Teardrop Skrevet 24. mai 2016 #1 Skrevet 24. mai 2016 Kom til å tenke på noe Vi har begge tvillinger på hver vår side av familien... Hvis det skulle være tvillinger i magen, vil det slå ut på testen tidligere enn om man bare har 1 inni der?
Havrekjeksen Skrevet 24. mai 2016 #2 Skrevet 24. mai 2016 Det er kun toeggede tvillinger på morssiden som øker muligheten for tvillinger hos dere. Tvillinger på din manns side spiller ingen rolle, og eneggede tvillinger er ikke genetisk/arvelig, det som er arvelig er å slippe flere egg i slengen. Jeg leste litt om dette, pga toeggede tvillinger et par steder på min morsside. Første tegn på dobbelt eggslipp kan være med positiv EL-test over en lengre periode, feks over 3 dager. Det KAN være et tegn på at kroppen slipper dobbelt egg. Men kan også være tilfeldig eller at bare ett egg slippes. De som får tvillinger opplever også ofte en brattere stigning i HCG enn de som har bare en. Men. Noen kvinner har et naturlig svært lavt nivå av HCG når de ikke er gravide, feks 1. Noen har så høyt som 5. HCG dobles hele veien og økningen starter når egget (eller eggene) fester seg. Og egget kan feste seg raskt (få dager etter EL/befruktning) eller ta lang tid (9 dager er ikke uhørt). Så en kvinne som venter ett barn, men har naturlig "høyt" nivå hcg, og opplever tidlig festing, kan også få veeeldig tidlig positiv test. Uten at det er tvillinger. Og en annen med tvillinger kan få positiv test kanskje etter IKM, om eggene festet seg sent og hun har naturlig lavt hcg-nivå. Dette er jo veldig forenklet forklart, og det finnes lite svart/hvitt her. Mye kanskje, dersom og "kan være et tegn på at muligens.." Kortversjon av svaret: Ja, det kan slå tidligere ut på testen om man har mer enn 1 inni der. Eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #3 Skrevet 24. mai 2016 Som tvillinggravid så har man høyere hcg enn enlinggravide i samme uke (dag). Men i praksis så behøver ikke en test å slå ut tidligere om det er to der inne, i så i fall bare en dag før. Man kan altså ikke vite om det er en eller to mtp når man fikk positiv test. Jeg fikk målt hcg og hadde mye høyere verdi enn det som var normalt for den uken og det var pga tvillinger. Anonymkode: a0310...4e4
Silfen Skrevet 24. mai 2016 #4 Skrevet 24. mai 2016 Ja. Og nei. Noen produserer enorme mengder hcg tidlig med enlinger og noen har svak hcgstigning med tvillinger. Generelt er det som ab over sier at man har høyere hcg med twinkies enn med enlinger, men ingen regel uten unntak. Jeg har sett tvillinggravide ha så lav hcg at man har trodd svangerskapet ikke var fruktbart og enlinggravide med så høy at man har gjettet på 4 inni der. Så nei, det er egentlig ikke mulig å si ut fra en graviditetstest.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #5 Skrevet 24. mai 2016 Jeg er gravid med tvillinger og hadde lav hcg og lav hcg stigning. Hcg nivået var lavt og ble derfor gitt dårlige odds for at dette skulle utvikle seg som en normal graviditet. Er nå fortsatt gravid i uke 18. Hcg nivå kan bety så mangt og mitt eksempel viser at hcg nivå ikke alltid svart /hvitt 😀 Anonymkode: 03286...a34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå