Gå til innhold

Psyke, utseende og vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg ser bilder av meg selv, ser jeg en stor, relativt overvektig dame. Hun er pen i ansiktet, men kroppen passer på en måte ikke.

Hver gang jeg ser bilder av meg selv, vel, det kan gå en måned mellom hver gang. Og da bryr jeg meg ikke. I speilet ser jeg ikke så verst ut. Men jeg vet jo med hodet mitt at jeg er overvektig, min bmi er 28. Ikke bra. Har aldri veid så mye som nå.

Fikk nettopp tilsendt et par bilder av meg selv. Jeg knakk sammen. Syns jeg ser ekstremt tykk og pløsete ut. Ansiktet var heller ikke like pent lenger, jeg ser jo at jeg har fått dobbelhake :(

Ble utrolig lei meg. Må ta grep. Nå er det nok med dette. Jeg spiser altfor, altfor mye snop i helgene. Har nettopp avtalt med mannen min at vi skal kutte alt godteri i 6 uker, i første omgang. Det bør kunne hjelpe dersom jeg ellers også spiser fornuftig?

Men hva er det med denne sammenhengen, psyke, utseende, vekt. Jeg ser det liksom ikke helt selv med mindre jeg står i et prøvrom og prøver bukser, eller om jeg får bilder av meg selv. Alle de andre dagene er jeg liksom "tilfreds". Jeg fatter det ikke...

Noen som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 9a64a...e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som har det sånn (hvis jeg forstår deg riktig) og det har vært forsøkt forklart med at siden vi ikke er helt symmetriske, er det vi ser i speilet noe annet enn det vi ser på bilder. Er det ikke ofte "speil i speil" i prøverom, sånn at man faktisk ser seg selv rettvendt (husker ikke)?

Hvis du vil ned i vekt må du spise mindre enn du forbruker. Å kutte godteri kan være det som skal til. Eller du kan kutte litt her og litt der. Eller bevege deg litt mer. Hva som helst vil virke, om det får deg til å spise mindre og/eller bevege deg mer.

AnonymBruker
Skrevet

Om du pleier å kjøpe en pose potetgull og ikke klarer å stoppe før det er tomt, så kan du halvere kalorimengden ved å velge Super Chips (135g) fremfor vanlig potetgull (250g). Det er ca 620 kcal vs ca 1200 kcal.  

Anonymkode: c9b2d...db0

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det med denne sammenhengen, psyke, utseende, vekt. Jeg ser det liksom ikke helt selv med mindre jeg står i et prøvrom og prøver bukser, eller om jeg får bilder av meg selv. Alle de andre dagene er jeg liksom "tilfreds". Jeg fatter det ikke...

Det er jo ikke så rart at det er slik, ellers hadde jo ikke folk blitt overvektige i utgangspunktet. Man klarer å overbevise seg selv om at det ikke er så ille. Jeg ser jo noen ganger på de som er groteskt overvektige og lurer på hvordan de kom dit. Man legger jo ikke på seg over natten, og det har vært mange, mange anledninger til å snu om. Men det er noen mekanismer i hodet som er flinke til å fortrenge ting. Man kan vel bli blind på eget utseende som overvektig, på samme måte som man kan som undervektig (anorektisk). 

Men nettopp fordi du, som overvektig, nevner dette, så synes jeg det er viktig å huske på. Veldig ofte leser jeg folk skrive at det er unødvendig å snakke om at noen er overvektige eller farene ved det, for "de vet det jo selv". Men de gjør jo ikke nødvendigvis det. Man trenger noen vekkere. 

Anonymkode: af3e3...8b5

Skrevet

Du glemmer vel at du er overvektig før du ser deg selv i speilet, på bilder eller merker hvor trange buksene er i prøverommet, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke så rart at det er slik, ellers hadde jo ikke folk blitt overvektige i utgangspunktet. Man klarer å overbevise seg selv om at det ikke er så ille. Jeg ser jo noen ganger på de som er groteskt overvektige og lurer på hvordan de kom dit. Man legger jo ikke på seg over natten, og det har vært mange, mange anledninger til å snu om. Men det er noen mekanismer i hodet som er flinke til å fortrenge ting. Man kan vel bli blind på eget utseende som overvektig, på samme måte som man kan som undervektig (anorektisk). 

Men nettopp fordi du, som overvektig, nevner dette, så synes jeg det er viktig å huske på. Veldig ofte leser jeg folk skrive at det er unødvendig å snakke om at noen er overvektige eller farene ved det, for "de vet det jo selv". Men de gjør jo ikke nødvendigvis det. Man trenger noen vekkere. 

Anonymkode: af3e3...8b5

Helt sant det siste du skriver her . Eller alt sammen egentlig, men ja, man trenger faktisk noen vekkere. Helt klart.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, urlm skrev:

Du glemmer vel at du er overvektig før du ser deg selv i speilet, på bilder eller merker hvor trange buksene er i prøverommet, tenker jeg.

Det som er rart er at når jeg ser meg selv i speilet tenker jeg "det er ikke så galt", som en annen skrev her så fortrenger jeg det litt eller overbeviser meg selv om at det er ok....Det er når jeg ser meg selv på bilder eller prøver klær i butikkene at det går opp for meg. Og i dag fikk jeg altså en vekker når jeg fikk tilsendt bilder der jeg ser enorm ut. Og bilder lyver vel ikke...så her må noe gjøres.

AnonymBruker
Skrevet
Den 24.5.2016 at 23.14, AnonymBruker skrev:

Det som er rart er at når jeg ser meg selv i speilet tenker jeg "det er ikke så galt", som en annen skrev her så fortrenger jeg det litt eller overbeviser meg selv om at det er ok....Det er når jeg ser meg selv på bilder eller prøver klær i butikkene at det går opp for meg. Og i dag fikk jeg altså en vekker når jeg fikk tilsendt bilder der jeg ser enorm ut. Og bilder lyver vel ikke...så her må noe gjøres.

Når det kommer til overvekt er det enkelt å finne en smigrende posisjon i speilet der man i verste fall ser litt lubben ut.

Jeg sliter heldigvis ikke med overvekt, men tar ofte meg selv i å posere litt foran speilet. Da finner jeg ofte den riktige belysningen og den riktige posituren, og føler meg meget muskuløs og markert.

På bilder derimot ser jeg at jeg kanskje burde ta meg et par turer til på treningsstudio før jeg kan erklære meg selv muskuløs. :fnise:

Anonymkode: fab58...53c

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å stå og stirre på kroppen min i speilet og finne ut av alle de tingene som er galt. Da har jeg motivasjon til å gjennomføre en skikkelig treningsøkt 😎

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...