?) samt at du får en pekepinn om når du bør teste for eggløsning.

Du bør ta folat og passe på variert kosthold. mens du prøver. 

Dersom du er overvektig, eller din mann er overvektig, så kan dere forsøke å gå litt ned i vekt, for overvekt hos kvinner kan øke testosteronet og gjøre det vanskelig å bli gravide, mens overvekt hos menn kan øke østrogenet som gjør det vanskelig å være 100% tipptopp fertil. Dette er veldig forenklet.

Men dersom du har PCOS så er det ingenting i veien for å oppsøke lege og få hjelp til å bli klok på kroppen din, for det kan godt hende du trenger hjelp til å kunne få barn. Spesielt siden dere har hatt ubeskyttet sex i tre år allerede.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Havrekjeksen skrev:

Hei! For å best bli gravid, bør man ha sex så nære eggløsning som mulig. Man har normalt sett en eggløsning pr menstrusjonssyklus. Har noen veldig lange sykluser så har de færre eggløsninger på ett år, enn de som har korte sykluser. Uten jevne sykluser så kan det være vanskelig og dyrt å finne eggløsning med tester. Eggløsningstester måler stigning av et hormon som "topper" seg ca dagen før kroppen slipper et egg. Så når du får en sterk/positiv eggløsningstest så bør dere ha mye sex, for det betyr at du har trolig eggløsning mellom "nå og 48 timer". Det er ikke så nøyaktig som man skulle ønske.

Egget lever i ca 24 timer. Så vinduet for å bli gravide er lite fra kvinnens side. Men mannens sæd kan leve i opptil en uke i skjeden. Dette er veldig langt, gjennomsnittlig overlever sæd i 1-3 dager. Nettopp derfor er det mange som anbefaler at man har sex annenhver dag dersom man er usikker på når eggløsning er.

Jeg vil råde deg til å bruke kalender (eller app, jeg bruker Ovia Fertility, det finnes mange!) og notere ned hvilke dager du har mensen. Da vil du lettere kunne se om de er regelmessige (er det alltid 42 dager? Eller en gang 30 og en gang 50?) samt at du får en pekepinn om når du bør teste for eggløsning.

Du bør ta folat og passe på variert kosthold. mens du prøver. 

Dersom du er overvektig, eller din mann er overvektig, så kan dere forsøke å gå litt ned i vekt, for overvekt hos kvinner kan øke testosteronet og gjøre det vanskelig å bli gravide, mens overvekt hos menn kan øke østrogenet som gjør det vanskelig å være 100% tipptopp fertil. Dette er veldig forenklet.

Men dersom du har PCOS så er det ingenting i veien for å oppsøke lege og få hjelp til å bli klok på kroppen din, for det kan godt hende du trenger hjelp til å kunne få barn. Spesielt siden dere har hatt ubeskyttet sex i tre år allerede.

Tusen hjerelig takk for svar! tar til meg det du skriver og skal forske på det!!:-) takk!!!!

TS

Gjest Theakri
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Hvor frå man tak i gode medn billige slike tester? Og hvordan fungerer det egentlig? 

TS

Tostreker.no sine tester bruker jeg, de er billig og god :) 
Du begynner å teste deg da mensen slutter og frem til du får positivt resultat :) tror det varierer veldig fra når folk begynner å teste, men like greit å teste da du er ferdig med mensen :) 

Skrevet

Om du har PCO, hatt regelmessig samleie uten prevansjon og ikke blitt gravid må du nok starte med et legebesøk dessverre. Forteller du legen at du har hatt regelmessig samleie over tre år uten prevansjon, sender han deg til en gynekolog som tar blodprøver for å avdekke hormonelle forandringer og for å avdekke om du i det hele tatt har eggløsning. Med så uregelmessige sykluser og det faktum at du ikke har blitt gravid ennå tyder veldig på at du faktisk ikke har eggløsning, og da klarer man ikke bli gravid uten hjelp. Gynekolog kan skrive ut eggløsningsstimulerende medisiner som du tar over fem dager i starten av syklus, og dette er ofte nok for PCOere å oppnå graviditet. Jeg snakker av erfaring da jeg har PCO selv.

Og som en opplysning i tilfelle du ikke vet det: PCOere kan få falske positive eggløsningstester, så uten samarbeid fra gynekolog kan dette bare skape forvirring. Som jeg skriver over, så må du i det hele tatt finne ut om du HAR eggløsning, og da må du til legen. Ingen eggløsningstester kan hjelpe deg med det da du har PCO, og svaret kan være falsk positiv.

Send meg gjerne en pm om du ønsker å snakke med meg, jeg har masse tips.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...