AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Hvorfor ble ditt barn henvist? Fikk barnet diagnose? Eventuelt medisiner? Fikk dere tilrettelagt undervisningen for barnet deres? Og virket tilretteleggingen? Hva slags tester gjør de hos BUP? Jeg har barn som har blitt henvist til BUP pga manglende konsentrasjon og mangel på sosiale koder. Noen som har opplevde det samme? En ting som har streifet tankene mine er, hva om barnet får en diagnose som ADHD fordi han er litt "annerledes". Er det virkelig så lett å gi diagnose? Anonymkode: 4c530...f9c
Zienna Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Du har fornuftige og relevante spørsmål. Dette vet jeg ingenting om, men følger fordi det interesserer meg.
Sulosi Skrevet 24. mai 2016 #3 Skrevet 24. mai 2016 Mitt barn gikk på ungdomsskolen siste året men jeg svarer allikevel. Det var fastlegen som henviste og det ble ikke laget noen tilrettelagt undervisning da det ikke var nødvendig I vårt tilfelle. Vi hadde faste timer på abup hver 14.dag og da var det en lege og en psykolog som hadde samtalene. Jeg var med alle gangene, abup ville ha det slik. På den første timen fikk vi ett skjema med masse spørsmål hvor barnet skulle svare på noen og jeg på noen andre spørsmål. ADHD diagnoser deles ikke ut enkelt, det skal mange tester til før de setter den (dette vet jeg via jobb). Ang tilrettelegging så har ett av mine andre barn hatt krav på ekstra tilrettelegging via ppt både I bhg og skole. I bhg fungerte det veldig bra, to timer to dager i uka sammen med en fra PPT pluss en venne gruppe som bhg sto for. Over I skolen fungerte det ikke så bra de første 4 årene. De evnet ikke å hjelpe med det barnet hadde behov for. De tre siste årene ble hjelpen satt inn i klassen så barnet slapp å gå ut av klassen. Dette fungerte veldig bra. Nå er barnet 14 og har like gode karakterer som andre (bedre enn sin alltid smarte bror) men fremstår som litt barnslig men ikke mer enn at det er innenfor mtp alder. Dette barnet har en språkdiagnose som gjør sosiale koder litt vanskelige å forstå, regler forstås veldig godt. IQ er normal men det er vanskelig å finne ord og bruker også tid på å forstå det som leses og sies. Barnet kan det men det feilkobler litt av og til. 1
Sulosi Skrevet 24. mai 2016 #4 Skrevet 24. mai 2016 Bredtvedt kompetansesenter har mye bra du kan lese om ulike diagnoser. Søk opp og les. De tar inn barn og foreldre fra hele landet og oppnår mye bra.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #5 Skrevet 24. mai 2016 Takk @Sulosi for et utfyllende svar. Du skriver at barnet ditt hadde språkvansker. Er det fordi norsk ikke er morsmålet og derfor slet barnet på skolen? Bare svar hvis det ikke blir for personlig Anonymkode: 4c530...f9c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #6 Skrevet 24. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ble ditt barn henvist? Fikk barnet diagnose? Eventuelt medisiner? Fikk dere tilrettelagt undervisningen for barnet deres? Og virket tilretteleggingen? Hva slags tester gjør de hos BUP? Jeg har barn som har blitt henvist til BUP pga manglende konsentrasjon og mangel på sosiale koder. Noen som har opplevde det samme? En ting som har streifet tankene mine er, hva om barnet får en diagnose som ADHD fordi han er litt "annerledes". Er det virkelig så lett å gi diagnose? Anonymkode: 4c530...f9c Vår erfaring er at det ikke er "lett" å gi en diagnose. Vi ba barneskolen henvise til BUP da sønnen vår var ti år, fordi vi over lang tid hadde vært bekymret for mangel på konsentrasjon og impulskontroll. Skolen hadde også hatt tilsvarende bekymringer, men siden han klarte seg bra faglig sett tenkte de (og vi, i flere år) at han kanskje bare var litt umoden. Men det kom til et punkt der jeg tenkte at dette umulig kunne ligge innenfor normalområdet, så da ba jeg dem henvise, og noen uker senere fikk vi innkalling. Testingen var grundig. Skjema på skjema til både oss og lærerne, mange samtaler med gutten, oss og lærerne, og en del testing av gutten via forskjellige programmer overvåket av overlege. Grunnen var selvsagt å utelukke differensialdiagnoser, for som overlegen påpekte finnes det ingen sikre tegn på ADHD, og det er mange andre tilstander som kan forveksles fordi de gir omtrent samme utslag. Og mens medisiner som Ritalin som oftest gir veldig god effekt på ADHD-barn, gir det null effekt dersom problemet ligger et annet sted, så da må man sette inn andre tiltak. For vår sønns del