Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mann på 32 år fra Oslo her.

"Diskuterte" litt i dag med kompisgjengen min om hva det vil si å være kristen.

I den anledning fikk jeg spørsmål om jeg er kristen, hvorpå jeg svarte at:

jeg er kristen i den forstand at jeg er veldig glad i kirken, mange salmer, kristelige tradisjoner (dåp, konfirmasjon, bryllup, kirken på julaften) og mange av de prinsippene kirken står for, men at jeg ikke tror at det finnes noe overnaturlig som for eksempel at vi kommer til Himmelriket når vi dør og at det finnes en Gud som den allmektige.

Hva mener dere? Vil de være riktig å si at jeg er kristen eller ikke?

Anonymkode: 40a5e...784

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke kristen, men du er glad i tradisjonene og kulturarven. "Kulturelt kristen" kan vi kanskje kalle det. :) 

Anonymkode: 7cc5f...bac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om du føler tilhørighet til kristendommen, og føler deg hjemme i den, så kan du vel kalle deg for kristen om du vil det. Man behøver vel ikke "kjøpe hele pakka", de færreste er jo bokstavtro, og jeg vil anta at det finnes ganske mange ulike former for personlig tro. 

Nå er ikke jeg kristen, kanskje de som faktisk er det er litt "strengere", hva vet vel jeg.. Men håper jo (og tror) at det er plass til flere former for tro :) 

Anonymkode: 7b138...b0a

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Om du føler tilhørighet til kristendommen, og føler deg hjemme i den, så kan du vel kalle deg for kristen om du vil det. Man behøver vel ikke "kjøpe hele pakka", de færreste er jo bokstavtro, og jeg vil anta at det finnes ganske mange ulike former for personlig tro. 

Nå er ikke jeg kristen, kanskje de som faktisk er det er litt "strengere", hva vet vel jeg.. Men håper jo (og tror) at det er plass til flere former for tro :) 

Et lite PS: Akkurat det at du ikke tror på noen Gud, vil kanskje en del kristne reagere på. Tror du på Jesus?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan være enig i at det bør være plass til flere former for tro, men et minstekrav er vel at man i det minste har en tro. Hvis man ikke tror på Jesu guddommelighet, gir det ingen mening å kalle seg kristen uten å kvalifisere det med "kulturelt" eller lignende.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke personlig kristen som mange kristne liker å kalle seg. Tror mange som fortsatt er medlemmer av statskirken er som deg TS, de blir værende på grunn av tradisjon først og fremst.

Anonymkode: e1963...8f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan være enig i at det bør være plass til flere former for tro, men et minstekrav er vel at man i det minste har en tro. Hvis man ikke tror på Jesu guddommelighet, gir det ingen mening å kalle seg kristen uten å kvalifisere det med "kulturelt" eller lignende.

Du har nok helt rett, jeg leste ikke HI godt nok først (derav ps etter innlegget mitt og). Og jeg er jo forøvrig enig med deg, samtidig så er det jo ikke slik at noen kan "nekte" TS å kalle seg kristen om han vil det, selv om det er på et litt rart grunnlag. 

Til TS: Er det slik at du ønsker å kalle deg kristen, eller er du bare usikker på hva du kan kalle deg? Om du ønsker det, hvorfor gjør du det om du ikke tror på Gud? 

Skrevet

Det å være kristen innebærer å tro på Gud og at Jesus (hans sønn) er vår frelser. Så det blir feil å si at man er kristen, men ikke tror på Gud eller Jesus. Blir som å si: "Ja, jeg liker risengrynsgrøt, bare ikke risen eller melkesmaken"

• Liker 7
Gjest Coolaid
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg er kristen i den forstand at jeg er veldig glad i kirken, mange salmer, kristelige tradisjoner (dåp, konfirmasjon, bryllup, kirken på julaften) og mange av de prinsippene kirken står for, men at jeg ikke tror at det finnes noe overnaturlig som for eksempel at vi kommer til Himmelriket når vi dør og at det finnes en Gud som den allmektige.

Du svarer jo nei på at du ikke tror på Gud. Da er du ikke kristen. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er du ikke kristen. 

Anonymkode: 15c79...518

• Liker 1
Skrevet (endret)

Mange mener man MÅ tro på ALT i bibelen og så videre for å kunne kalle seg kristen, men jeg synes at alle kan ha sin egen lille versjon og likevel være kristen hvis man faktisk føler det sånn. Men likevel, kristendommen handler jo i hovedsak om gud og jesus, så man bør vel kanskje tro på det først og fremst tenker jeg. :) 

Min mormor har sagt at hun er kristen, tror på gud og drar i kirken ved f.eks dåp og konfirmasjon, men hun har likevel sin egen versjon av det. Hun er ganske avslappet om det, mens min farmor er motsatt. Hun tror på alt, går i forsamlinger, hører gudstjenester hver søndag og er streng på at man ikke skal misbruke guds ord, osv. Men alle er forskjellig!

Mine foreldre er nok mer som min mormor; veldig avslappet angående sin religion. De tror, men har sine egne tanker og. Men jeg derimot ville ikke kalt meg kristen, siden jeg har såpass mye tvil. Er en veldig "realistisk" person; prøver alltid å finne den logiske forklaringen bak ting. Men jeg har også en liten del av meg som tror det kan finnes noe mer. Men jeg har ikke en sikker tro! 

Dette ble langt! Hoho! 

Endret av misstealover
AnonymBruker
Skrevet

Iom at Norge har vært kristendom styrt før staten skilte stat og kirke, er alle som er registrert i den norske kirke, betegnet som kristne. Mange av disse tror ikke på gud eller jesus, men er kristne så lenge de er registrert der.

Personlig kristen derimot, det er du ikke.  

Anonymkode: 4d1f0...b0b

AnonymBruker
Skrevet

Du er det motsatte av meg, jeg takler ikke kirken eller andre religiøse institusjoner, men jeg tror at det finnes noe større enn oss, en kraft vi ikke forstår men som er skaper av universet. 

Er det du eller jeg som er kristen? Eller ingen av oss kanskje? Samboeren min lurer på hvordan jeg kan tro på Gud uten å ville bli kalt kristen, men for meg er ikke dette nødvendigvis den samme pakka.

Man er kanskje kristen per definisjon når man tror på Gud, Jesus og liker seg i kirken, ser på presten med skinnende øyne, neida hehe

Anonymkode: 5c9ca...d2c

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra det du skriver der så vil jeg si nei du er ikke kristen.

For å være kristen må du tro på det de kristne tror på at Jesus er frelseren og alt det der osv.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet
1 time siden, misstealover skrev:

Mange mener man MÅ tro på ALT i bibelen og så videre for å kunne kalle seg kristen, men jeg synes at alle kan ha sin egen lille versjon og likevel være kristen hvis man faktisk føler det sånn. Men likevel, kristendommen handler jo i hovedsak om gud og jesus, så man bør vel kanskje tro på det først og fremst tenker jeg. 

Min mormor har sagt at hun er kristen, tror på gud og drar i kirken ved f.eks dåp og konfirmasjon, men hun har likevel sin egen versjon av det. Hun er ganske avslappet om det, mens min farmor er motsatt. Hun tror på alt, går i forsamlinger, hører gudstjenester hver søndag og er streng på at man ikke skal misbruke guds ord, osv. Men alle er forskjellig!

Mine foreldre er nok mer som min mormor; veldig avslappet angående sin religion. De tror, men har sine egne tanker og. Men jeg derimot ville ikke kalt meg kristen, siden jeg har såpass mye tvil. Er en veldig "realistisk" person; prøver alltid å finne den logiske forklaringen bak ting. Men jeg har også en liten del av meg som tror det kan finnes noe mer. Men jeg har ikke en sikker tro! 

Dette ble langt! Hoho! 

Man må ikke tro på alt men man må tro på Jesus at Jesus er guds sønn og verdens frelser og alt det der for å kalle seg kristen. Siden det er tross alt grunnprinsippet for kristendommen. Om du ikke tror på det så kan du ikke kalle deg kristen. 

Ihvertfall ikke etter min mening

AnonymBruker
Skrevet

Å være kristen innebærer en tro på Jesus Kristus som Guds sønn og som døde for våres synder. At du liker tradisjoner og gamle bygg har ingenting med saken å gjøre. Syns det du gjør er direkte pinlig. 

Anonymkode: 49245...dc0

• Liker 2
Skrevet (endret)
1 time siden, Balian de Ibelin skrev:

Man må ikke tro på alt men man må tro på Jesus at Jesus er guds sønn og verdens frelser og alt det der for å kalle seg kristen. Siden det er tross alt grunnprinsippet for kristendommen. Om du ikke tror på det så kan du ikke kalle deg kristen. 

Ihvertfall ikke etter min mening

Ja, helt enig - jeg mener det samme! :)

Endret av misstealover
AnonymBruker
Skrevet

Du er kristen dersom du tror på oppstandelsen. Siden du ikke gjør det er du opptatt av kristelige verdier og kultur, men per definisjon er du ikke kristen. 

Anonymkode: c0846...b93

AnonymBruker
Skrevet

DU er kulturell kristen.

Anonymkode: a8e19...a24

Skrevet

Statskirken har jo faktisk en liten test, som gjøres i hver eneste gudstjeneste: Trosbekjennelsen. Du har sikkert uttalt den en del ganger, om du har deltatt aktivt i seremonier. Hvis du ikke mener ordene du sier, er du ikke kristen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...