Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er en kvinne i begynnelsen av tyveårene som har lyst til å bli sunnere. Jeg har et veldig dårlig kosthold som stort sett består av sjokolade, brus (sukkerfri), pannekaker, nudler, litt knekkebrød og litt kjøtt innimellom. Jeg spiser også noe frukt og grønt, men blir fort opplåst av dette så prøver å begrense inntaket. Jeg vet veldig godt at dette kostholdet, med masse tomme karbohydrater,mettet fett  og lite protein er uheldig, men hvordan snur man vaner man har hatt over lengre tid? Jeg vet hva som er sunt og trenger ingen opplæring på det feltet, jeg vil bare vite om og hvordan man motiverer seg selv til å legge om kostholdet permanent. Jeg er og har bestandig vært slank.  BMI rundt 20, trener ikke, men er i en del aktivitet til hverdags. Det ligger litt i familien å være tynn så vektreduksjon er ingen motivasjonfaktor for min del.

Anonymkode: d8af8...5c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke motivasjon, du trenger disiplin.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å legge om kostholdet tar tid. Start i det små.
Lær deg å lage noe mat fra bunnen med skikkelige råvarer. Trenger ikke å være noe fancy.

Eller kanskje en matkasse kunne vært tingen for deg? Det er masse god, og ikke minst næringsrik mat i dem :)

Anonymkode: 31e6a...e76

Skrevet

Begynn med små endringer, og ikke nekt deg selv noe. Når en tenker "nå skal jeg ALDRI spise noe usunt igjen" blir det veldig strengt, og en sprekker fort. Å ha en sunn hverdag, og heller kose seg litt i helgen er lurt. Ikke la noe bli nei-mat, men heller moderate mengder av ting som ikke er bra. Det viktigste: gjør sunn mat gøy, og godt. Finn alternativer du liker! Ikke stapp i deg en kjip salat fordi du føler du må, det finnes SÅ mye god, sunn mat. Om man ikke trives med en sunn livsstil, føles det som tvang, og blir bare tungt og kjedelig. Finn alternativer til alt det usunne du liker, og bytt det ut i hverdagene. Test ut forskjellige treningsformer til du finner noe du trives med, og gjør litt om på det innimellom så det ikke blir kjedelig :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hadde sikkert ikke skadet med mer disiplin, men jeg tror egentlig ikke det er problemet for jeg pleier som regel å gjennomføre det meste bare jeg bestemmer meg for det. Jeg synes bare ikke det er verdt det. Jeg er så glad i sjokolade og "drittmat". Har vært hos legen og tatt blodbrøver. De var velidg bra, muligens fordi jeg tar multivitaminer(?) Så hva er egnetlig poenget med å spise sunt hvis det ikke gir noen (målbare) helseeffekter og jeg allerede er slank?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde sikkert ikke skadet med mer disiplin, men jeg tror egentlig ikke det er problemet for jeg pleier som regel å gjennomføre det meste bare jeg bestemmer meg for det. Jeg synes bare ikke det er verdt det. Jeg er så glad i sjokolade og "drittmat". Har vært hos legen og tatt blodbrøver. De var velidg bra, muligens fordi jeg tar multivitaminer(?) Så hva er egnetlig poenget med å spise sunt hvis det ikke gir noen (målbare) helseeffekter og jeg allerede er slank?

Spis det som gjør deg lykkelig du.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

sjokolade: bytt ut med mørk sjokolade.

brus (sukkerfri): bytt ut med f.eks farris.

pannekaker: bruk grovt mel, evt prøv innbakte pannekaker i ovn med grønssaksfyll og sånt.

nudler: bruk grove nudler. Evt surr grønnsaker til og sleng sammen en wok.

knekkebrød: grovt knekkebrød.

kjøtt innimellom er bra.

Spiser også noe frukt og grønt: Spis mer, du blir bare opplåst fordi kroppen må vende seg til det

Hva om du bare lar de tingene du spiser være som de er i starten, men gjør noen justeringer og sunner dem opp litt? Hvis du vet hva sunn kost er er det kanskje nok til å "overtale" deg til en ny retning?

Si at du spiser en ferdigpizza f.eks. Så lager du en salat til. Og neste gang du vil ha pizza? Lager du den fra bunnen med salat til. osv. Type trinnvis opptrapping.:)

Anonymkode: 16976...b92

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jo innledningsvis at du har lyst å bli sunnere. Hvorfor har du det? Svarene på det spørsmålet er det viktig at det er DU som har.

Anonymkode: 2c26b...c90

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver jo innledningsvis at du har lyst å bli sunnere. Hvorfor har du det? Svarene på det spørsmålet er det viktig at det er DU som har.

Anonymkode: 2c26b...c90

Jeg er ambivalent! Prøver derfor å se om noen har noen overbevisende argumeneter og gode tips.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du bare lar de tingene du spiser være som de er i starten, men gjør noen justeringer og sunner dem opp litt? Hvis du vet hva sunn kost er er det kanskje nok til å "overtale" deg til en ny retning?

Si at du spiser en ferdigpizza f.eks. Så lager du en salat til. Og neste gang du vil ha pizza? Lager du den fra bunnen med salat til. osv. Type trinnvis opptrapping.:)

Anonymkode: 16976...b92

Får ikke sitert hele inneleggte ditt, men det er sikkert en god idé :)Tror kanskje jeg tenker litt for svart/hvitt

Takk for all tipsene som har kommet. Jeg synes det er litt flaut å innrømme til folk jeg kjenner at jeg spiser som et lite usunt barn så er vedlig godt med litt ytre motivasjon her.

AnonymBruker
Skrevet

Er det en motivasjon for deg å lese om aterosklerose og at det kan føre til blodpropp/hjerteinfarkt/hjerneslag/angina pectoris blandt annet? Sannsynligvis har du et høyt nivå av LDL i blodet ditt og det er LDL kolesterolet som kan gi aterosklerose. Det bør være en motivasjon at du f.eks ikke vil få hjerneslag når du er 50 som fører til permanente skader på hjernen. Kanskje blir du sengeliggende resten av livet.

ja, dette kan høres ut som skremselspropaganda, men jeg har sett mange slagpasienter og sett noen pasienter som er "grønnsak" på folkemunne som følge av en dårlig livsstil. For meg er det motivasjon nok til å spise sunt og trene ca hver dag. 

Anonymkode: 19053...93f

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Så fornuftig du er...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...