var diagnosen til slutt ganske utvetydig, klassisk ADHD uoppmerksom type. Både de medisinske testene, samtalene og alle skjemaene fra lærer, mor og far pekte mot det samme. Gutten ble satt på en moderat dose Ritalin og vi ble skrevet ut fra BUP med begrunnelsen at det ikke var noen andre forhold so krevde videre oppfølging. Det har vist seg å stemme, og med Ritalinen fungerer gutten såpass bra på skolen at han ikke trenger noe særlig tilrettelegging. Sett fra vår side var dette noe av det beste vi kunne gjort, og jeg angrer bare på at jeg ikke oppdaget det tidligere. Jeg skjønner at det kan være skummelt å få en diagnose, men det er langt bedre å vite hva man har å forholde seg til, tross alt. Og vår erfaring er altså at de IKKE er ute etter å sette diagnoser i hytt og pine og skrive ut medisiner til de som ikke trenger det. De starter med blanke ark og nøster opp i problemene for å se etter den beste løsningen. For vår gutt var det rett og slett en kjemisk ubalanse i hjernen som han nå får hjelp til å takle, og livet hans er enormt mye lettere nå enn det var før utredningen. Jeg vet at andre har opplevd det annerledes, men vi har altså bare godt å si Anonymkode: a7b5c...bce 2
Sulosi Skrevet 24. mai 2016 #7 Skrevet 24. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk @Sulosi for et utfyllende svar. Du skriver at barnet ditt hadde språkvansker. Er det fordi norsk ikke er morsmålet og derfor slet barnet på skolen? Bare svar hvis det ikke blir for personlig Anonymkode: 4c530...f9c Norsk er morsmålet til hele familien men utrolig nok går ting lettere på engelsk. Det spilles mye PS spill på engelsk og vi har slektninger i USA som h*n holder kontakt med, de er imponert over nivået språklig. Språkdiagnose er usynlig, dvs at det ikke merkes på rettskriving (regler er enkelt å forholde seg til) det er bare så vanskelig å huske begreper og hva de inneholder. Sier jeg båt tenker man her danskebåten mens barnet tenker på en liten lekebåt feks. Veibeskrivelser er en typisk vanskelig ting. Du vet når du skal si noe og glemmer hva det var? Sånn er det hele dagen gjennom.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #8 Skrevet 24. mai 2016 Det er alltid fastlegen som må henvise til bup. Skolen kan komme med bekymringsmld, men det er fastlegen som henviser. Anonymkode: 87a26...c79
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #9 Skrevet 24. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er alltid fastlegen som må henvise til bup. Skolen kan komme med bekymringsmld, men det er fastlegen som henviser. Anonymkode: 87a26...c79 Fastlege eller barnevern. Diagnoser blir ikke lett gitt ut, og manglende konsentrasjon og mangel på sosiale koder kan skyldes mange ting. Det viktigste er at dere finner ut av det, og om det i det hele tatt er et "problem". Anonymkode: fbcc1...2c6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #10 Skrevet 24. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er alltid fastlegen som må henvise til bup. Skolen kan komme med bekymringsmld, men det er fastlegen som henviser. Anonymkode: 87a26...c79 Det kan godt stemme. Jeg husker ikke helt hvem som sendte inn papirene første gangen, men det var i hvert fall ikke noe vi kunne gjøre som privatpersoner. Det er fastlegen som har hatt den årlige helseoppfølgingen i etterkant Anonymkode: a7b5c...bce
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2016 #11 Skrevet 25. mai 2016 Mitt barn ble henvist da det ble mistanke om asperger, men dette var barnehagen.. Jeg visste at det ikke var det. Han var bare sen. De kartla ungen fra svangerskapet og frem til han var 4 og ett par legesjekker. De ga han masse oppgaver, og noen sammen med meg og jeg fikk mange møter. Synes det var flott å få hjelp. Det ble ingen diagnose som forventet på grunn av at de ikke ante om han ikke kunne eller ikke ville. Vi har hatt hjelp fra PPT siden han var 2 og fikk automatisk oppfølging da han begynte på skolen. Min sliter også med konsentrasjon, hører ikke etter så de må alltid passe på at han får beskjedene han skal ha osv. Han er umoden og problemer med å regulere følelsene sine så det blir mye frustrasjon, sinne og gråting. Jeg tar i mot alt hjelp vi kan få :-) Kan også anbefale foreldrekurs. Uten hjelpen vi har fått kan jeg ikke se for meg hvor vi hadde vært med han i dag. Han har garantert fått en bedre hverdag etter vi kom inn i systemet Anonymkode: 61ab5...ace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå